Paddlingslaget som vinner både tävlingar och gemenskap

2017 bildades Pink Dragon Ladies Team Sweden, ett drakbåtslag med kvinnor som har eller har haft bröstcancer, på initiativ av Malmö Kanotklubb och Bröstcancerföreningen Malmöhus. Projektet fick stöd av Bröstcancerförbundet, som eftersökte fler paddlande lagmedlemmar från hela landet.

Publicerad 23 december 2022

pink-dragon-magasinb-2022

"Jag och tre tjejer till från Bröstcancerföreningen Örnsköldsvik hoppade på och 25 personer åkte till den internationella drakbåtsfestivalen i Florens 2018. Det blev en fantastisk upplevelse. Dessutom visade det sig att vi var riktigt bra!

I september i år nådde vi stora framgångar under EM i Spanien och i vår kommer Pink Dragon Ladies återigen att vara representerade vid den stora internationella tävlingen, som den här gången går av stapeln i Nya Zeeland. Dit finns fortfarande chans att följa med!

Vi i Pink Dragon Ladies är alla medlemmar i en förening som är med i Bröstcancerförbundet. Vi har lagmedlemmar från bland annat Gävle, Norrköping, Stockholm, Göteborg och flera föreningar i Skåne. Det finns absolut utrymme för fler! Vänd dig till Emilia Peetre, ordförande i Bröstcancerföreningen Malmöhus.

I båten kommer vi varandra nära, både fysiskt och psykiskt.

För oss i Örnsköldsvik blir det lite långt att åka till träningarna i Malmö. Därför har vi nosat upp en lokal kanotklubb som vi tränar med. Drakbåtssektionen består så klart även av icke cancerdrabbade. I år har vi bjudit in människor som kommit från Ukraina att träna med oss, och nu är vi ett gäng som är ute och paddlar drakbåt tillsammans minst en gång i veckan.

Drakbåtspaddling är en bra träningsform som du kan utföra även i högre ålder eller om du är svagare för stunden. I båten kommer vi varandra nära, både fysiskt och psykiskt. Eftersom vi alla i det rosa laget haft en bröstcancerdiagnos förstår vi varandras bekymmer och funderingar. Samhörigheten är fantastisk. Det finaste är nog att vi i båten har fokus på att träna för livet.”

Ta del av gemenskap och få råd och stöd