Vi använder cookies för att ge dig en bra upplevelse när du besöker vår webbplats.
Läs mer
Jag förstår

Motion gör skillnad

Att träna får dig att må bättre under och efter behandling mot bröstcancer – dessutom minskar fysisk aktivitet risken för återfall. "Min forskning handlar om att lindra symtom under pågående behandling och fysisk aktivitet är det bästa verktyg jag har hittat. Det går att göra mycket själv för att påverka hur man mår", säger Yvonne Wengström, som forskar om träning och bröstcancer. Men var snäll mot dig själv. All motion gör nytta, oavsett hur mycket eller lite du orkar. Och det är aldrig för sent att börja!

TEXT Jennie Aquilonius.

20 januari

yogaklass_800x400.jpg

Piggare, starkare och mindre muskelvärk. Fysisk aktivitet ökar välbefinnandet både under och efter en bröstcancerbehandling. Det berättar Yvonne Wengström, professor i omvårdnad vid Karolinska institutet, som forskar om träning och bröstcancer.

– Min forskning handlar om att lindra symtom under pågående behandling och fysisk aktivitet är det bästa verktyg jag har hittat. Det går att göra mycket själv för att påverka hur man mår, säger hon.

Det går att göra mycket själv för att påverka hur man mår.

Yvonne Wengström, professor i omvårdnad vid Karolinska institutet

Enligt Yvonne Wengström är det bästa att köra kondition i kombination med styrketräning. Särskilt den muskelstärkande träningen minskar fatigue och muskelvärk. Men det innebär inte att alla måste bli elitgymnaster, poängterar hon. De som aldrig har tränat förut får faktiskt störst effekt. Det bästa är att börja motionera i samma veva som behandlingen startar, men det lönar sig också att komma igång efteråt.

– Det är aldrig för sent, säger hon.

NÄR VI RÖR PÅ OSS FRIGÖRS välbefinnandehormoner samtidigt som stresshormonerna minskar. Anna Johnsson möter bröstcancerpatienter i sitt jobb som fysioterapeut och doktorerade tidigare i år med en avhandling om bröstcancer och fysisk aktivitet. I en studie undersökte hon bröstcancerdrabbade kvinnor som tränar på Friskis & Svettis.

– De flesta hade mer energi redan direkt efter träningspasset, säger hon.

Även stramheten i huden, som vissa upplever efter sin operation, kan påverkas positivt, enligt Anna Johnsson. Många tycker också att promenader utomhus är bra mot illamåendet och träning minskar även risken att få lymfödem.

– Fysisk aktivitet minskar dessutom problemet med värmevallningar som man kan få av olika behandlingar, framför allt antihormonell behandling. En del av mina patienter säger att det bästa är att vara ute och springa, då blir de av med värmevallningarna.

Forskning visar även att fysisk aktivitet förbättrar överlevnaden vid bröstcancer. Anna Johnsson har själv gjort en sådan studie med 847 kvinnor.

– De som rörde sig mest hade en klart förbättrad överlevnad jämfört med dem som rörde sig minst. Det finns också ett fåtal studier som visar att risken för återfall minskar.

En förklaring är att risken för andra sjukdomar, som diabetes, blir lägre. Träning hjälper en dessutom att hålla vikten och risken för återfall ökar med övervikt.

Erika H_karta o kompass_Magasin b nr 4 2020_800x400px.jpg

DET FINNS MED ANDRA ORD många fördelar med att träna och Yvonne Wengström upplever att många kvinnor med bröstcancer vill motionera, men är osäkra på om de får och på vilket sätt. Den som känner så kan få hjälp av en fysioterapeut eller personlig tränare för att hitta rätt nivå. Både hon och Anna Johnsson rekommenderar att följa Världshälsoorganisationens riktlinjer för fysisk aktivitet (se faktaruta längst ner på sidan).

– Men under perioder då du inte kan det är det viktigaste att bryta stillasittandet. Det lilla är jätteviktigt. Allt du kan göra är av godo, säger Anna Johnsson.

Men ... Det kan vara svårt även för friska personer att komma iväg till gymmet. Och en bröstcancerbehandling är tuff både fysiskt och psykiskt. Det är lätt att få skuldkänslor om man inte orkar träna, berättar Anna Wrangsjö, specialistläkare med inriktning onkologi.

– Det blir en extra belastning. Inte nog med att du ska hålla på med cytostatikabehandling, du ska dessutom träna. Då är det viktigt att hitta något som du tycker om och blir glad av, säger hon.

Det är viktigt att hitta något som du tycker om och blir glad av.

Anna Wrangsjö, specialistläkare med inriktning onkologi

DE SENASTE ÅREN HAR Anna Wrangsjö använt groovedans och medicinsk yoga med meditation i arbetet med bröstcancerpatienter. Många deltagare var vana att vara kapabla och högpresterande, och plötsligt hade de inte tillgång till samma energi och kognitiva förmåga. De hade fått sin självbild tilltufsad. Då kan yoga och meditation hjälpa en att hitta en varsamhet, menar Anna Wrangsjö. Att inte bara kämpa på utan också tillåta sig att backa när man inte orkar.

– När kroppen och sinnena får vara stilla kan vi även finna en lugn plats i vårt inre. Det har hjälpt många att hitta en ödmjukhet, en tacksamhet över att de har sitt liv och ett förhållningssätt där de försöker möta utmaningar efter den förmåga de har. De får en lättare resa med sitt liv och sin sjukdom.

Groovedansen är mer ett sätt att kicka igång livskraften. Att kroppen inte bara ställer till besvär utan också går att leka och ha roligt med. Dansen består av enkla rörelser som deltagarna gör på det sätt som känns bra för dem. Kombinationen av rörelse och musik får även saker att hända inombords. Någon blir arg, en annan ledsen. Många känner sig glada och får bättre självförtroende.

– En del kommer plötsligt ihåg att ”Men gud, det här älskar ju jag. Jag har tänkt att jag är för dålig för att dansa, men jag kan ju fortfarande!”, säger Anna Wrangsjö.

WHO:s riktlinjer för fysisk aktivitet för vuxna

  • Var fysiskt aktiv med måttlig intensitet i sammanlagt minst 150 minuter i veckan. Om intensiteten är hög räcker 75 minuter.
  • Sprid ut aktiviteten under veckan. Varje pass bör vara minst tio minuter.
  • Aktiviteten ska vara pulshöjande. Det kan till exempel vara 30 minuters rask promenad fem dagar i veckan eller 20–30 minuters löpning tre dagar i veckan, eller en kombination av dessa.
  • Kör dessutom muskelstärkande aktivitet för flertalet av kroppens stora muskelgrupper minst två gånger i veckan.
  • Försök att undvika långvarigt stillasittande.
  • Var så aktiv som ditt tillstånd medger.
Läs om vad som händer i kroppen när du rör på dig!
Om bröstcancer

Om bröstcancer

Stöd oss

Stöd oss