Se vårt seminarium från Almedalen

Rädda liv med mammografi för äldre kvinnor. Onsdag den 26 juni arrangerade Bröstcancerförbundet en paneldiskussion om höjd åldersgräns för mammografi i Almedalen. Samtalet livesändes och går även att ses i efterhand.

Publicerad 14 juni 2024

uppdaterad 26 augusti 2024

Bröstcancerförbundet livesänder paneldebatt i Almedalen 2024

Kvinnor över 74 år kallas inte till mammografi. Därför hittas bröstcancer hos äldre i ett senare skede vilket ger en sämre prognos. Faktum är att dubbelt så många kvinnor över 75 år dör av sin bröstcancer, jämfört med kvinnor i åldersgruppen 60-74 år.

Se paneldiskussionen här

Varför kallas inte kvinnor över 74 år till mammografi?
Titta här

Tidig upptäckt av bröstcancer förbättrar prognosen och ger lindrigare behandling. Därför kallas alla kvinnor mellan 40–74 till mammografi vartannat år. Bland de kvinnor som regelbundet går på mammografi har dödligheten nära halverats sedan bröstcancerscreening infördes. Varför rekommenderar inte Socialstyrelsen fortsatt mammografi för kvinnor över 75 år?

I diskussionen medverkade Irma Fredriksson, registerhållare för kvalitetsregistret för bröstcancer, Sven-Erik Söder, ordförande i SMER (Statens Medicin-etiska råd), Ulrika Westerlund från Miljöpartiet, Christian Carlsson från Kristdemokraterna och Marit Jenset från Bröstcancerförbundet.

Seminariet genomförs med stöd av Astra Zeneca, Gilead, MSD och Novartis.

Se paneldiskussionen här.

Fler paneldebatter

Vi ser fram emot många bra samtal och möten under Almedalsveckan. Vi deltar även i flera öppna paneldebatter och seminarier under, hoppas se dig där!

Onsdag 26 juni

9.00 Hur kan vi effektivt prioritera förebyggande insatser för bröstcancer, Strandgatan 2, Casa Kruttornet

12.00 Rädda liv - inför mammografi för +74, Folkhälsodalen, Sankt Hansplan 2

14.10 Ingen precisionsmedicin utan patologi, Folkhälsodalen, Sankt Hansplan 2