Andra sätt att ge

Köp Bröstcancerfondens rosa band under oktober

Rosa Bandet är den internationella symbolen för kampen mot bröstcancer. Vill du vara säker på att ditt stöd går till enbart till området bröstcancer, så är det vårt rosa band du bör köpa.

Det rosa bandet används av bröstcancerorganisationer över hela världen, särskilt under oktober månad. Det är den internationella bröstcancermånaden med informationsinsatser för att sätta fokus på bröstcancer, öka medvetenheten och kunskapen om sjukdomen samt samla in pengar till forskning och till stöd för verksamhet för bröstcancerbehandlade.

Rosa Bandet har sitt ursprung i USA liksom oktober som bröstcancermånad. Initiativet togs av kosmetikföretaget Estée Lauder 1991. I Sverige introducerades Rosa Bandet 1994 av Estée Lauder-företagen. Bröstcancerförbundet driver sedan dess en kampanj, under namnet Rosa Oktober, för Rosa Bandet i Sverige med stöd av Estée Lauder. 2001 fick kampanjen en större spridning och genombrott i Sverige då Amelia Adamo började utgivningen av en speciell bilaga om bröstcancer i sin tidning Amelia.

Pink Ribbon, originalet

Bröstcancerförbundet är ensamma i Sverige om att sälja och marknadsföra det cerisfärgade originalbandet som skapades 1991 av Esteé Lauder, och som används över hela världen i kampen mot bröstcancer. Intäkterna från vår försäljning går till klinisk patientnära bröstcancerforskning, prevention och stöd till bröstcancerbehandlade.

Swedbank Robur Humanfond

Genom samarbete med Swedbank Robur har du möjlighet att spara i Swedbank Robur Humanfond, där två procent av fondförmögenheten tillfaller Bröstcancerförbundet/Bröstcancerfonden.

Du måste inte vara medlem för att spara i Humanfonden. Vem som helst kan börja spara i Humanfonden och bestämma att 2 % av sparkapitalet överlämnas av fonden till Bröstcancerfonden.

Ett mycket bra sätt att förena privat sparande, samtidigt som du skänker till pengar till Bröstcancerfonden.

Läs mer om Humanfonden <- Länka denna text till: http://www.swedbankrobur.se/fonder/humanfond/

Datumlotteriet

DatumLotteriet är Sveriges mest personliga lotteri där du själv väljer ett datum som blir ditt lottnummer. Överskottet går till Bröstcancerfonden och Fonden mot Prostatacancer. För mer information, se www.datumlotteriet.se

UF-företag

Bröstcancerförbundet har haft många samarbeten med UF-företag och är tacksamma över alla projekt som vill stödja Bröstcancerfonden. Bröstcancerfonden administreras av Bröstcancerförbundet och har till ändamål att stödja forskning, driva informationsverksamhet och utvecklingsarbete som syftar till bättre bröstcancervård. Bröstcancerfonden står under kontroll av Svensk insamlingskontroll, en garanti för att gåvorna går till ändamålet.

Åtagande från skolan och UF-företaget

Bröstcancerförbundets krav för att vi ska ingå ett samarbete med UF-företaget:

• Att UF-företagets produkter inte strider mot Bröstcancerförbundets policies, t.ex. berör produkter inom alkohol, tobak eller narkotika. Eller på annat sätt inte stämmer överens med Bröstcancerförbundets värderingar om alla människors lika värde. Bröstcancerförbundet förbehåller sig rätten att bestämma huruvida en föreslagen produkt är i linje med Bröstcancerförbundets värderingar.
  • Skolan och UF bekostar hela projektet.
  • Skolan ansvarar för att avtalet följs.
  • Skolan ansvarar för att inbetalning av projektvinsten görs till vårt Bankgiro 900-5919 eller Plusgiro 90 05 91-9.
  • UF översänder en rapport om projektresultatet till Bröstcancerförbundet efter periodens utgång.

Läs gärna igenom avtalet för mer information.

Är ni intresserade?

Om ert UF-företag är intresserat av att stödja Bröstcancerfonden, så ladda ner vårt avtal. Fyll i, underteckna, scanna in och sänd in det antingen via post eller via mail: info@brostcancerforbundet.se

Ladda ner Bröstcancerfonden UF Avtal 2018!

Material

Efter att avtalet är ifyllt och påskrivet av båda parter får ni tillbaka ett ex av avtalet.

Har ni några frågor kring samarbeten mellan Bröstcancerförbundet och UF så kan ni vända er till kansliet på info@brostcancerforbundet.se

Aktiegåva

Bröstcancerförbundet är en av 30 ideella organisationer som samverkar i kampanjen "Aktiegåvan.se" genom FRII, Frivilligorganisationernas Insamlingsråd. Läs mer.