Vad är bröstcancer

Bröstcancer är en elakartad (malign) tumör i bröstet. Det finns olika former av bröstcancer. En del växer långsamt, andra växer snabbt. Möjligheten att bli botad från bröstcancer har ökat de senaste årtiondena. Det svenska mammografiprogrammet har bidragit till tidig upptäckt och behandlingsmetoderna har blivit bättre.

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Varje år får nära 8 000 kvinnor och omkring 60 män diagnosen bröstcancer i Sverige. Mellan fem och tio procent av fallen beror på ärftlighet. Du kan inte själv ha orsakat sjukdomen, du har inte blivit smittad och du kan inte smitta andra.

Symptom

Det finns flera olika symptom som kan vara tecken på bröstcancer. Knöl i bröstet, knöl i armhålan, indragning av bröstvårta eller hud, hudrodnad och så kallad apelsinhud, allmän förstoring och ökad fasthet av bröstet, sår på huden över bröstet eller vårteksem.

Blir man bra igen?

Numera botas allt fler från bröstcancer. Det beror på att fler tumörer upptäcks tidigt och på nya och bättre behandlingsmöjligheter. Cancer är en individuell sjukdom och det som gäller för andra behöver inte gälla för dig. När du funderar över dina förutsättningar att bli botad, jämför dig inte med andra kvinnor som har bröstcancer. Din läkare ger dig information om just dina förutsättningar.

Statistik

Cirka 8 000 kvinnor och 60 män får diagnosen bröstcancer varje år. En av tio kvinnor riskerar att få bröstcancer före 75 års ålder. Medianåldern för insjuknande är drygt 65 år. Statistiken visar att färre än 5 procent är under 40 år då de får sin diagnos. 60 procent av tumörerna hos kvinnor upptäcks vid screening med mammografi.

Prognosen för bröstcancer blir allt bättre. Mellan 2006 och 2017 minskade dödligheten med 15 procent för kvinnor som är äldre än 30 år. Den relativa femårsöverlevnaden för kvinnor som haft bröstcancer var 92 procent år 2016, den relativa tioårsöverlevnaden var samma år 86 procent. Bröstcancer är, efter lungcancer, den cancerform som orsakar flest dödsfall bland kvinnor i Sverige.

Bröstcancer hos män är mycket ovanligt men har en något sämre prognos eftersom sjukdomen ofta upptäcks i ett senare skede, den relativa tioårsöverlevnaden var 74 procent år 2016.

(Siffror hämtade från Folkhälsomyndigheten, Cancer i siffror och Socialstyrelsen)

Bröstcancer i siffror

Kvinnor

• 7 824 kvinnor fick diagnosen bröstcancer 2017