Årets bröstsjuksköterska prisas för sitt engagemang

Anna Lind på onkologens dagvård vid Akademiska sjukhuset i Uppsala har utsetts till Årets Bröstsjuksköterska 2019. Hon får priset för sitt engagemang i arbetet där hon skapar trygghet för både patienter och anhöriga. Årets Bröstsjuksköterska utses av Bröstcancerförbundet med tillhörande 33 lokala bröstcancerföreningar. "Jag är otroligt glad och tacksam för priset. Det känns extra fint att bli uppmärksammad på det här viset eftersom det är mina egna patienter som har nominerat mig. Jag försöker att vara en god medmänniska som även vågar prata med mina patienter och deras anhöriga om saker i livet som är jobbiga", säger Anna Lind

FOTO Bosse Johansson

Publicerad 22 november 2019

uppdaterad 25 november 2019

Årets Bröstsjuksköterska 2019_NYHET WEBB.jpg

Jag försöker vara god medmänniska som även vågar prata med mina patienter och deras anhöriga om saker i livet som är jobbiga. Det kan gälla allt från psykosociala problem till frågor av mer medicinsk karaktär kopplat till behandlingen. Det är ett otroligt givande arbete och vi har god sammanhållning bland personalen vilket gör att det alltid är roligt att gå till jobbet, säger Anna Lind.

Anna Lind har 28 års erfarenhet inom onkologiområdet där hon jobbat både på vårdavdelning och med strålbehandling. Sedan år 2000 är Anna Lind på onkologens dagvårdsavdelning vid Akademiska sjukhuset dit patienter kommer för att få behandling med cytostatika, antikroppar eller immunterapi. Där ingår hon i bröstteamet och samarbetar med kollegor på andra enheter för att på så sätt utveckla bröstcancervården i Uppsala.

Anna Lind tilldelas priset efter att ha blivit nominerad av patienter i bröstcancerföreningen i Uppsala län.

Genom sin stora empati och förmåga att lyssna skapar Anna Lind både trygghet och hopp. Hennes varma engagemang berör och stöttar både patienter och anhöriga. Anna Lind är en mycket värdig mottagare av priset Årets bröstsjuksköterska.

Bröstcancerförbundets motivering

Jag är otroligt glad och tacksam för priset. Det känns extra fint att bli uppmärksammad på det här viset eftersom det är mina egna patienter som har nominerat mig. Jag ser priset som ett kvitto på att mitt engagemang uppskattas och att jag gör ett bra arbete. Priset skapar också uppmärksamhet för det viktiga arbete som vi bröstsköterskor gör, säger Anna Lind.

Bröstsjuksköterskorna utför ett otroligt viktigt jobb för att stötta och hjälpa patienter. Vi har instiftat det här priset för att låta patienterna visa sin uppskattning för det arbete som bröstsjuksköterskorna oftast utför i det tysta.

Susanne Dieroff Hay, ordförande Bröstcancerförbundet.

Priset har delats ut årligen sedan 2007. Årets utdelningsceremoni genomförs i samband med Bröstcancerförbundets ordförandestämma den 22 november 2019. Bakom utmärkelsen står Bröstcancerförbundet och Novartis.

Presskontakt
Sara Wretblad Carreras, kommunikationschef på Bröstcancerförbundet, 0709 24 87 89