Bröderna Erikssons rosa boxboll gör succé

Bröderna Jacob och Viktor Erikssons boxboll har samlat in över 800 000 kronor till bröstcancerforskningen och stöd till drabbade.

TEXT Annika Sjöberg.

Publicerad 22 juni 2021

uppdaterad 23 juni 2021

Magasin B_Boxbollen_Jacob_Victor_Eriksson800x400px.jpg

Hur kom ni på idén till boxbollen?

– Jag, Jacob, höll på med MMA när jag var yngre. Efter tio års uppehåll skulle jag börja träna igen och såg en video med en proffsboxare som slog på en tennisboll kopplad till en keps. Det såg kul ut och jag ville ha en likadan men insåg efter att ha sökt på nätet att den var hemmagjord och inte fanns att köpa. Brorsan, Victor, och jag har alltid velat göra något ihop så vi började prata om att göra en egen.

När hade ni en färdig boxboll?

– Efter mycket prototypande med tillverkare i Kina gjorde vi en egen version och beställde in 1 000 bollar. Vi lanserade den några veckor före jul 2018 och försäljningen tog fart direkt. På två veckor sålde vi 3 000 bollar och fick jobba hårt för att lösa produktionen på diverse konstiga sätt.

Vi gillar samarbeten och det är jättekul att den rosa bollen uppmärksammas.

Jacob Eriksson

Hur kom det sig att ni skapade en rosa boll?

– I början på 2019 skulle vi spela in en reklamfilm. När vi stod och körde med boxbollen kom en kvinna fram och bad att få prova. Det var Susanne Dieroff Hay, Bröstcancerförbundets ordförande. Hon berättade att rörelserna vi gjorde är optimala efter en bröstoperation. Och på den vägen är det. Vi gillar samarbeten och det är jättekul att den rosa bollen uppmärksammas.

Hur har försäljningen gått?

– Från 2019 till 2020 femdubblade vi vår omsättning och det räknar vi med att göra även under 2021, då vi ska ge oss in på sex nya marknader. Under 2020 lanserade vi även en app där användarna kan köra lite spel och tävlingar. Av alla som köper boxbollen väljer ungefär var tionde den rosa bollen och vi donerar upp till 50 kronor per boll till Bröstcancerförbundet. Sedan starten 2019 har vi samlat in 815 390 kronor till bröstcancerforskningen och stöd till drabbade.

Vill du bli samarbetspartner till Bröstcancerförbundet?

Läs mer här