Bröstcancerförbundets rosa band

Det rosa bandet är den internationella symbolen för kampen mot bröstcancer. Bröstcancerförbundet säljer sedan 1994 originalbandet, under kampanjmånaden Rosa Oktober. Det finns två olika rosa band, om du vill att ditt bidrag enbart ska gå till att bekämpa bröstcancer ska du köpa Bröstcancerförbundets enfärgade band.

Två olika rosa band

I Sverige säljs två olika rosa band: Bröstcancerförbundets enfärgade ceriserosa och Cancerfondens med ny design varje år. Om du vill att ditt bidrag ska gå odelat till bröstcancerforskning, är det Bröstcancerförbundets rosa band du ska köpa. Det används världen över men vi har ensamrätt till det i Sverige och alla intäkter går till vårt arbete med att bekämpa bröstcancer.

Bröstcancerförbundets insamlade medel går till stöd till drabbade och till forskning inom bröstcancer. Allt för att färre ska drabbas av bröstcancer. Intäkterna från försäljningen av Bröstcancerförbundets rosa band är öronmärkt till bröstcancerforskning.

Här finns rosa bandet

Under oktober 2021 säljs Bröstcancerförbundets rosa band av Apotea.se, Apoteket, Apoteksgruppen, Cervera, Dormy, Indiska, Kronans Apotek, Lloyds Apotek, Mio, NK, Åhléns, Scorett och våra bröstcancerföreningar.

Vill ni också sälja våra rosa band?

Bröstcancerförbundets rosa band får endast säljas under oktober månad. Vet ni redan nu att ni vill sälja rosa band under oktober 2021, varmt välkomna att kontakta Bröstcancerförbundets kansli

Men det finns fler sätt att bidra. Bröstcancerförbundet samlar in pengar samt stödjer både bröstcancerforskning och drabbade tolv månader om året. Företag kan bli huvudparter, partner, sponsor, supporter eller företagsvän. Läs mer om det här

Rosa bandets historia

Rosa bandet har sitt ursprung i USA, liksom oktober som bröstcancermånad. Initiativet togs av kosmetikföretaget Estée Lauder 1992. Bröstcancerförbundet driver sedan 1994 en kampanj för rosa bandet under namnet Rosa Oktober.

• 1994 påbörjade Bröstcancerförbundet samarbetet med Estée Lauder och började då sälja det rosa originalbandet.
  • 2001 fick rosa bandet en större spridning och genombrott i Sverige då Amelia Adamo gav ut en specialutgåva av tidningen Amelia, med namn Amelia Pink Ribbon. Specialtidningen var en engångsföreteelse men tidningsdrottningen Amelia Adamos engagemang lever vidare.
  • 2006 började Cancerfonden sälja ett eget rosa band, med ny design varje år. Intäkterna går till forskning om alla cancerformer.
Evelyn_H_Lauder.jpg