Din gåva gör skillnad

Jana de Boniface, forskare på Karolinska Institutet, studerar kvinnors upplevelse av direktrekonstruktion, ett forskningsprojekt som erhållit forskningsanslag från Bröstcancerförbundet.

Publicerad 29 augusti 2018

uppdaterad 13 januari 2021

Jana de Boniface, forskare på Karolinska Institutet

Varför är det viktigt att ta reda på det?

– Överlevnaden för bröstcancer är hög och de ingrepp vi gör kommer att påverka kvinnan resten av livet, därför är det viktigt att lämna så lite spår efter sig som möjligt i hennes kropp och själ.

Vi undersöker hur kvinnor som gjort direkt bröstrekonstruktion med implantat efter en längre tid upplever att det påverkar det sociala livet, samlivet, kroppsbilden och självförtroendet.

Är det bättre att göra en direktrekonstruktion än att vänta?

– Det finns inget som är bäst. Varje patient är unik, har sin egen sjukdomsbild, kropp och prioriteringar.

Därför finns det för varje kvinna bättre och sämre lösningar. Prioriteten måste vara säker kirurgi och att cancerbehandlingen får löpa på. En fördel med direktrekonstruktion är att man behåller all hud och ibland även bröstvårtan, dessutom går det att dölja ärret mycket bättre. Psykologiskt kan det också vara bra eftersom man aldrig är helt utan bröst.

Men det är inte helt problemfritt. Strålbehandling ges i ungefär hälften av de fall då man måste ta bort hela bröstet. Det ger bra effekt på spridning av cancer men negativa effekter på rekonstruktionen. Bröstet blir stumt och hårt och mer onaturligt.

Du har i din forskning visat att alla patienter inte informeras om direktrekonstruktion?

– Det skiljer sig stort över landet, från 34 procent i den region som är sämst, till 83 procent där man är som bäst på att informera. Även i de fall där ingen strålbehandling kommer att sättas in och där direktrekonstruktion fungerar bra var det många kvinnor som inte hade fått information.

När vi frågar de kvinnor som har gjort en direktrekonstruktion och som har strålbehandlats om de skulle rekommendera andra att göra samma val är det 77 procent som svarar att de är positiva till det.

När är studien klar?

– Resultaten väntas år 2020.

Detta är ett, av många, exempel på forskningsprojekt som erhållit forskningsanslag från Bröstcancerförbundet.

Stöd bröstcancerforskningen och de som är drabbade. Ge en gåva!