Vi är alltid rosa

Bröstcancerförbundet jobbar oförtrutet med bröstcancer – hela året.

FOTO SANDRA JOHNSON Magasin B nummer 3 2018

Publicerad 1 oktober 2018

uppdaterad 19 november 2018

Ordförande - Susanne Dieroff Hay.jpg

NU ÄR VI INNE i den rosa månaden oktober då bröstcancer sätts i fokus. Många privatpersoner och företag stöttar Bröstcancerförbundets Rosa Oktoberkampanj. Det är vi väldigt tacksamma för! Insamlingen går direkt till bröstcancerforskning och till ändamål för bröstcancerdrabbade.

Även om vi har kommit långt och många liv numera räddas, insjuknar för många och för många avlider fortfarande i bröstcancer. I Europa drabbas en kvinna varje minut, i Sverige varje timme. Den här utvecklingen måste stoppas.

Vi i Bröstcancerförbundet: kansliet, styrelsen och de 33 lokalföreningarna jobbar oförtrutet hela året med bröstcancer – vi är alltid rosa.

I nummer 3 av Magasin B kan du läsa om närstående. Du som är i en närståendesituation är minst lika viktig som den som är drabbad. Jag vet att det är en tuff situation att vara anhörig, min man hade spridd tarmcancer.

Jag fick ingen hjälp och för att få någon att prata med vände jag mig till min lokala bröstcancerförening som har utbildade stödpersoner.

TVEKA INTE att ta kontakt med oss om du känner att du behöver stöd. Tveka inte att anmäla ditt intresse för att gå utbildningen som närståendestödjare eller stödperson om du känner att du kunde vara lämplig. Vi behövs!

Susanne Dieroff Hay

Ordförande

Stötta anhöriga. Nu utbildar vi fler närståendestödjare. Vill du också engagera dig? Hör av dig!

Bröstcancerförbundet