Bröstcancerbeskedet satte livet på paus

Malin Olsson berättar här själv sin starka historia – full av hopp och tacksamhet.

FOTO Lena Evertsson

Publicerad 7 maj 2019

uppdaterad 16 maj 2019

Vackra Malin_foto Lena Evertsson800x400px.jpg
FOTO Lena Evertsson

Jag fick mitt bröstcancerbesked 2006, samma dag skulle jag vara toastmaster på min systers bröllop. Cancern satte livet på paus. Fem år senare stannade det, bokstavligen. Då förlorade jag min livspartner, Mathias, som drabbades av hjärtstopp.

Åren 2013 och 2017 fick jag återfall i bröstcancer. Jag har opererat bort båda brösten och idag har jag just genomfört hälften av min strålbehandling mot de metastaser läkarna hittat i min hjärna.

Många blir chockade när jag berättar min historia. Men tiden läker, så är det. Ärren är kvar men det slutar blöda.

Det som till en början känns som en tsunami blir till stilla vågskvalp.

Idag känner jag mig så otroligt glad över att vara ”platt”. Känner mig som Malin nu, inte halv eller ärrig. Bara Malin. Och tacksam. Tacksam för att få ha upplevt kärlek till en soulmate, för en helt otrolig familj och de bästa vänner och för att jag får vara med ett tag till. Med känslan av att oavsett när jag dör kommer jag alltid tänka att jag önskar jag kunde få veta vad som hände sen!

Känner mig som Malin nu, inte halv eller ärrig. Bara Malin. Och tacksam.

På bilden bär jag ringen MAMA. Jag fick syn på den när jag väntade på operation och tog kontakt med MoM of Sweden. Vi klickade direkt och jag fick äran att fotas för deras hemsida. Ringen är en symbol för det friska bröst jag opererade bort 2017.

MoM of Sweden är partners till Bröstcancerförbundet. När du köper en MAMA-ring med bröstvårta i guld donerar MoM of Sweden 700 kr till Bröstcancerförbundet, väljer du istället en ring med bröstvårta i silver, går 400 kr till Bröstcancerförbundet. Här kan du köpa ringen MAMA.

Med ditt stöd kan vi göra mer för ännu fler. Ge en gåva!