Rätten till ett nytt bröst – en fråga om bostadsort

Bostadsort kan avgöra om en bröstcancerdrabbad kvinna erbjuds bröstrekonstruktion direkt eller tvingas vänta flera år på ett nytt bröst. Bröstcancerrapporten 2021 visar också att det finns stora regionala skillnaderna när det gäller vilken information bröstcancerdrabbade kvinnor får om olika metoder för bröstrekonstruktion.

30 september

Infografik_Bröstcancerrapporten_2021.jpg

Alla som drabbas av bröstcancer och som ställs inför beskedet att ta bort det cancerdrabbade bröstet, måste ges inflytande och möjlighet att ta ett välgrundat beslut om bröstet ska rekonstrueras. För att kunna ta det beslutet måste patienten nogsamt informeras om samtliga metoder som kan tillämpas vid mastektomi – oavsett sjukhus och bostadsort.

Susanne Dieroff Hay, ordförande i Bröstcancerförbundet

Med den här rapporten vill Bröstcancerförbundet verka för en likvärdig vård och bröstcancerpatienters rätt till information och delaktighet vid val av rekonstruktionsmetod inför mastektomi. Vi vill också att estetisk platt stängning ska ses som en likvärdig och vedertagen metod, precis som rekonstruktion. Med Bröstcancerrapporten 2021 arbetar vi vidare mot en bättre och mer jämlik bröstcancervård.

Läs mer om Bröstcancerrapporten 2021