Rosa bandet

Det rosa bandet är den internationella symbolen för kampen mot bröstcancer. Bröstcancerförbundet säljer sedan 1994 originalbandet under den internationella bröstcancermånaden oktober, även kallad Rosa Oktober. Intäkterna från försäljningen av Bröstcancerförbundets rosa band är öronmärkt till bröstcancerforskning.

Ett rosa band i cerise.

I Sverige säljs två olika rosa band

Det ena är Bröstcancerförbundets enfärgade, ceriserosa band, där intäkterna odelat går till bröstcancerforskning. Det bandet används världen över, men Bröstcancerförbundet har ensamrätt till det i Sverige. Det andra är Cancerfondens rosa band, med ny design varje år och där intäkterna går till forskning om alla cancerformer..

Här finns rosa bandet

Under oktober 2021 såldes Bröstcancerförbundets rosa band av Apotea.se, Apoteket, Apoteksgruppen, Cervera, Dormy, Indiska, Kronans Apotek, Lloyds Apotek, Mio, NK, Åhléns, Scorett och våra bröstcancerföreningar.

Vill ni också sälja våra rosa band?

Bröstcancerförbundets rosa band får endast säljas under oktober månad. Vill ni bidra till den livsviktiga bröstcancerforskningen genom att sälja rosa band under oktober 2022? Varmt välkomna att kontakta Bröstcancerförbundets kansli

Men, det finns fler sätt att bekämpa bröstcancer tillsammans med oss. Företag kan bli huvudpartner, partner, sponsor eller företagsvän. Läs mer om det här. Företag kan också ge en engångsgåva här.

Rosa bandets historia

• 1992 togs initiativet till rosa bandet och oktober som bröstcancermånad av kosmetikföretaget Estée Lauder i USA.
  • 1994 påbörjade Bröstcancerförbundet samarbetet med Estée Lauder och började då sälja det rosa originalbandet i Sverige.
  • 2001 fick rosa bandet en större spridning och genombrott i Sverige då Amelia Adamo gav ut en specialutgåva av tidningen Amelia, med namn Amelia Pink Ribbon. Specialtidningen var en engångsföreteelse men tidningsdrottningen Amelia Adamos engagemang lever vidare.
  • 2006 började Cancerfonden sälja ett eget rosa band, med ny design varje år. Intäkterna går till forskning om alla cancerformer.
Evelyn_H_Lauder.jpgEvelyn H. Lauder – svärdotter till Estée Lauder och själv drabbad av bröstcancer – skapade det rosa bandet för att få fler att prata om bröstcancer. Det rosa sidenbandet får, enligt avtal med Estée Lauder, endast säljas under oktober månad.

Bröstcancerförbundet är Sveriges enda intresseorganisation som fokuserar enbart på bröstcancer. För att nå vår vision om att ingen ska drabbas av bröstcancer, finansierar vi bröstcancerforskning, ger stöd till drabbade och bedriver opinion i bröstcancerfrågor. Det rosa bandet säljer vi bara under oktober månad men vi jobbar med bröstcancerfrågor 365 dagar om året.

Bröstcancerförbundet