Rosa bandet

Det rosa bandet är den internationella symbolen för kampen mot bröstcancer. Bröstcancerförbundet säljer sedan 1994 originalbandet under kampanjmånaden Rosa Oktober. Under oktober 2019 säljs Bröstcancerförbundets rosa band av bröstcancerföreningarna, Apoteksgruppen, Apoteket, Kronans Apotek, Lloyds Apotek, Scorett och på Apotea.se

Rosa bandet frilagd 235x235px96dpi_MINI.pngDet rosa sidenbandet får, enligt avtal med Estée Lauder, endast säljas under oktober månad.

Rosa bandet har sitt ursprung i USA, liksom oktober som bröstcancermånad. Initiativet togs av kosmetikföretaget Estée Lauder 1991. Bröstcancerförbundet driver sedan 1994 en kampanj för rosa bandet under namnet Rosa Oktober.

Två olika rosa band

I Sverige säljs två olika rosa band: Bröstcancerförbundets enfärgade ceriserosa och Cancerfondens med ny design varje år. Om du vill att ditt bidrag ska gå odelat till bröstcancer, är det Bröstcancerförbundets rosa band du ska köpa. Det används världen över men vi har ensamrätt till det i Sverige och alla intäkter går till vårt arbete.

Evelyn_H_Lauder.jpgEvelyn H. Lauder – svärdotter till Estée Lauder och själv drabbad av bröstcancer – skapade det rosa bandet för att få fler att prata om bröstcancer.
  • 1994 påbörjade Bröstcancerförbundet samarbetet med Estée Lauder och började då sälja det rosa originalbandet.
  • 2001 fick rosa bandet en större spridning och genombrott i Sverige då Amelia Adamo gav ut en specialutgåva av tidningen Amelia, med namn Amelia Pink Ribbon. Specialtidningen var en engångsföreteelse men tidningsdrottningen Amelia Adamos engagemang lever vidare.
  • 2006 började Cancerfonden sälja ett eget rosa band, med ny design varje år. Intäkterna går till forskning om alla cancerformer.

Bröstcancerförbundet är Sveriges enda intresseorganisation som fokuserar enbart på bröstcancer – och som stödjer både forskning och medlemmar. För att nå vår vision om att ingen ska drabbas av bröstcancer, finansierar vi forskning, sprider kunskap kring prevention och driver opinionsbildning i bröstcancerfrågor. Det rosa bandet säljer vi bara under oktober månad men vi jobbar med bröstcancerfrågor 365 dagar om året.

Bröstcancerförbundet