Patrick Ekwall sluter upp i kampen mot bröstcancer

Vi är ödmjukt tacksamma att tv-profilen och sportjournalisten Patrick Ekwall valt att bli vår nya ambassadör. Patricks fru Hannah Ekwall fick diagnosen bröstcancer i februari 2020. Ett år senare dog hon i sviterna av sjukdomen. Med sitt engagemang vill Patrick Ekwall rikta ljuset mot spridd bröstcancer.

FOTO Vaiva Adomenaite

Publicerad 24 maj 2021

uppdaterad 4 oktober 2021

Ambassadör_Patrick Ekwall_1_800x400px.jpg
FOTO Vaiva Adomenaite

Patrick är en av många bröstcancerberörda som stöttat en livskamrat under cancersjukdom. Med sitt engagemang vill Patrick Ekwall rikta ljuset mot spridd bröstcancer för att få fler att bidra till bröstcancerforskningen och stöd åt de som drabbas.

Jag vet att Hannah hade älskat att jag tog kampen mot bröstcancer vidare.

Patrick Ekwall

– Jag känner en enorm tacksamhet inför det här hedrande uppdraget, för att jag vet att det kommer att hjälpa andra. Jag vet också att Hannah hade älskat att jag tog kampen mot bröstcancer vidare. Vi kan alla hjälpas åt, för bröstcancern kan drabba alla, säger Patrick Ekwall.

Bilden av bröstcancer kläs ofta i rosa och fokuserar på berättelser om överlevare. För många är verkligheten annorlunda. Varje dag får fyra kvinnor i Sverige besked om spridd bröstcancer. Bara en av fyra drabbade lever fem år efter diagnos.

Vi behöver personer som Patrick som med sin erfarenhet och berättelse kan hjälpa andra som går igenom samma sak.

Susanne Dieroff Hay, ordförande Bröstcancerförbundet

– Trots stora medicinska framsteg avlider alldeles för många kvinnor i spridd bröstcancer. Vi är tacksamma och ödmjuka inför att Patrick valt att bli vår ambassadör. Vi behöver personer som Patrick som med sin erfarenhet och berättelse kan hjälpa andra som går igenom samma sak, säger Susanne Dieroff Hay, Bröstcancerförbundets ordförande.

Vid sidan av varje bröstcancerpatient finns en livskamrat, en familj och nära vänner. Genom att finnas där för den som behandlas för bröstcancer är de ett viktigt stöd. Men även närstående behöver hämta kraft för att hantera en svår och för många en chockartad situation. Många vittnar om att det känns bra att få dela med sig av tankar och rädslor.

Jag vill gärna fortsätta berätta öppet för att öppet stötta. Kan jag hjälpa en enda i deras livsomvälvande situation så är jag nöjd.

Patrick Ekwall

– Vår öppenhet under hela sjukdomstiden och mina offentliga tankar sen Hannah gick bort har gett så oerhört mycket sympati och värme, men kanske framförallt tacksamhet från så många drabbade som känner att de får ett stöd och en röst från insidan som de saknat. Det gäller allt från kvinnor till män, deras barn och andra i familjen. Jag vill gärna fortsätta berätta öppet för att öppet stötta. Kan jag hjälpa en enda i deras livsomvälvande situation så är jag nöjd, säger Patrick.

Patrick Ekwall är en av Sveriges mest välkända sportjournalister. Han startade sin karriär 16 år gammal på Kvällsposten och har under drygt 20 år medverkat i TV4:s dagliga sportsändningar. Han har producerat ett antal sportdokumentärer samt varit programledare för bland annat Fotbollskanalen Europa, Exklusivt Ekwall och Ekwall vs Lundh. Han har även varit krönikör för Sporten. Sedan 2011 driver han det egna klädmärket Difficult by P. Patrick kan också titulera sig författare med två egna böcker och driver tillsammans med Mats Olsson podden ”Pådden” sen sju år tillbaka.

Idag är han bland annat stöttepelare i SVT:s populära frågesportprogram Muren samt programledare och krönikör på fotbolldirekt.se

Läs mer om spridd bröstcancer

Insamling för alla mammors framtid

Patrick Ekwall blir en viktig röst i kampen mot bröstcancer och samarbetet inleds inför mors dag med en insamling.
Bidra till alla mammors framtid