Visar 10 av 155 träffar
Hej,
Jag undrar vad man kan anta (statistiskt) om min risk för återfall utifrån följande: Luminal A-tumör T1, N1-tumör invasiv tubulär cancer 20 mm, BRE 4, grad 1 utan kärlinväxt, ER100%, PR 15%, Ki-67 14,2% herceptest 1 +. Sentinel node makrometastas 4,3 mm.
Opererad med "tårtbit", därefter cytostatika 3 + 3 gånger, strålning 15 gånger, anastrozol samt bisfosfonater varje halvår i tre år. Man gjorde ingen ytterligare operation av lymfkörtlarna varför jag inte vet om det fanns tumörceller i fler.
Jag undrar också hur viktig anastrozolbehandlingen kan anses vara utifrån ovanstående. Förutom de märkbara effekterna tänker jag på hjärt- och kärlhälsan i första hand. Pest eller kolera, liksom. Jag är 58 år.
Tack på förhand.
Hej, jag tycker att du har fått en bra behandling som är helt i linje med våra nationella riktlinjer. Antihormonella behandlingen är egentligen lika viktigt som cellgifterna, så ja, det är en relevant del av hela behandlingen. Exakta siffror är mycket svårt att ge, säkert via detta medium. Försök gå genom detta med din onkolog som förhoppningsvis kan förklara detta närmare.
Renske Altena
Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.
Dölj svar Prognos och anastrozolHej!
Jag hade hormonell BC 2016. Då var jag 38 år. Spridning till 3 lymfkörtlar.
Cellgift, maskektomi, strålning. Skelettförstärkande. Under ett år fick jag sedan tamoxifen, samt sprutor som satte äggstockarna ur funktion(minns ej namn). Efter ett år opererade jag, efter eget önskemål, bort äggstockar och har sedan dess ätit letrozol.
Enligt läkare ska jag sluta med dessa under 2025.
Jag är fortfarande mycket orolig för återfall och hade gärna ätit letrozol även fortsättningsvis. Även om det bara handlar om ett fåtal procent så är ju alla procent viktiga.
Jag har sett studier där det visar sig att det finns risk för sena återfall upp till 10 år efter diagnos och även senare än så.
Borde jag inte äta letrozol resten av livet?
Hej, det stämmer hur du skriver. Det finns tyvärr inga studier som gar tittat på fortsatt antihormonell behandling längre än 10 år, och därför brukar man inte rekommendera det eftersom det också finns nackdelar med en lång användning av aromatashämmare, till exempel risken för benskörhet. Försök att diskutera detta med din onkolog när du ska på 10-årskontroll nästa vår.
Renske Altena
Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.
Dölj svar Fortsatt behandling för att motverka sent återfallJag äter Anastelb och undrar vad medicinen egentligen gör med min hormonbalans. (Jo, jag mår rätt dåligt.) Har sett att preparatet finns på dopinglistan och hittat en liten amerikansk studie som jag tolkar som att preparatet (i alla fall inledningsvis) inte bara sänker östrogennivån rejält utan också höjer testosteronet med 50 procent. Som sagt en liten studie - och jag undrar också om jag har tolkat den rätt, är det såhär det ser ut och ska se ut i inledningen av medicineringen?
Hej, det är sant att hormonella effekterna av anastrozol är tydliga i kroppen, det är ju just syftet med behandlingen men det medför en hel del möjliga biverkningar som man kan känna av. Vi vet dock mycket väl från stora vetenskapliga studien att effekten är bra, att man minskar risken för återfall genom att äta läkemedlet i ett antal år. Hoppas att det lugnar ner sig för dig så småningom!
Renske Altena
Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.
Dölj svar Dopad?Hej! Jag diagnostiserades med bröstcancer i maj i år. Opererade bort knölen i slutet av juni. Det var ingen spridning. Har i augusti fått 5 tillfällen av strålbehandling och äter nu letrozol sedan drygt en månad tillbaka. Min fundering är om /hur fort biverkningar av letrozol kommer? Jag trampade snett i min trädgård för en vecka sedan och fick då en fraktur på mitt vadben. Känns helt orimligt att bryta ett ben av att trampa snett. Kan biverkningen benskörhet komma så fort? Borde jag kolla upp det på något vis?
Hej, nej benskörhet brukar inte komma så fort efter start met letrozol. Däremot kan det vara bra att kolla upp bentätheten i samband med behandlingsstart, eftersom vissa kvinnor redan har en nedsatt bentäthet när de börjar behandling med aromatashämmare.
Renske Altena
Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.
Dölj svar BenskörhetHej, Jag undrar vad den nyaste forskningen säger angående hur länge en högriskpatient som längst kan och bör behandlas med aromatshämmare? Jag drabbades för åtta år sen när jag var 37 år av hormonkänslig lobulär, mycket stor tumör och de flesta lymfkörtlar smittade. Den var mycket långsamväxande (8) och jag minns att en professor jag gjorde second opinion hos menade att jag skulle behandlas minst 10 år med aromatshämmare och kanske livstid pga risken är spridd över längre tid i mitt fall. Jag har nu också hört rön om att byta till tamoxifen efter 8 år (till 10) pga risk för resistens. Då jag förstått att olika läkare och län gör delvis olika skulle jag ge gärna få en bättre bild av vad som är mest gynnsamt. Generellt behandlas jag hellre för mycket än för lite, men kommer snart göra bentäthetstest för att säkerställa ser ok ut. Tack på förhand!
Hej, den allmänna rekommendationen är antihormonell behandling i 10 år med i alla fall en del av åren aromatashämmare. Det finns dock inga studier som har utvärderat nyttan av en ännu längre behandling, och de kommer troligtvis aldrigt att göras heller, så det finns helt enkelt igen evidens att längre än 10 år skulle minska risken för återfall ytterligare.
Renske Altena
Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.
Dölj svar Behandlingslängd aromatashämmareHar efter bröstcancer 2020 ( operation, cellgifter och strålning) försökt äta Letrozol men fick sluta pga svåra biverkningar. Fick då byta till Tamoxifen och ätit dessa i två år. Nu ville min onkolog att jag skulle försöka igen med Letrozol, började november 2023, men det funkar inte. Jag slutade med dem i mars månad och har sedan dess gjort uppehåll.
Nu har jag sedan ett tag ont i vänster sida under bröstet neråt och ut mot ryggen. Inte jätteont men känns nästan som en svullnad invärtes. Blir så nervös att det är något som har med bröstcancern att göra. Tog bort två lymfkörtlar varav den ena innehöll metastas.
Marita
Hej, nej det gör det inte. Däremot minskar letrozol risken att utveckla en andra, ny bröstcancer.
Renske Altena
Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.
Dölj svar Motverkar Letrozol återfall för andra cancersjukdomar än bröstcancer?Hej!
Äter letrozol efter hormonell bröstcancer. Ätit den i ett år. Kan jag ta en multivitamin (" kvinna" från bio salma ) under min behandling med letrozol?
Ja, absolut, det går bra!
Renske Altena
Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.
Dölj svar MultivitaminHej,
Jag är 71 år och har ätit Letrozol efter bröstcancer i ca 200 dagar. Senaste månaden fick jag akut ont i knät (behöver kryckor) och ordinerades för tio dagar sedan ett 3 veckors upphåll med Letrozolet.
Jag har nu mindre ont och undrar om jag kan prova att återuppta Letrozolet efter uppehållet eller om jag bör inrikta mig på att byta till annat läkemedel.
Mvh
Eva
Uppehåll med Letrozol i tre veckorOpererats oktober 2023 o strålats nov 2023 mot bc Äter letrozol sedan november.2023. Har nu fått domningar I båda händernas fingertoppar. I alla fingrar utom lillfingrarna. Beror det på letrozolen? Finns någon medicin mot det? Vill inte sluta med letrozolen.
Tappar också mycket hår. Kommer det att vara så I de här fem åren med letrozol eller brukar det bli bättre?
Hej, jo det kan vara en biverkning av letrozol. Men det är viktigt att utesluta andra orsakar, som till exempel karpal tunnel syndrom. Håret är svårt att säga, men det brukar stabilisera sig.
Renske Altena
Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.
Dölj svar Letrozol- biverkningarHej!
Jag ska äta Letrozol i 5 år mot bröstcancer. Jag undrar om man får äta kapslar med probiotika samtidigt som man äter Letrozol? Har förstått att vissa kosttillskott inte är bra att kombinera med Letrozol.
Hej, jo, det går bra!
Renske Altena
Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.
Dölj svar Probiotika och Letrozol