Hur händerna, mobilen och kunskap ger bättre utgångsläge vid bröstcancer - Almedalen 2018

Varje timme får en kvinna besked om bröstcancer. Var femte kvinna struntar i sin mammografikallelse, ändå är det just tidig upptäckt som räddar liv.

Publicerad 28 juni 2018

ett par händer.jpg

Hur kan fler som drabbas få ett bättre utgångsläge, när är risken för bröstcancer låg respektive hög? Vad kan samhället göra och hur ser framtiden ut?

Om evenemanget

Tack vare medvetenhet, rutiner och att kvinnor mellan 40–74 år kallas på mammografi har överlevnaden förbättrats markant. Tidig upptäckt är alltså en viktig faktor för prognosen – men trots att kvinnor vet om att det är bra att undersöka sig väljer alltför många att avstå. Vad beror det på och hur kan vi förmedla vikten och enkelheten i att undersöka sig så att fler som får bröstcancer överlever? På detta klämmiga seminarium får du inte bara fakta om detta problem – vi visar också hur du själv gör för att kontrollera dina bröst – och kommer ihåg att göra det.

Medverkande:

• Susanne Dieroff Hay, ordförande, Bröstcancerförbundet

Kontaktperson 1:Cina Seidefors, Ansvarig för opinionsbildning och föreningsutveckling, Bröstcancerförbundet, 0725-64 66 06Kontaktperson 2:Marie Lennerhed, Sensus, 0706-431776

Läs mer på program Almedalsveckan