Skriva för livet samlar in pengar och sprider kunskap om bröstcancer

När en författarkollega fick spridd bröstcancer startade Eva Ludvigsen och några andra en insamling till Bröstcancerförbundet. Och inte nog med det – kopplat till insamlingen arrangerade de en novelltävling.

TEXT ANNIKA SJÖBERG

Publicerad 11 februari 2022

uppdaterad 25 mars 2022

skriva-for-livet

Priset för att delta i novelltävlingen var minst 200 kronor i donation till Bröstcancerförbundet. Temat för novellerna blev ”vänskap”, ramen var 10 000 tecken och den första meningen bestämd på förhand: ”Det var på kräftskivan som allt ställdes på sin spets.” Målet med insamlingen var att samla in 20 000 kronor, men samlade in drygt 41 700 kronor!

Vinnare blev Ulrika Alenfelt, som skrivit novellen Selma och Louise. En berättelse om vägen från energikrävande umgänge till en livsbejakande vänskap som varar livet ut. Ulrika Alenfelt fick dessutom sin novell inläst av artisten Anna Stadling och distribuerad av ljudboksplattformen Storytel.

För oss blev det ett slags terapi att jobba med det här, och förhoppningsvis hjälper det vår vän att tänka på något annat än de här tremånaderscyklerna i väntan på nästa röntgen.

– Är det något som har gått bra under pandemin så är det ljudböcker, och är det ett format som blivit hett så är det noveller. Vi tänkte: Är man aspirerande debutant kan det här vara en intressant möjlighet, säger Eva Ludvigsen.

Förutom att samla in pengar hade initiativet Skriva för livet en annan viktig målsättning: Att sprida kunskap om spridd bröstcancer. Det gjorde de bland annat genom forskarintervjuer på insamlingssidan.

För Eva Ludvigsen blev hennes egen brist på kunskap skriande uppenbar när hon fick beskedet från sin vän.

– Jag är själv gammal forskare och disputerade i typ 1-diabetes för en herrans massa år sedan. Jag jobbar fortfarande i life sience-sektorn och känner säkert tjugo kvinnor som i närtid drabbats av bröstcancer. Ändå visste jag så lite om spridd bröstcancer. Det chockade mig.

Vill du också starta en insamling?

Gåvorna går till bröstcancerforskning och drabbade
Klicka här