Tre frågor till Karin Ekberg

Karin är påverkansansvarig på Bröstcancerförbundet. Här berättar hon om vårt arbete med att motverka ålderism inom bröstcancervården.

Publicerad 23 juni 2024

uppdaterad 25 juni 2024

Hur jobbar Bröstcancerförbundet för att motverka ålderism?

– Utgångspunkten för allt vårt arbete är frågan om jämlik vård. Alla, oavsett ålder ska ha rätt till en god vård. Tidig upptäckt är en av de frågor våra medlemmar tycker är allra viktigast och vi driver frågan om mammografi för 74+ aktivt. Vi för dialog med ansvariga politiker och tjänstemän, pratar med läkare och driver opinion i medierna. Vi svarar också på remisser och sitter med i olika utredningar där vi bland annat bidrar med patientperspektivet.

Hur är gensvaret?

– Vi ser att de här frågorna är alltmer aktuella i samhällsdebatten, och engagerar både politiker och professionen. Ett exempel som är aktuellt är frågan om att inte exkludera äldre ur kliniska studier.

Vad hoppas du på?

– Vårt mål är att Socialstyrelsen ska ändra sina rekommendationer för bröstcancerscreening så att man får rätt till screening även efter 74 år. Om fler cancerfall hittas tidigare kan det både minska behoven av behandling och leda till att fler överlever. För oss är det självklart att lägga mycket krut på den här frågan.

Skriv under

För äldre kvinnors rätt till tidig upptäckt!