Kylmössa, peruk eller sjal?

Kylmössa kan minska risken för håravfall i samband med bröstcancerbehandling. Den som får permanent håravfall har rätt till ekonomiskt stöd till en ny peruk, huvudbonad eller ögonbrynstatuering varje år. Vår medlemsundersökning visar att många föredrar att använda sjal, mössa eller inget alls.

Publicerad 28 april 2022

uppdaterad 29 april 2022

kylmossa-peruk-och-sjal-magasin-b

Att vara säker på att slippa håravfall i samband med behandling går inte. Men för vissa kan risken minska med kylmössa, visar en nygjord medlemsenkät från Bröstcancerförbundet. Erfarenheter från Akademiska sjukhuset visar att 60–80 procent av dem som använt kylmössa slipper peruk. Forskning pekar på cirka 60 procent.

– Det finns olika typer av kylmössa. Det är stor skillnad mellan de gamla, värdelösa kylmössorna och dagens moderna som funkar för de flesta, säger Henrik Lindman, docent i onkologi och överläkare vid Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Användningen av kylmössa varierar över landet. I Uppsala är den vanlig sedan 20 år tillbaka. I Stockholm erbjuds den bara till personer med spridd bröstcancer. I Skåne används inte kylmössa alls.

– Vi erbjuder inte kylmössa eftersom behandlingarna tar längre tid och det därmed skulle leda till längre väntetider för alla patienter, säger Niklas Loman, docent i onkologi och överläkare vid Skånes universitetssjukhus.

Den som får permanent håravfall har rätt till ekonomiskt stöd till en ny peruk, huvudbonad eller ögonbrynstatuering varje år. Peruker kostar också olika mycket. En peruk med långt hår är dyrare än en med kort hår, naturhår är dyrare än konstfiber.

– Bidraget ser olika ut i olika regioner. Vissa erbjuder också ersättning för lösögonfransar, lösögonbryn och att tatuera in ögonbryn, säger Aina Johnsson, kurator och medicine doktor vid Karolinska institutet.

Kylmössan kan förebygga håravfall

Antonios Valachis vid universitetssjukhuset i Örebro hänvisar till en översiktsstudie som visar att cirka 60% av dem som använder kylmössa behåller håret med en rimlig kvalitet. Patienter som inte erbjud kylmössa kan kräva remiss genom fritt vårdval för att få behandling på ett annat sjukhus.

Om du redan tappat hår

Den som tappat hår på grund av sin cancerbehandling har rätt till ekonomiskt stöd. Om håravfallet är långvarigt kan du välja att använda bidraget till kosmetisk tatuering eller pigmentering av ögonbryn eller eyeliner. Om håravfallet är permanent har du rätt till ekonomiskt stöd varje år.

Det finns alternativ till peruk

Enligt Bröstcancerförbundets medlemsundersökning är det fler som aldrig använder peruk, 29%, än som alltid gör det, 23%. Många föredrar att använda sjal, mössa eller inget alls.

TEXT JENNIE AQUILONIUS

Jag känner inte riktigt igen mig längre

Läs Jeanette Walléns berättelse om att tappa håret i samband med sin bröstcancerbehandling