Så här undersöker du dina bröst

Under den internationella bröstcancermånaden informerar Bröstcancerförbundet om självundersökning för tidig upptäckt av bröstcancer. För kvinnor under 40 år, som ännu inte kallas till screening, är det extra viktigt att hålla koll.

Publicerad 17 oktober 2018

uppdaterad 4 oktober 2023

Klämdagen banner (800 x 400 px)
Ladda ner Bröstcancerförbundets app klämdagen

Nu vill Bröstcancerförbundet öka kunskapen om självundersökning med en film som enkelt visar hur man undersöker brösten

- Alla kvinnor behöver en klämdag, en dag då de undersöker sina bröst. För att öka kunskapen om hur det går till har vi tagit fram en film där vi beskriver hur man steg för steg känner igenom brösten. Dessutom, genom vår app ”Klämdagen” kan kvinnor enkelt ladda ner information och även få en påminnelse i telefonen när det är dags, säger Marit Jenset, generalsekreterare på Bröstcancerförbundet.

Självundersökning av brösten är ett bra komplement till mammografi. Två av tre bröstcancerfall upptäcks vid den screening som erbjuds till alla kvinnor i Sverige mellan 40-74 år. För kvinnor under 40 år och mellan mammografitillfällena är det lämpligt att på egen hand undersöka brösten. På så sätt ökar förutsättningarna för tidig upptäckt och möjligheterna till att rädda liv.

Klämdagen finns att ladda ner i: