Rosa bandet
Det rosa bandet är den internationella symbolen för kampen mot bröstcancer. Bröstcancerförbundet säljer sedan 1994 originalbandet under den internationella bröstcancermånaden oktober, även kallad Rosa Oktober. Intäkterna från Bröstcancerförbundets rosa band är öronmärkta till bröstcancerforskning.
Senast uppdaterad: 2025-10-06

I Sverige säljs två olika rosa band
Det ena är Bröstcancerförbundets enfärgade rosa band, där intäkterna odelat går till bröstcancerforskning. Det bandet används världen över, men Bröstcancerförbundet har ensamrätt till det i Sverige. Det andra är Cancerfondens rosa band, med ny design varje år och där intäkterna går till forskning om alla cancerformer.
Här kan du köpa rosa bandet
I Sverige säljs det rosa originalbandet från den 20 september till utgången av oktober hos Apoteket AB, Apotea, Dormy, Doz Apotek, Sushi Yama och våra bröstcancerföreningar.
Rosa armbandet
Bröstcancerförbundet utökar rosa bandet-familjen med det rosa armbandet. Armbandet symboliserar att kampen mot bröstcancer pågår varje dag. Till skillnad från det rosa bandet, säljs därför armbandet året om. Du kan köpa det hos Apotea och hos våra bröstcancerföreningar.
Bli partner
Vill ni också sälja våra rosa band?
Bröstcancerförbundets rosa band får säljas under oktober månad. Vill ni bidra till den livsviktiga bröstcancerforskningen genom att sälja rosa band under oktober? Varmt välkomna att beställa rosa band här.
Men, det finns fler sätt att bekämpa bröstcancer tillsammans med oss. Företag kan bli huvudpartner, partner, sponsor eller företagsvän. Läs mer om det här. Företag kan också ge en engångsgåva här.
Rosa bandets historia
- 1992 togs initiativet till rosa bandet och oktober som bröstcancermånad av kosmetikföretaget Estée Lauder i USA.
- 1994 påbörjade Bröstcancerförbundet samarbetet med Estée Lauder och började då sälja det rosa originalbandet i Sverige.
- 2001 fick rosa bandet en större spridning och genombrott i Sverige då Amelia Adamo gav ut en specialutgåva av tidningen Amelia, med namn Amelia Pink Ribbon. Specialtidningen var en engångsföreteelse men tidningsdrottningen Amelia Adamos engagemang lever vidare.
- 2003 började Cancerfonden sälja ett eget rosa band, med ny design varje år. Intäkterna går till forskning om alla cancerformer.
