Ordförande i bröstcancerförening – vinnare av Årets Eldsjäl

Maria Wiklund Karlsson, ordförande i Bröstcancerföreningen Amazona Stockholm, fick igår ta emot priset som Årets Eldsjäl, kategori hälsa.

Publicerad 5 juni 2018

uppdaterad 28 augusti 2018

Maria Wiklund

Den stora Eldsjälsgalan hölls på Berns i Stockholm och prisutdelare var Bröstcancerförbundets generalsekreterare Marit Jenset och författare Carin Hjulström.

Torsdagskvällen bjöd på många grattiskramar, hurrarop och glädjetårar när det stod klart att Maria Wiklund Karlsson blivit framröstad som Årets Eldsjäl, kategori hälsa, av svenska folket. Maria är sedan 16 år ordförande i Bröstcancerföreningen Amazona Stockholm – Bröstcancerförbundets största bröstcancerförening. Den viktiga Eldsjälsgalan arrangeras av Folkspel och bjuder på en kväll där hjältar som oftast hamnar utanför strålkastarna, får ta plats på scenen, varmt påhejade av kändisarna i publiken.

Bröstcancerförbundet, som är en starkt förankrad medlemsorganisation, vet verkligen vad eldsjälarna betyder. De betyder allt! Det blir så tydligt här, att när du ger, så får du tusenfalt tillbaka. Jag tror att det inspirerar ännu fler till att engagera sig. Årets Eldsjäl visar att vårt långa och tidvis kalla land, är fyllt med varma hjärtan, säger Marit Jenset, Bröstcancerförbundets generalsekreterare och prisutdelare på galan

Ingen ska behöva vara ensam med sin bröstcancer

Maria Wiklund Karlsson kom först i kontakt med Bröstcancerföreningen Amazona för 20 år sedan, när hon själv drabbades av bröstcancer. Fem år senare lämnade hon jobbet inom flygbolaget SAS – för att lägga all sin tid och kraft på att hjälpa andra kvinnor som fått en bröstcancerdiagnos. Marias stora hjärta och outtröttliga engagemang har sedan dess förändrat livet till det bättre för många medsystrar.

En bröstcancerförening har många viktiga uppgifter men den kanske största, är att erbjuda gemenskap och igenkänning. Tillsammans arbetar därför Bröstcancerförbundets alla 33 medlemsföreningar på olika sätt mot målet att ingen ska behöva vara ensam med sin bröstcancer.

Maria Wiklund Karlsson, och alla andra eldsjälar inom våra bröstcancerföreningar, gör enorm skillnad för väldigt många bröstcancerbehandlade och deras närstående runt om i landet. Marias brinnande engagemang är imponerande och priset är henne väl värt. Stoltheten och tacksamheten hos Bröstcancerförbundet är total, säger Susanne Dieroff Hay, ordförande Bröstcancerförbundet

Bröstcancerförbundet (tidigare Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO) är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell patientorganisation med 33 bröstcancerföreningar över hela landet. Bröstcancerförbundet bildades 1982, har nära 11 000 medlemmar och är engagerade i frågor kring forskning, vård och rehabilitering. bröstcancerförbundet.se

Bröstcancerfonden, som är de bröstcancerbehandlades egen fond, startades 2001. Via Bröstcancerfonden samlar Bröstcancerförbundet in pengar som går till viktig patientnära bröstcancerforskning och påverkansarbete med målet att förbättra bröstcancerbehandlades situation. Men också till kunskapsspridning, information och stöd till bröstcancerdrabbade och deras närstående. Ingen ska behöva vara ensam med sin bröstcancer.