Har du fått ett besked om bröstcancer?

Har du, eller någon i din närhet, fått diagnosen bröstcancer och vill komma i kontakt med andra som vet vad du går igenom? I så fall rekommenderar vi dig att ta kontakt med en av de 33 bröstcancerföreningar som finns runt om i Sverige.

Cina Seidefors

Publicerad 7 januari 2019

uppdaterad 8 januari 2019

sydney-sims-519706-unsplash.jpg
På en bröstcancerförening kan du hitta dem som verkligen förstår vad du går igenom som drabbad.

Att få ett besked om bröstcancer är omtumlande och ställer allt på kant. Många tankar, rädslor oh känslor måste bearbetas. Det är en process som måste få löpa på i sin egen takt och på sitt eget vis. Ibland kan det underlätta att söka stöd hos dem som varit med om liknande sak.

Genom bröstcancerföreningen kan du få stöd och råd, träffa andra kvinnor och närstående som precis som du fått ett omvälvande besked. Där kan du komma i kontakt med en stödperson eller en närståendestödjare. Många bröstcancerföreningar erbjuder gemenskap, samtal och aktiviteter som till exempel vattengymnastik eller zumba.

Som medlem har du också möjlighet att söka bidrag för rehabilitering och, om ekonomin sviktar, inköp av till exempel baddräkt för protes, tatuering av ögonbryn. Du får också vår prisbelönta tiding Magasin B fyra gånger om året.

Du hittar information om din bröstcancerförening här.