Rosa bandet

Det rosa bandet är den internationella symbolen för kampen mot bröstcancer. Bröstcancerförbundet säljer sedan 1994 originalbandet under den internationella bröstcancermånaden oktober, även kallad Rosa Oktober. Intäkterna från Bröstcancerförbundets rosa band är öronmärkta till bröstcancerforskning.

I Sverige säljs två olika rosa band

Det ena är Bröstcancerförbundets enfärgade rosa band, där intäkterna odelat går till bröstcancerforskning. Det bandet används världen över, men Bröstcancerförbundet har ensamrätt till det i Sverige. Det andra är Cancerfondens rosa band, med ny design varje år och där intäkterna går till forskning om alla cancerformer.

Här kan du köpa rosa bandet

Under oktober 2023 förmedlas Bröstcancerförbundets rosa band av Apotea.se, Apoteket, Kronans Apotek, ANI Jewels, Decathlon, Dormy Golf, DOZ Apotek, NK och Scorett och våra bröstcancerföreningar.

Vill ni också sälja våra rosa band?

Bröstcancerförbundets rosa band får endast säljas under oktober månad. Vill ni bidra till den livsviktiga bröstcancerforskningen genom att sälja rosa band under oktober? Varmt välkomna att beställa rosa band här.

Men, det finns fler sätt att bekämpa bröstcancer tillsammans med oss. Företag kan bli huvudpartner, partner, sponsor eller företagsvän. Läs mer om det här. Företag kan också ge en engångsgåva här.

Rosa bandets historia

• 1992 togs initiativet till rosa bandet och oktober som bröstcancermånad av kosmetikföretaget Estée Lauder i USA.
  • 1994 påbörjade Bröstcancerförbundet samarbetet med Estée Lauder och började då sälja det rosa originalbandet i Sverige.
  • 2001 fick rosa bandet en större spridning och genombrott i Sverige då Amelia Adamo gav ut en specialutgåva av tidningen Amelia, med namn Amelia Pink Ribbon. Specialtidningen var en engångsföreteelse men tidningsdrottningen Amelia Adamos engagemang lever vidare.
  • 2006 började Cancerfonden sälja ett eget rosa band, med ny design varje år. Intäkterna går till forskning om alla cancerformer.

"Redan för 30 år sedan riktade Estée Lauder Companies uppmärksamheten mot att kvinnor dog i bröstcancer och att mer borde göras. Som ett företag som grundats av en kvinna, Estée Lauder, och där de flesta kunder är kvinnor, såg The Estée Lauder Companies en möjlighet att öka medvetenheten bland kvinnor världen över för att verkligen göra skillnad. Därför skapade The Estée Lauder Companies ”Breast Cancer Campaign” 1992 - och ”The Pink Ribbon” som en symbol för kampen mot bröstcancer. I Sverige har Bröstcancerförbundet varit en nära och pålitlig partner sedan 2000 tack vare deras engagerade och fokuserade insatser i kampen mot bröstcancer.

Eftersom Bröstcancerförbundet i år firar 40-årsjubileum och Estée Lauder Breast Cancer Campaign firar 30 år, är jag stolt över att vår gemensamma vision att rädda liv har blivit verklighet. Bröstcancer är inte längre något det pratas om bakom stängda dörrar, utan globalt får sjukdomen den uppmärksamhet den förtjänar. Bröstcancerförbundet har till stor del varit drivande bakom detta i Sverige.”

– Ayoe Lausen, nordisk HR-chef och hållbarhetschef, Estée Lauder Companies.

Evelyn_H_Lauder.jpgEvelyn H. Lauder – svärdotter till Estée Lauder och själv drabbad av bröstcancer – skapade det rosa bandet för att få fler att prata om bröstcancer. Det rosa sidenbandet får, enligt avtal med Estée Lauder, endast säljas under oktober månad.