En tom kontorsstol förändrade allt

De dystra nyheterna? Bröstcancer är vanligare i dag än för 50 år sedan och varje timma drabbas någons kollega av det mörka sjukdomsbeskedet. Den goda nyheten? Att nio av tio i dag överlever sin diagnos – till skillnad från bara varannan patient på 1980-talet. Här har nämligen ny forskning, medicinska framsteg och det hängivna arbetet från civilsamhället spelat en avgörande roll.

Johan Linderstam, medarbetare på innehållsbyrån Cisk

Publicerad 8 december 2023

uppdaterad 12 december 2023

En tom kontorsstol
Bröstcancer drabbar en hel arbetsplats.

Tisdagsmorgonen den 17 oktober står plötsligt arbetsplatsen närmast kontorets ytterdörr tom. Ingen dator på skrivbordet, ingen brun skinnportfölj lite hastigt lagd till vänster och ingen kopp svart kaffe där till höger.

Dagen före har vi ätit lunch tillsammans och då främst pratat om våra olika fotbollslags tillkortakommanden den här säsongen, tillkortakommanden som med bara något dygns distans snart kommer kännas väldigt obetydliga.

För bara några timmar efter denna lunch ska vår kollega Gustav, 36 år, och hans sambo, 34 år och mamman till deras två små barn, få mardrömsbeskedet: läkarna har upptäckt en aggressiv, snabbväxande och elakartad tumör i hennes bröst som måste börja behandlas direkt.

Gustav

Ett bröstcancerbesked berör många

Det är hon som får diagnosen och hon som nu tvingas gå igenom den hemska behandlingen – men det är som i alla cancerfall så oerhört många fler som samtidigt drabbas. Hennes sambo och de två små barnen förstås. Och syskon, och föräldrar och svärföräldrar, och mor- och farföräldrar, och vänner och kollegor... Listan är lång och kan göras längre.

– Det är förstås många här som är betydligt hårdare drabbade än vad vi är. Men givetvis påverkas även vi arbetskamrater på kontoret. Dels på ett yrkesmässigt plan, men framför allt på ett personligt plan. För vi förlorar ju en viktig resurs, men framför allt så förlorar vi en uppskattad kollega och vän, säger Cisks vd Peter Bertilson.

Bli företagsvän

Stöd arbetet för att fler ska överleva bröstcancer

”Jag ville att vi som bolag skulle göra mer”

Eftersom kollegan och hans sambo har två små barn, varav det yngsta bara är sex månader, så måste givetvis även han stanna hemma under en längre tid framöver. Information som Peter Bertilson med sorg i rösten behövde dela med sig av till kontoret just den tisdagen. Sorg som redan senare samma dag dock hade omvandlats till vilja. Vilja att göra något.

– Ja, för efter det svåra samtalet med vår kollega upplevde jag ändå en känsla av handlingskraft. Vad kan vi göra? Jag skulle skicka blommor och fick då samtidigt möjligheten att lägga till en slant för att stödja cancerforskningen, vilket jag förstås gjorde. Men där och då kändes det ändå otillräckligt, för jag ville att vi som bolag skulle göra mer. Det måste ju ändå finnas mer av betydelse som vi faktiskt kan göra, säger han.

Det fanns det. Det finns det, vilket är anledningen till att den här texten skrivs. Alltså för att få fler företag att få upp ögonen för hur avgörande även en mindre gåva kan vara i kampen mot bröstcancer.

Peter
Läs mer om bröstcancer

Vi strävar efter att skapa en bättre livssituation för bröstcancerdrabbade och deras närstående

En företagsgåva gör verklig skillnad

Och just därför läser du förhoppningsvis denna text. För en blomma som skickas skänker förstås omtanke åt någon som blir sjuk, men en företagsgåva till Bröstcancerförbundet gör verklig skillnad för att färre kvinnor och kollegor framöver ska insjukna i bröstcancer.

Tack vare gåvor från enskilda personer, företag och organisationer har Bröstcancerförbundet så här långt bidragit med över 139 miljoner kronor till patientnära bröstcancerforskning.

Bara i år delar de ut över 14 miljoner kronor till den forskning som bidragit till att nio av tio i dag överlever en bröstcancerdiagnos – till skillnad från bara varannan patient på 1980-talet.

Alla pengar går till kampen mot bröstcancer

Så tack vare den medicinska utvecklingen på senare år har prognosen för bröstcancer förbättrats avsevärt. Men mer resurser behövs för att färre ska drabbas och fler överleva.

– Alla pengar som ges till Bröstcancerförbundet går till forskningen och vår kamp mot bröstcancer. Men ­– mer resurser behövs, vårt mål är att ingen ska drabbas av bröstcancer, säger Marit Jenset, generalsekreterare på Bröstcancerförbundet.

Målet är att inga kontorsstolar ska stå tomma på grund av att en kollega på något sätt drabbats av bröstcancer.

Läs mer om våra ändamål

Visionen är att ingen ska drabbas av bröstcancer