Ny ambassadör: Emma Wiklund står upp mot bröstcancer

I rollen som ambassadör för Bröstcancerförbundet kommer entreprenören och tidigare fotomodellen, Emma Wiklund, att engagera sig för bröstcancerdrabbade genom att bidra till ökad medvetenhet om den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Samarbetet inleds inför oktober, den internationella bröstcancermånaden, då Emma Wiklund bär Bröstcancerförbundets helrosa band. Det band som symboliserar bröstcancer i hela världen, och vars intäkter i Sverige enbart går till att stödja de som drabbats av bröstcancer och patientnära bröstcancerforskning.

Stort tack till fotograf Andreas Von Gegerfelt

Publicerad 6 september 2019

uppdaterad 12 september 2019

Emma Wiklund 800x400px.jpg
Stort tack till fotograf Andreas Von Gegerfelt

Jag är väldigt stolt över uppdraget och jag delar Bröstcancerförbundets vision om att ingen ska drabbas av bröstcancer. En nära vän till mig behandlas för sjukdomen och jag känner mig maktlös när jag ser vad hon går igenom. Det är för henne och alla andra drabbade som jag väljer att engagera mig i kampen mot bröstcancer

Emma Wiklund

Varje år drabbas nära 8000 kvinnor och 60 män av bröstcancer. Varje timme får en kvinna beskedet bröstcancer, den vanligaste cancerformen hos kvinnor. För att skapa en bättre livssituation för de drabbade, och för att nå visionen om att ingen ska drabbas, samlar Bröstcancerförbundet in pengar till patientnära forskning samt stöd och rehabilitering.

Vi är glada och hedrade att Emma ansluter som ny ambassadör. Med hennes energi och engagemang för kvinnors hälsa hoppas vi öka medvetenheten och engagemanget för prevention, tidig upptäckt och bröstcancerdrabbades behov.

Marit Jenset, generalsekreterare Bröstcancerförbundet.

Emma Wiklund har en bakgrund som internationellt framgångsrik fotomodell. 2010 startade hon det egna skönhetsvarumärket Emma S. Emma är aktuell med boken Tidlös Skönhet, en skönhetshandbok för kvinnor mitt i livet som också berör brösthälsa och hur viktigt det är med självundersökning.

Bröstcancer i siffror:

• Varje timme får en kvinna beskedet bröstcancer
  • Nära 8000 kvinnor om året får diagnosen bröstcancer
  • 80 procent av de drabbade överlever sin cancer
  • Bröstcancer är den vanligaste cancerformen hos kvinnor
  • Två av tre fall upptäcks vid screening (mammografi)
Två olika rosa band

Försäljningen av Bröstcancerförbundets rosa band stödjer odelat kampen mot bröstcancer. Alla intäkter går till bröstcancerforskning, opinionsbildning, kunskapsspridning samt till rehabilitering och stöd till drabbade. Läs mer här.