Scarfs for Scars riktar ljuset mot Bröstcancer

"Min mamma har behandlats för bröstcancer men mår som tur är bra idag. Därför var det helt självklart för mig att samarbeta med Bröstcancerförbundet", säger Lars Wallin. Stjärndesignern, känd för sina handsydda coutureklänningar som burits av kungligheter, har skapat en scarf till förmån för Bröstcancerförbundet. Med inspiration i kvinnliga former och bröst har Lars Wallin tagit fram en exklusiv design. Scarfen kommer säljas i begränsad upplaga på larswallin.com med start 1:a oktober.

Publicerad 30 september 2020

Lars Wallin_bröstsjal_Bröstcancerförbundet_800x400px.jpg

Varje timme får en kvinna beskedet bröstcancer, den vanligaste cancerformen hos kvinnor. För att skapa en bättre livssituation för de drabbade, och för att nå visionen om att ingen ska drabbas, bedriver Bröstcancerförbundet insamling till patientnära bröstcancerforskning samt stöd åt drabbade. Samarbetet med Lars Wallin är ett led i det arbetet.

Om man drabbas av bröstcancer kan det vara skönt att få vila tankarna på något annat, för det är väldigt mycket eländigt och jobbigt ändå under sjukdomsperioden. Med min design hoppas jag kunna sprida hopp till de som lever med bröstcancer.

Lars Wallin

Designen och idén växte fram ur budskapet och de kvinnliga formerna. Det klassiska fyrkantiga scarf-formatet för tankarna till en tavla. Färgerna växlar mellan dovt rosa, beigt och hoppfullt blått.

Bild på Lars Wallins bröstsjal_Bröstcancerförbundet_ 800x400px.jpgScarfen från Lars Wallin är tillverkad i modal satin, färgerna växlar mellan dovt rosa, beigt och hoppfullt blått.

Vi är väldigt stolta över det här samarbetet. Lars vackra design och fina engagemang betyder mycket för alla oss som lever med bröstcancer.

Susanne Dieroff Hay, ordförande Bröstcancerförbundet

Lars Wallin, som i år firar 30-årsjubileum, är en av Sveriges mest välrenommerade och prisbelönta designers. Han formger klänningar i exklusiva material och bland hans kunder återfinns svenska och utländska celebriteter samt det svenska hovet. Lars Wallin startade 2019 det digitala modehuset Lars Wallin V med ready to wear-kollektioner. Han var nyligen aktuell som sommarpratare i Sommar i P1 och släpper under hösten 2020 självbiografin Avklädd.

Scarfen är tillverkad i modal satin och finns att köpa på larswallin.com från 1 oktober. Pris 499 kronor.

Lars Wallins design är först ut inom ramen för kollektion Scarfs for Scars. Med initiativet vill Bröstcancerförbundet rikta ljuset mot alla kvinnor som drabbats av bröstcancer.

Bröstcancer i siffror

• Varje timme får en kvinna i Sverige beskedet bröstcancer.
  • Cirka 8 000 kvinnor i Sverige år per får diagnosen bröstcancer.
  • Bröstcancer är den vanligaste cancerformen hos kvinnor.
  • Två av tre fall upptäcks vid mammografiscreening.
Stöd bröstcancerforskningen och de som är drabbade. Ge en gåva!