Vi använder cookies för att ge dig en bra upplevelse när du besöker vår webbplats.

Läs mer
Jag förstår

Ta kontroll med mental träning

Mental träning liknar fysisk aktivitet. Men i stället för muskler tränar du mentala förmågor. Mentala förmågor är till exempel medvetenhet, acceptans och fokus. "Precis som muskler växer hjärnan och förändras utifrån vad du tränar", säger Jana Söderberg, föreläsare, författare och coach inom mental träning.

TEXT Jennie Aquilonius

25 januari

uppdaterad 15 februari

labyrint i sand_800x400.jpg

Medvetenhet kan du träna genom att gå in i helikopterperspektiv. Då ser du dig själv utifrån. Om du sitter i ett möte kan du notera hur du mår, hur du sitter och vilken roll du tar i diskussionen.

Medvetenheten blir en grund för att jobba med acceptans och fokus. Jana Söderberg brukar använda bilden av en skattkista: allt du kan påverka ligger i skattkistan och utanför finns det du inte har kontroll över.

– Acceptans innebär att vi väljer att inte lägga energi på sådant vi inte kan påverka. I stället riktar vi vårt fokus mot det vi har kontroll över. Vad kan jag göra i dag? Jag kan bland annat påverka vad jag äter, min träning och hur jag vårdar mina relationer.

Acceptans innebär att vi väljer att inte lägga energi på sådant vi inte kan påverka.

Jana Söderberg, föreläsare, författare och coach inom mental träning

HON BERÄTTAR ATT HJÄRNAN alltid har behov av en framtidsprognos. Under en bröstcancerbehandling eller en pandemi vet vi mycket lite om framtiden, vilket kan aktivera hjärnans hotsystem och vi blir oroliga och rädda. Då är det viktigt att sätta kortsiktiga mål för att skapa en känsla av kontroll och trygghet.

– Det kan handla om att be en kompis komma över efter behandlingen och fixa en kopp kaffe, eller att bestämma att du ikväll ska läsa den där boken som du har längtat efter.

Du behöver träna hjärnan regelbundet.

Jana Söderberg, föreläsare, författare och coach inom mental träning

Precis som du måste springa ofta för att få en god kondition behöver du träna hjärnan regelbundet. Schemalägg två, tre tillfällen per dag då du går in i helikopterperspektiv. Ta också tre, fyra minuter varje morgon och checka in: rita en bild av din skattkista och skriv ner vad som finns i den.

Det här händer när du aktiverar kroppen

Det här händer när du aktiverar kroppen

Även motion gör skillnad – läs om hur här
Om bröstcancer

Om bröstcancer

Stöd oss

Stöd oss