Visar 10 av 155 träffar
Hej!
Lite kort om min diagnos: Lobulär cancer (Totalt 30 små foci den största 14x5mm dem flesta av pleomorf typ. Sjukdomens området mättes till 43x65mm )
ER 95% PR 80%
Ki-67 41% HER 2 neg
Elston Score 8
Tumörgrad 3
Frisk portvakt
Luminal B
Behandling
Tårtbitopererad oktober 23
Mastektomi november 23
Cellgift DOC100 x3 & EC90 x3
Strålning 15ggr
Tamofix 10år (ursprungliga rekommendationen)
Nu när jag har samtal med onkologen ger han mig två alternativ:
1. Enbart Tamofix eller
2. Zoladex och Letrozol,
tycker det är så svårt att fatta ett sånt beslut. Hade jag inte tagit upp Letrozol själv så hade han skrivit ut Tamofix utan Zoladex.
Lobulär bröstcancer, Tamofix eller LetrozolHej
Min mamma har fått diagnosen Invasiv duktal bröstcancer
Grad2 ER 100% PR 90% Ki-67 26%
Tumör i bröstsvansen på ca 2cm och flertalet påverkade lymfkörtlar med maligna celler Lesion på 1.7cm
Hon har skiktrötgats och de ser ingen spridning men magnetröntgen visar även att det är ett område i bröstet på 17*5cm son är cancer drabbat
Behandling som planeras är medicin, Letrozol, och sedan full masektomi och operation av lymfkörtlar om ca 3 månader.
Är det vanligt att man väntar så länge med operation? Är Letrozol en bra medicin för att bromsa tillväxt av cancern?
Mamma är 79 år gammal
Hur ser prognosen ut för den här typen av cancer och behandling?
Letrozol innan operationMitt återfall i skelettet upptäcktes i oktober förra året (första diagnosen var 2014). Jag var då 52 år gammal och hade fortfarande inte fått tillbaka min mens efter avslutad behandling (Exemestane och Zoladex) drygt ett år tidigare och min onkolog var därför rätt säker på att jag var i klimakteriet. Efter en diskussion testades mitt östradiol under en period och jag hade då 23/11: 2023 23 (S-Östradiol),
6/12 2023: 173 (P-Östradiol) och 3/1 2024: 531 (P-Östradiol)
Veckan efter sista provtagningen sattes jag på Zoladex igen. Efter två månader var mitt S-Östradiol värde nere på 12 och sen har jag inte tagit fler prover. Vad är gränsen för att Fulvestrant ska fungera?
Östradiol och FulvestrantJag har fått veta att jag har högt blodtryck och fått Amlodipin utskrivet. Äter även Letrozol. Vilken blodtrycksmedicin rekommenderas när man haft bröstcancer? Står lite här och var att Amlodipin ökar risken för bröstcancer.
Amlodipin och LetrozolHej!
År 2020 drabbades jag av bröstcancer som spritt sig till lymfan.
Operation, strålbehandling och därefter tamoxifen i 10 år.
Men då det upptäcktes att jag har endometrios så kunde jag ej fortsätta med tamoxifen, efter att livmoder, äggstockar och äggledare opererats ut ( i början på detta året).
Pga att tamoxifen triggar igång endometriosen.
Då påbörjades behandling med letrozol istället.
Jag mår uselt av den medicinen. Mycket värk i mina leder, trött och utmattad vilket tyvärr har inneburit att jag ej kunnat arbeta.
En av läkarna på bröstmottagningen har sjukskrivit mig sedan i slutet på februari. Men när jag pratade med honom sist var han väldigt otrevlig, oavsett så sa han att jag får sluta med letrozol om jag mår så dåligt att jag inte kan arbeta.
Men isåfall är risken för återfall stor sa han också.
Jag vågar inte sluta med medicinen men så som jag har det med kroppen just nu är det omöjligt att arbeta.
Fast jag tagit till mig av alla tips jag fått ang motion osv, så finns det inget så hjälper, tvärtom.
Vem kan jag vända mig till för en fortsatt sjukskrivning, tills värk och utmattning släppt taget om mig?
LetrozolHej
Min onkolog vill att jag ska ta Letrozol och zoladex i 5år till nu. Har kämpat i snart 5år och blev lite nere att behöva äta i 5år till, men kommer absolut fortsätta om det rekommenderas. Vad anser ni?
Fick mucinös bröstcancer när jag var 42år. 4 tumörer strax under 2x2cm och 11cm DCIS kärngrad 3. Portvakten utan spridning, ki64-värde 12-14% och 90% ER och PR positiv och her2 neg.
Op tårtbit och sedan mastektomi, cyto EC x6 var tredje vecka samt strålning 15ggr.
Fick Zoladex vid cytostatika start och sedan Tamoxifen 1 år och 6 månader som bytts till Zoladex och Letrozol pga av ytliga blodproppar i åderbråck på benen. (Har inte gått in i klimakteriet än)
Tar gärna emot era synpunkter 🌼
Hej, ja det vore nog bra att sikta på 10 år med antihormonell behandling. Kanske att tamoxifen i kombination med blodförtunnande kan vara ett alternativ om du tycker att det är jobbigt med zoladex. Vissa kvinnor väljer att operera bort sina äggstocker så att man kan fortsätta med bara aromatashämmare.
Renske Altena
Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.
Dölj svar Letrozol +Zoladex i 5 eller 10 år?Hej,
Vad händer i kroppen om man tar Letrozol utan att vara i klimakteriet?
Hej, då kan äggstockerna fortfarande tillverka östrogen som kan leda till ökande östrogennivåer i blodet.
Renske Altena
Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.
Dölj svar LetrozolHej!
Är det ok att smörja in med Rosmarinolja i hårbotten? Opererad 2021. 100% östrogen. Äter Letrozol Mylan och har blivit tunnhårig. Vissa blir hjälpta av Rosmarinolja som stimulerar hårväxten. Tänkte bara ta en liten klick och massera där jag är mest tunnhårig.
Hej, ja det går bra!
Renske Altena
Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.
Dölj svar RosmarinoljaJag är 61 år opererades för bröst cancer 2021. Hade och också tumörer i lymkörteln i armhålan som togs bort. Ingen sprid cancer har påvissats via magnetröntgen. Har ätit anastrozol sen juli 2022. Har också zelonsyre behandling Fick under hösten 2023 problem med smärtor i bäcken,lår och låsningar i höger ben. Onekologen på SÖS ville att jag skulle byta till tamoxifen från anaztrozol. Efter ca månad med dessa är smärtorna något mindre, men fortfarande värk,smärtor ,biverkningarna med tamoxifen är förstoppning,smärtor i magen,buk. Sen läser jag att tamoxifen kan ge 50 % ökad risk för livmodercancer. Känns inte bra. Vad är er erfarenhet av liknade besvär. Tilläggas ska att jag hade en tuff cellgiftsbehandling 2022 med stor vikt nedgång. Jag har också diagnosticerats som fatique i höstas pga behandlingarna tagit hårt på mig. Anki
Hej, det låter som du har haft en tuff behandling och det är inte konstigt att du fortfarande har en del att hämta dig ifrån. Har du fått möjlighet att delta i en cancerrehabilitering, undrar jag? Vad gäller risken för livmodercancer är det en väldigt liten risk, och kan du eventuellt be din onkolog att skriva en remiss till en gynekolog för att kolla upp detta.
Renske Altena
Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.
Dölj svar Anastrozil eller TamoxinHej, har ätit Letrozol Origon sen tre år tillbaka som fungerat bra utan alltför mycket biverkningar. Nu har de slutat tillverkas och jag har då fått Letrozol Teva som ska vara mest lik Orion enligt Onkologen. Tyvärr har jag nu fått väldigt jobbiga biverkningar med hjärtrusningar, värk och stelhet i kroppen. Har ätit den nya medicinen 4-5 veckor.
Finns det någon Letrozol som brukar orsaka färre biverkningar eller är det helt individuellt? Hur lång tid behöver man äta Letrozol för att biverkningarna ska ha kommit? Jag vill prova Letrozol från andra tillverkare för jag vet att det finns sånt jag tål bra (Orion).
//Vänligen Maud
Hej, det är väldigt individuellt och min rekommendation är att pröva de olika tillverkare om du har möjlighet att göra detta. Bra att göra det i minst 3 månader eftersom vissa biverkningar kan klinga av. Olika kvinnor har olika 'favorit' tillverkare som de tycker har minst eller mest biverkningar.
Renske Altena
Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.
Dölj svar Letrozol från olika tillverkare