Nära 3,4 miljoner kronor från Folkspel

Folkspel är en ideell organisation som sedan starten 1991 genererat ett överskott på 17,5 miljarder till Sveriges klubbar, föreningar och organisationer. I år får Bröstcancerförbundet nära 3,4 miljoner kronor – en summa som är högre än föregående år. Pengarna går till bröstcancerforskning och drabbade.

Publicerad 9 november 2022

folkspel-utdelning-brostcancerforbundet-2022
Marit Jenset, Bröstcancerförbundets generalsekreterare, tar emot en check på 3 362 930 kronor från Folkspel.

– Folkspel är en viktig kraft i svenskt föreningsliv. Vi är ödmjukt tacksamma att så många stödjer kampen mot bröstcancer genom att sälja Folkspels lotter. Tillsammans med våra eldsjälar ute i landet, säkerställer vi stora bidrag till bröstcancerforskning och stöd till drabbade, säger Marit Jenset, generalsekreterare i Bröstcancerförbundet.

Då den ideella organisationen Folkspel summerar verksamhetsåret landar överskottet – via försäljning av Bingolotter och Sverigelotter – på 320 miljoner kronor till svenskt föreningsliv, det näst högsta sedan 2005.

Läs mer om hur du kan stödja kampen mot bröstcancer genom Folkspel