Ålderism inom bröstcancervården

Bröstcancerförbundets ordförande Susanne Dieroff Hay delar sina tankar om ålderism inom mammografin och vården.

Publicerad 23 juni 2024

uppdaterad 3 juli 2024

Susanne Dieroff Hay om ålderism inom vården
Susanne Dieroff Hay, ordförande Bröstcancerförbundet. Foto: Christian Andersson.

Diskriminering av äldre i vården, finns det? Vi vill så gärna svara nej på den frågan, men i Sverige får till exempel kvinnor över 74 år, oavsett tidigare bröstcancerdiagnos, inte någon kallelse till mammografi. Vi vet dessutom att underbehandling av äldre inte är ovanligt.

"Vid vilken ålder är vi inte längre värda att räddas från livshotande sjukdomar? När kostar vi för mycket?"

Så frågan infinner sig naturligtvis: Vid vilken ålder är vi inte längre värda att räddas från livshotande sjukdomar? När kostar vi för mycket? Jag bävar inför när jag själv passerar 74 men, som det ser ut nu, inte kommer att bli kallad till mammografi – trots hittills två bröstcancerdiagnoser.

I dag är en genomsnittsperson som är över 74 år mycket mer vital än vad man var för 20 år sedan. Vi lever också längre. Vi kan inte bara gå efter en siffra, en för många år sedan satt åldersgräns för mammografiscreening. Vi behöver lita på den statistik som finns och vi behöver studier som bekräftar nyttan av att äldre får tillgång till vissa undersökningar och behandlingar.

Tidig upptäckt betyder räddade liv och räddad livskvalitet. Det är otroligt viktigt och måste gälla även för äldre.

Därför lanserar Bröstcancerförbundet ett upprop för att höja åldersgränsen för mammografi. Syftet är att Socialstyrelsen ska besluta att ge alla kvinnor rätt till fortsatt mammografi.

Ställ dig bakom äldre kvinnors rätt till mammografi

Skriv under för att Socialstyrelsen ska höja åldersgränsen för mammografi.

Vill du veta mer om åldersgränsen för mammografi? Se vår livesända paneldebatt i Almedalen där vi tillsammans med forskare, politiker, professionen och Socialstyrelsen pratar om ämnet.

Jag hoppas du står med oss i kampen om äldre kvinnors rätt till tidig upptäckt.

Med vänliga hälsningar, Susanne Dieroff Hay