Boxbollen

Den röda träningsleksaken, Boxbollen, lanserades 2019 av bröderna Jacob och Victor Eriksson. Av en slump stötte Bröstcancerförbundets ordförande, Susanne Dieroff Hay, på grundarna under en reklamfilmsinspelning på ett gym och blev nyfiken. De rörelser som Boxbollen genererar är nämligen optimala för personer som opererats för bröstcancer. Där och då såddes ett frö om att få till ett samarbete mellan Bröstcancerförbundet och Boxbollen. Resultatet blev en rosa boxboll!

Entreprenörerna Jacob och Victor Eriksson bestämde att 40 kr per såld rosa boxboll ska tillfalla Bröstcancerförbundet fram till och med 1 juli 2020.

Helena Janlöv Remnerud som är legitimerad sjuksköterska, medicinsk lymfterapeut och klinisk rådgivare till Svenska Ödemförbundet, SÖF, involverades tidigt kring fördelarna med att använda boxbollen för att minska risken för att få lymfödem efter en bröstcanceroperation.

Boxbollen är en bra produkt för bröstcanceropererade. Den stimulerar rörelsemönster som kroppen mår bra av och aktiverar muskelgrupperna kring axel- och armparti. Dessutom är den jätterolig och skapar mycket skratt! Det här partnerskapet är som handen i handsken.

Susanne Dieroff Hay, ordförande Bröstcancerförbundet

För att skapa engagemang tog Boxbollen fram #100slag motbröstcancer och profilen Dragomir Mrsic drog igång en febril aktivitet i digitala kanaler. Flera kända personer hängde på, till exempel Anja Pärsson, Alexander ”The Mauler” Gustafsson, youtubern Anis Don Demina och proffsboxaren Mikaela Laurén.

rosa boxboll utan pris_mindre

Det här samarbetet är lite av ett sammanträffande. Under en reklamfilmsinspelning kom Susanne Dieroff Hay, ordförande i Bröstcancerförbundet, fram och berättade att det de rörelser som Boxbollen genererar är optimala för personer som opererats för bröstcancer. Nu ser vi fram emot att tillsammans med det svenska folket göra en insats för cancerdrabbade.

Jacob och Victor Eriksson, grundare av Boxbollen

Den rosa Boxbollen säljs på boxbollen.se och på Apotea.se, som är huvudpartner till Bröstcancerförbundet. I halvtid har Boxbollen bidragit med 164.310 kronor till Bröstcancerförbundets verksamhet, men har satt målet betydligt högre än så.

boxbollen

Vill du bli samarbetspartner till Bröstcancerförbundet?

Läs mer här!