För systerskapet

Inger Björkman och mc-klubben Pink Wild Roses gör sedan flera år en kalender till förmån för Bröstcancerförbundet.

TEXT Jennie Aquilonius FOTO Eva Wistemar

Publicerad 15 april 2020

uppdaterad 13 januari 2021

PinkWildRoses_foto_Eva Wistemar.jpg

Vilka är Pink Wild Roses?
– Vi är en grupp kvinnor som kör motorcykel för kvinnors hälsa. Vi samlar in pengar till Bröstcancerförbundet eftersom min lillasyster Tove drabbades av bröstcancer, första gången 1999, och sedan igen 2012, samma år som hon dog. Hon ringde mig där 2012 och frågade om jag ville vara med och starta en mc-klubb. Hon orkade gå på våra första möten.

Hur kom ni på idén med en kalender?
– Vi diskuterade hur vi skulle kunna stötta bröstcancerforskningen och hade sett den brittiska filmen ”Kalenderflickorna”, där kvinnor i medelåldern gör en kalender för att samla in pengar till cancerforskning. 2013 gav vi ut vår första kalender, det var stort. Nu har vi gjort åtta stycken och försäljningen ökar för varje år. Det är olika tema varje gång, vi har haft allt från Rockabilly till High Chaparral. I kalendern för 2020 blev vi dels fotade i cowboykläder på västernstället Rock River och dels på de fina motorcyklarna på Eds mc- och motormuseum. En medlem gör också pärlarmband som hon säljer till förmån för Bröstcancerförbundet.

Inger Björkman som förlorade sin lillasyster, Tove, i bröstcancer 2012.

Hur mycket pengar har ni samlat in?
– Hittills har vi skänkt 257 000 kronor till Bröstcancerförbundet. Det känns bra eftersom forskningen måste gå framåt. Jag får inte Tove tillbaka, men vårt arbete går i hennes anda.

Hur var din och Toves relation?
– Tove och jag var tvillingsjälar. Vi älskade att ha roligt, att åka motorcykel och åka på mc-träffar. Hon var mån om andra och hade alltid ett leende på läpparna. Vi åkte på tjejturer i Sverige, Danmark och Norge. För mig är det en terapi att sätta mig på motorcykeln, då glömmer jag allt jobbigt och bara njuter. Jag brukade alltid säga: ”Nu Tove tar vi oss en tur”, och hon svarade ”Ja det gör vi, vi hittar på något roligt”

Stöd bröstcancerforskningen och de som är drabbade. Ge en gåva!