Jag hoppas att fler ska klara sig

Ann-Sofie Abrahamsson är en av Bröstcancerförbundets första månadsgivare.

TEXT Jennie Aquilonius

Publicerad 24 juni 2019

uppdaterad 14 januari 2020

Ann-Sofie800x400.jpg

Vad fick dig att bli månadsgivare?

– Det började med att min syster Ulrika fick bröstcancer hösten 2018. Hon var på mammografi i januari 2018 och den visade ingenting, men sedan upptäckte hon själv knölar i bröstet i september. Hon blev opererad och hann göra strålning två gånger. Vi sågs på juldagen hos vår mamma och då hade hon börjat tappa håret. Som en indirekt effekt av bröstcancern fick hon sedan blodproppar i lungorna, som gick rakt ut i hjärtat. Hon dog dagen före nyårsafton. Det var chockartat. Hon kämpade mot bröstcancern och jag var övertygad om att hon skulle klara sig, men det blev så här i stället. Hon blev 50 år och efterlämnade man, tre barn och barnbarn.

Ann-Sofie Abrahamsson

Hur mår du i dag?

– Jag tänker på min syster varje dag. Jag blev månadsgivare för hennes skull, men även om det är försent för min syster så kanske mitt bidrag kan göra att någon annan syster, mamma eller dotter överlever. Jag vill bidra till att forskningen kan ta fram botemedel och förbättringar. Det är så många som drabbas, när jag pratar med folk är det knappt någon som inte känner en person som har cancer i någon form. Jag hade också en jobbarkompis som gick bort i bröstcancer för ett år sedan.

Varför ville du bli just månadsgivare?

– Jag tycker att det är smidigare att pengarna dras automatiskt varje månad än att jag skickar in då och då. Jag var inne på Bröstcancerförbundets hemsida i höstas men då fanns ingen information om att vara månadsgivare. Jag mejlade och frågade, och fick svar att det var på gång. I januari drogs de första pengarna. Jag har alltid försökt bidra på det sätt jag kan, köpt rosa banden och även författaren Anna Bensons böcker om cancer. Jag hoppas att fler ska klara sig, vi måste utrota den här skiten!

Med ditt stöd kan vi göra mer för ännu fler. Bli månadsgivare nu.

Det är enkelt med autogiro!