Uttalande om Lotterier

Uttalande med anledning av medias rapportering av Prostatacancerförbundet och Bröstcancerförbundets lotterier.

Publicerad 3 oktober 2024

uppdaterad 4 oktober 2024

Datumlotteriet-Brostcancerforbundet.width-800

Bröstcancerförbundet och Prostatacancerförbundet har i dag beslutat att pausa all telefonförsäljning i Datumlotteriet vars drift genomförs av Nordic Lottery.

Konsumentverket har inlett ett granskningsärende av Datumlotteriet och de metoder för marknadsföring som används inom lotteriet.

Bröstcancerförbundet och Prostatacancerförbundet välkomnar Konsumentverkets granskning för att säkerställa att all marknadsföring inom Datumlotteriet genomförs på ett korrekt sätt.

Bakgrund

Vi har sedan 2016 ett samarbete med Nordic Lottery som driver lotterierna Bonuslotten, Datumlotteriet och Guldlotten där överskottet i lika delar tillfaller Prostatacancerförbundet och Bröstcancerförbundet.

Lotteriintäkterna har under många år möjliggjort viktiga insatser för våra verksamheter och forskningen.

Vi ser nu över hur vi ska jobba vidare med lotterierna i regi av Nordic Lottery, vars ägare är A-Lotterier.

Läs mer om ägarstrukturen till Datumlotteriet här.

Vi hänvisar till Nordic Lottery för frågor om relationen mellan dem och dess ägare.