Vi använder cookies för att ge dig en bra upplevelse när du besöker vår webbplats.

Läs mer
Jag förstår

Apotea.se

Apotea.se har under 2019 engagerat sig på ett kraftfullt sätt till förmån för Bröstcancerförbundet, med ett insamlingsresultat på 773 234 kronor. Under de två år som Apotea.se varit en av våra partners har de både spridit kunskap om bröstcancer och samlat in över en miljon kronor till bröstcancerforskning och stöd till drabbade.

Apotea utan ram.jpg

Vi ställde några frågor till Sofia Modig, hållbarhetschef på Apotea.se.

Hej Sofia!

Varför har ni på Apotea.se valt att prata om bröstcancer?
Bröstcancer är den vanligaste cancerdiagnosen för kvinnor. Cirka 8 000 kvinnor och 60 män i Sverige får varje år diagnosen bröstcancer. Det gör det angeläget för oss att både sprida kunskap om bröstcancer och att bidra till bröstcancerforskning och stöd till drabbade.

En av våra medarbetare fick bröstcancer i början på 2019 vilket gjorde att många av oss kom nära frågan och det gav insikt i vad det innebär att få bröstcancer. Det påverkade att vårt engagemang blev ännu starkare, tror jag. Extra fint kändes det att välkomna henne tillbaka till arbetet när vi kunde visa att vi nått den hittills högsta insamlingen i samarbetet.

Vilka reaktioner har ni fått av att samarbeta med Bröstcancerförbundet?
Både kunder, leverantörer och medarbetar har varit positiva. Det är lätt att skapa engagemang kring det här samarbetet och många känner till vad rosa bandet handlar om. Främst har vi märkt det genom att så pass många, i samband med att de ska betala kassan, har lagt till ett rosa band i oktober – eller en reflex i form av ett rosa band under vinterhalvåret. För oss är det givet att fortsätta detta engagemang och vi är stolta över att bidra som huvudpartner till Bröstcancerförbundet.

Hur har ni aktiverat er och på vilka sätt har ni samlat in pengar?
I både sociala kanaler och vårt nyhetsbrev i oktober har vi kommunicerat hur man undersöker sina bröst och informerat om appen Klämdagen.

Vi har sålt i snitt 15 000 rosa band och 4 000 reflexer per år. En nyhet 2019 var att vi erbjöd kunderna att avrunda upp i kassan till förmån för Bröstcancerförbundet.

I våra sociala kanaler bar Amelia Adamo Bröstcancerförbundets rosa band. Amelia var drivande i att dra igång kampanjen kring rosa bandet i Sverige i början av 2000, och hon sitter i vår styrelse. Slutligen bjöd vi in Bröstcancerförbundet till en personalfrukost där de berättade om bröstcancer och vad insamlade medel går till.

BildPåAmelia2019.pngTidningsdrottningen Amelia Adamo bär Bröstcancerförbundets rosa band

Vill du bli samarbetspartner till Bröstcancerförbundet?

Vill du bli samarbetspartner till Bröstcancerförbundet?

Läs mer här!
Om bröstcancer

Om bröstcancer

Stöd oss

Stöd oss