Se vårt forskningsseminarium!

I samband med vårt 40-årsjubileum bjöd vi in till ett seminarium för att fira den framgångsrika utvecklingen inom svensk bröstcancervård. Seminariet gästades av framstående forskare som berättade om de största genombrotten och hur de ser på framtidens bröstcancervård. Nu kan du se seminariet i efterhand!

Publicerad 21 oktober 2022

uppdaterad 16 januari 2023

forskningsseminarium-webb

Seminariet leds av moderator Emma Niméus, docent och bröstkirurg vid Lunds Universitetssjukhus.

• Öppningstal
    Lena Hallengren, fd socialminister, gruppledare, Socialdemokraterna
  • 40 år av gemenskap, kunskap och utveckling
    Susanne Dieroff Hay, ordförande i Bröstcancerförbundet
  • Framsteg och utveckling i Bröstcancervården
    Henrik Lindman, vice ordförande i Svenska bröstcancergruppen, docent i onkologi vid Uppsala universitet och verksamhetschef för Blod- och Tumörsjukdomar vid Akademiska sjukhuset.
  • Genombrott i svensk bröstcancervård
    - Framtidens bröstcancerscreening
    Sophia Zackrisson, professor i radiologi vid Lunds universitet, överläkare Bild- och funktion, Skånes universitetssjukhus, Malmö
    Biomarkörer – att förutsäga behandlingssvar
    Johan Hartman, professor i tumörpatologi vid Karolinska Institutet
    Utveckling inom onkologisk bröstcancerbehandling
    Maria Ekholm, överläkare och med. dr., Göteborgs Universitet och Onkologkliniken i Jönköping

15.00–15.45 Paus

15.45–17.00 Panelsamtal
Utvecklingen går snabbt. AI, nya screeningmetoder, digitalisering och precisionsmedicin ger oss helt nya möjligheter att behandla bröstcancer. Vården står inför ett paradigmskifte och en del menar att vi till och med kommer kunna förebygga bröstcancer. I det här samtalet blickar vi in i framtiden tillsammans med:

• Johan Hartman, professor i tumörpatologi och ansvarig för Region Stockholms Medtechlabs AI-satsning
  • Per Hall, professor och överläkare på Karolinska institutet och Södersjukhuset
  • Sara Öhrvall, senior advisor på Axel Johnson och författare till boken ”Ditt framtida jag”
  • Richard Rosenquist Brandell, professor och föreståndare för Genomic Medicine Sweden, expert inom precisionsmedicin
  • Åsa Magnusson, bröstcancerberörd och styrelseledamot i Bröstcancerförbundet

17.00 Tack för idag!

Seminariet ägde rum den 25 november 2022 i Stockholm.

Tack till våra sponsorer av Novartis och Roche.

Stöd bröstcancerforskningen

Swisha en gåva