Vårt påverkansarbete

Bröstcancerförbundet är Sveriges enda intresseorganisation som fokuserar enbart på bröstcancer – och som stödjer både forskning och medlemmar. Vi har 11 000 medlemmar och 33 lokalföreningar. Tillsammans höjer vi rösten för brösten!

rosa boxningshandskar2.jpeg

BRÖSTCANCERFÖRBUNDETS VISION ÄR ATT INGEN SKA DRABBAS AV BRÖSTCANCER

Bröstcancerförbundet är Sveriges enda intresseorganisation som enbart fokuserar på bröstcancer. För att nå visionen om att ingen ska drabbas av bröstcancer stödjer vi patientnära bröstcancerforskning och de som har drabbats av sjukdomen, patienter och närstående.

Vi bedriver också informationsarbete och opinion i bröstcancerfrågor. Ett prioriterat område är vikten av tidig upptäckt. Vi jobbar kontinuerligt för att fler kvinnor ska gå på sin mammografi när de blir kallade och däremellan själva undersöka sina bröst regelbundet. Nu tar vi nästa steg i arbetet för tidig upptäckt genom att lyfta frågan om individanpassad screening.

Det svenska mammografiprogrammet har varit banbrytande och bidragit till att överlevnaden i bröstcancer har fördubblats, vilket är fantastiskt. Nu finns det ny forskning och ny kunskap som talar för att det är hög tid att uppdatera de nationella riktlinjerna för bröstcancerscreening. Vi på Bröstcancerförbundet vill att screeningen skräddarsys utifrån varje kvinnas sammantagna risk för bröstcancer och att kvinnor med täta bröst undersöks med bättre lämpade metoder.

I Bröstcancerrapporten 2019 har vi intervjuat kvinnor, forskare och läkare för att ta reda på deras inställning till nya tankesätt och riktlinjer för bröstcancerscreening. Vår samlade bild är att samtliga parter är redo att uppgradera Sveriges bröstcancerscreening.

Med Bröstcancerrapporten 2019 höjer vi rösten för brösten. För tidig upptäckt och mot ökad överlevnad i bröstcancer.

Susanne Dieroff Hay, ordförande i Bröstcancerförbundet

Läs mer om Bröstcancerrapporten 2019

Bröstcancerförbundets rapporter

Bröstcancerrapport 2019_stående.jpg