Rosa Bandet

Rosa Bandet är den internationella symbolen för kampen mot bröstcancer och oktober den internationella bröstcancermånaden. Bröstcancerförbundet säljer, med ensamrätt i Sverige, originalbandet under kampanjmånaden Rosa Oktober men arbetar oavbrutet med bröstcancerfrågor.

Evelyn_H_Lauder.jpgEvelyn H. Lauder – svärdotter till Estée Lauder och själv drabbad av bröstcancer – ville väcka uppmärksamhet kring att kvinnor runt om i världen dog av bröstcancer men ingen pratade om det. 1991 skapade hon därför det rosa bandet och resten är historia.

Det rosa bandet är symbolen för kampen mot bröstcancer och solidaritet med bröstcancer­behandlade. Det rosa bandet används av bröstcancerorganisationer över hela världen, framför allt under oktober månad. Det är den internationella bröstcancermånaden med informationsinsatser för att sätta fokus på bröstcancer, öka medvetenheten och kunskapen om sjukdomen samt samla in pengar till forskning och till stöd för verksamhet för bröstcancerbehandlade.

Rosa Bandet har sitt ursprung i USA liksom oktober som bröstcancermånad. Initiativet togs av kosmetikföretaget Estée Lauder 1991. I Sverige introducerades Rosa Bandet 1994 av Estée Lauder-företagen. Bröstcancerförbundet driver sedan dess en kampanj för Rosa Bandet, under namnet Rosa Oktober, i Sverige – med stöd av Estée Lauder.

• 2001 fick Rosa Bandet en större spridning och genombrott i Sverige då Amelia Adamo började utgivningen av en speciell bilaga om bröstcancer i sin tidning Amelia.
  • 2003 ökade uppmärksamheten kring Rosa Bandet ytterligare då Cancerfonden började engagera sig. Aktiviteterna kring Rosa Bandet har sedan dess vuxit stort.
  • Nutid. Bröstcancerförbundets kampanj, Rosa Oktober, växer sig allt starkare för varje år och försäljningen av det ceriserosa sidenbandet ökar stadigt.

Bröstcancerförbundets rosa band är Estée Lauders originalband

Under oktober säljs sedan många år tillbaka två rosa band: Bröstcancerförbundets enfärgade ceriserosa och Cancerfondens med ny design varje år. All cancerforskning behöver bidrag. Men om du vill att ditt bidrag ska gå odelat till bröstcancer, är det vårt du ska köpa. Det finns världen över men vi har ensamrätt till det i Sverige och alla intäkter går till vårt arbete.

Rosa bandet frilagd 235x235px96dpi_MINI.pngDet rosa sidenbandet får, enligt avtal med Estée Lauder, endast säljas under oktober månad.

Bröstcancerförbundet är Sveriges enda intresseorganisation som fokuserar enbart på bröstcancer – och som stödjer både forskning och medlemmar. För att nå vår vision om att ingen ska drabbas av bröstcancer, finansierar vi forskning, sprider kunskap kring prevention och driver opinionsbildning i bröstcancerfrågor. Det rosa bandet säljer vi bara under oktober månad men vi jobbar med bröstcancerfrågor 365 dagar om året.

Bröstcancerförbundet