Matprofilen Zeina Mourtada sluter upp i kampen mot bröstcancer

Matprofilen och tv-kocken Zeina Mourtada blir ny ambassadör för Bröstcancerförbundet. Zeina har själv upplevt bröstcancer på nära håll då hennes pappa behandlats för sjukdomen. Nu vill Zeina vara med och sprida kunskap om vikten av tidig upptäckt och få fler att bidra till den viktiga forskningen.

Publicerad 3 april 2023

uppdaterad 4 april 2023

Zeina_IMG_4504 800x400px

Jag är oerhört stolt inför det här fina uppdraget. Min förhoppning är att jag kan nå ut till människor från olika bakgrunder och kulturer med information om mammografi och självundersökning. Tidig upptäckt av bröstcancer räddar liv.

Zeina Mourtada

Zeina föddes 1982 i Sierra Leone och kom till Sverige som 4-åring. Hon är känd för sin blogg ”Zeinas Kitchen” och inspirerande veckomenyer där hon lyfter fram varierande och näringsrik mat från hela världen. Hon är också tagit fram flera kokböcker och medverkar som TV-kock i bland annat SVTs Go Kväll.

Jag fyller snart 41 år och ser med tillförsikt fram emot min första mammografi. Att vi erbjuds kostnadsfri bröstcancerscreening i Sverige är en gåva, troligtvis den finaste 40-årspresenten man kan ge sig själv som kvinna.

Zeina Mourtada

I Sverige erbjuds alla kvinnor mellan 40 och 74 år mammografi. Sedan mammografiprogrammet infördes har överlevnaden i bröstcancer fördubblats bland de kvinnor som deltar kontinuerligt. Under året kommer Bröstcancerförbundet göra olika satsningar för att öka deltagandet i screeningen, samarbetet med Zeina är en viktig del i det arbetet.

Vi är så glada att Zeina ansluter som ambassadör för Bröstcancerförbundet. Med hennes kraft kan vi nå ut till stora delar av landets kvinnor och informera om vikten av tidig upptäckt av bröstcancer.

Susanne Dieroff Hay, ordförande i Bröstcancerförbundet

Ja må oss leva längre!

Zeina inleder sitt ambassadörskap genom att lansera en egen insamling i samband med sin 41-årsdag.
Läs mer och bidra till insamlingen här