Eliza deltar gärna i forskningsstudier

Sedan Eliza Madlycke fick sin bröstcancerdiagnos för drygt tre år sedan har hon tackat ja till att delta i varje studie hon blivit tillfrågad om.

TEXT Annika Sjöberg. FOTO privat.

4 November

Eliza Madlycke 800x400px.jpg

Eliza Madlycke var gravid i vecka åtta när hon blev sjuk. Läkarna rekommenderade abort, men hon valde att behålla barnet. När hon var i vecka fjorton började hon sin cellgiftsbehandling och i oktober 2016 födde hon en frisk flicka. Efter att ha konsulterat sin läkare lät hon forskarna ta blod från navelsträngen och de fick även använda hennes bortopererade sjuka bröst.

Det är så otroligt viktigt med forskning och det kräver så lite av mig.

Eliza Madlycke

Under graviditeten och behandlingen började hon engagera sig. Hon startade en facebookgrupp för gravida med cancer och är nu ansvarig för gruppen unga inom Bröstcancerföreningen Jönköpings län. Själv blir hon glad av tanken att kunna hjälpa andra, men hon betonar att den som drabbas i första hand ska tänka på sig själv.

– När man får frågan om att delta i studier är man ofta mitt uppe i behandlingen och det kan vara svårt att fatta något beslut. Men istället för att säga nej direkt kan man be att få tid att tänka, säger hon.

Eliza Madlyckes behandling gick bra. Hon förklarades cancerfri. Men i september 2018 upptäcktes det att hon har HER2-positiva metastaser i levern. Hon har också tumörer i skelettet och lungorna och behandlas återigen med cellgifter. Den här gången får hon även läkemedel som innehåller antikroppar vilket är en relativt ny behandling.

I Eliza Madlyckes fall har det fungerat bra. På ett halvår krympte alla hennes tumörer till en tredjedel av sin ursprungliga storlek.

ÄVEN DEN HÄR gången har hon valt att tacka ja till att delta i studier.

– Jag gör det dels för min egen skull, mitt mål är ju att bli gammal och få barnbarn, dels för andra. Jag vill inte att någon ung ska behöva drabbas av cancer. Och om de ändå gör det ska de inte bara överleva, utan främst leva.

Stöd bröstcancerforskningen och de som är drabbade. Ge en gåva!