Visar 10 av 155 träffar
Jag opererades i oktober 2020 för bröstcancer med diagnos C509-Cancer mam dexter, PJD42-Exstirpation av axillära lymfkörtlar, HAB40- Högersidig sektorresektion +axillautrymning.Har fått Zometa halvårsvis i 3 år samt aromatashämmare i 5 år. Först fick jag Anastrozole, men upplevde mycket biverkningar så jag fick byta till Letrozole, som jag ätit tills i mitten av dec 2023. Då drabbades jag av proppar i lungorna och hamnade på Hjärtavdelningen på Sjukhuset. Där misstänkte man att Letrozole kunde vara en orsak till propparna och satte ut den medicinen. När jag kom hem efter ett julfirande i Göteborg, så hade jag fått ett brev från Onkologimottagningen att dom tyckte jag skulle fortsätta med Letrozolebehandlingen. Min fråga är då vem ska man lita på?
Jag äter blodförtunnande (Eliquis) nu och ska fortsätta med det i ett halvår.
Under tiden jag gjort uppehåll med Letrozole har jag i stort sett blivit av med svullnad i vänster lillfinger och känner inga ledproblem i mina fingrar som jag gjort i flera år.
En annan undran är, när man är i min ålder (77 år), så har man väl inte särskilt mycket östrogenproduktion? Är det verkligen befogat att äta aromatashämmare, med alla biverkningar man får på köpet? Ett val mellan pest eller kolera?
Fråga om Letrozole och dess biverkningarEmellanåt är det svårt att få tag i ett visst märke med Letrozol. Jag tål Mylan bäst, så har fått inskrivet att jag ska få Mylan. Men två gånger har Mylan varit slut i 2-3 veckor och då har jag fått annat märke.
Min fråga är om jag kan blanda två märken? Ta Mylan 2 dagar och ch Accord 1 dag, sen Mylan 2 dagar? Kanske biverkningarna då stannar som vid Mylan?
Har nu drygt 170 tabletter av andra märken. Och de slängs om jag returnerar till Apoteket.
Hej, jag vet att många kvinnor upplever skillnader i biverkningar mellan olika preparat av samma läkemedel. Ja, du kan absolut blanda två märken, och det låter som ett bra upplägg att göra som du skriver!
Renske Altena
Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.
Dölj svar LetrozolJag (76 år, f ö frisk) opererades juli -22 då en bit av h bröst togs bort. Hormonell bc, 14 mm, spridn till två lymfkörtlar, ingen cyto men 15 dgr strålning, zometa +kalcipos samt letrozol (Mylan) 7-8 år. Efter att ätit tabletterna ett helt år utan några som helst problem har jag (och min frisör) märkt att mitt hår inte mår bra. Det är skört och sprött och går lätt av. Jag ser ju att det står om håravfall i bipacksedeln men detta är lite mer än att håret ”bara” faller av. Det är inte samma hår som jag tidigare haft. Är det troligtvis letrozolen eller behöver jag kolla upp detta? Blodprov?? Jag har inte ändrat något i min livsföring e dyl.
Hej, absolut, det kan mycket väl vara en biverkning som kommer nu.
Renske Altena
Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.
Dölj svar HårförändringHej, Jag fick bröstcancer diagnos juli 2021. Her2+ och hormonell. Hade regelbunden mens fram till cellgifterna startade i augusti 2021 och som pågick till januari 2023. Mensen upphörde direkt i augusti 2021. Startade med anastrozole i juni 2022. Aldrig fått zoladex. Nu verkar min mens vara tillbaka igen. Vad göra? Jag är 48 år.
Mens tillbaka trots anastrozoleÄr det ok äta probiotika
Behöver det efter upprepade urinvägsinfektioner i sommar. Då jag fått ta antibiotika 4-5 ggr. Har fått besvär med torra slemhinnor efter långvarig behandling med tamoxifen och Letrozol. Är också 59 år. Får också nu Blissel och Hiprex. Har varit på 10 års kontroll efter bröstcancer 2013. Allt gått bra men kämpar med sämre värde för bentäthet, torra slemhinnor och kolesterolvärde som är på väg ner.
Räknas calcichew D3 som kosttillskott? Negativt för njurar? Har precis mätt bentäthet väntar på svar. Har fått behandling med drop bisfosfonater några ggr.
KosttillskottVarför ska man sluta äta tamoxifen efter 10 års behandling?
Bör man inte fortsätta för att förebygga återfall?
Tamoxifen 10 årSommaren 2019 fick jag bröstcancer. Lobulär cancer NHG2 ER 90% PGR 100% profileration 7% Her2 negativ
18 av 26 lymfkörtlar hade metastaser. De första 9 behandlingarna gick rätt bra men därefter fick jag extrema biverkningar och man beslutade att avsluta behandlingen efter totalt 11 cellgiftsbehandling istället för 12. Därefter blev operation osv. Våren 2020 började jag med aromatshämmare. Jag har prövat alla pga att jag fick extrema biverkningar av alla. Jag fortsatte med letrozol som jag tyckte kändes bäst oavsett om diverse biverkningar fortsatte.
Vissa biverkningar har minskat men nu lite mer än 3 år senare har jag blivit oerhört trött orkeslös helt kraftlös vilket gör att jag måste sätta mig då det känns som jag inte orkar stå.
Har varit till min husläkare som har tagit i princip alla tester man kan ta, har även kollat hjärta och lungor. Det enda som har visat sig är förhöjda blodfetter högt kolesterol högt glukos. Enligt läkaren inget som kan förklara det jag sökt för.
Jag promenerar 6 km varje dag, styrketränar i princip varje dag.
Min fundering är kan letrozolen ha något med mitt mående att göra. Jag känner nästan likadant som jag gjorde när jag tog cellgifter. Husläkaren vet inte vad han ska göra och jag känner mig så frustrerad över denna hemska trött och kraftlöshet ni kanske har en hjälp eller förklaring till mitt mående.
Sena biverkningar av letrozolHej, blev 2009 ordinerad Anastrazol för min bröstcancer ochar sedan dess ätit denna medicin. Har inga biverkningar och har undersökt skelettet och har ätit Kalcipos dagligen sedan dess. Nu vill inte läkarna på SÖS förlänga receptet på grund av risk för skelett/kärlhälsa. Har läst studie av Jonas Bergh att det kan vara risk för återfall upp till 20 år. Jag är förtvivlad!!! SÖS löt mig vänta 3 veckor på besked trots att jag ringt ett flertal gånger och hört mig för. När jag har 2 tabletter kvar får jag beskedet. Får ångest av att inte få hjälp. Kan ni ge några tips om hur jag ska gå vidare.
Fortsatt behandling av aromatshämmaremHej, jag är 48 år och opererades i september 2021 mastektomi höger bröst. Två tumörer 2 mm och 6 mm samt ett in situ på 60*10 mm. Duktal, k67 5 %,Er 95%,Pr 20%. Her2 neg. Ingen spridning till lymfkörtlar, ingen kärlinväxt. Grad 1, Elston 4 poäng. Tamoxifen i 5 år, ingen annan behandling. Jag har även tagit bort en äggstock pga cysta. Mina funderingar:
Nu vill gyn-läkare ta bort min livmoder pga att den påverkas av Tamoxifen med blödningar & förtjockad slemhinna. Samtidigt vill man ta bort min andra äggstock för säkerhets skull när man ändå är inne och opererar. Jag har frågat mina läkare om jag nu ska byta Tamoxifen till Letrozol men fick svaret att det behövdes inte om jag inte fick mer klimakteriebesvär efter operation. Har Tamoxifen fortfarande samma verkan om man tar bort båda äggstockarna? Vad anser ni?
Väldigt tacksam för detta forum.
Tamoxifen