Om Bröstcancerförbundet

I Sverige lever i dag drygt 100 000 kvinnor som någon gång haft bröstcancer. Nära 11 000 av dem är medlemmar i någon av våra 32 bröstcancerföreningar som finns runt om i landet.

Bröstcancer är den vanligaste formen av cancer hos kvinnor i Sverige. Varje timme får en kvinna sin bröstcancerdiagnos. Varje vecka får en man samma besked. Bröstcancerförbundet är Sveriges enda intresseorganisation som fokuserar enbart på bröstcancer – och som stödjer både patientnära forskning och medlemmar.

För att nå vår vision om att ingen ska drabbas av bröstcancer, finansierar vi bröstcancerforskning, sprider kunskap kring prevention och driver opinionsbildning i bröstcancerfrågor.

Vi är alltid rosa och lägger all vår kraft på att förbättra livssituationen för bröstcancerdrabbade och deras närstående – både i dag och i framtiden.

Tack vare generösa bidrag från privatpersoner och företag kan vi göra mer för fler. Sätten att bidra på är många. Men alla betyder lika mycket.

Rosa bandet

Under den internationella bröstcancermånaden, oktober, säljs två olika rosa band i Sverige: Bröstcancerförbundets enfärgade ceriserosa och Cancerfondens med ny design varje år. All cancerforskning behöver bidrag. Men om du vill att ditt bidrag ska gå odelat till att bekämpa bröstcancer är det vårt du ska köpa. Det finns världen över men vi har ensamrätt till det i Sverige och alla intäkter går till klinisk patientnära bröstcancerforskning.

Pink Ribbon, Rosa Bandet, har sitt ursprung i USA liksom oktober som bröstcancermånad. Initiativet togs av kosmetikföretaget Estée Lauder 1991. I Sverige introducerades Rosa Bandet 1994 av Estée Lauder-företagen. Bröstcancerförbundet driver sedan dess en kampanj för Rosa Bandet, under namnet Rosa Oktober, i Sverige med stöd av Estée Lauder. 2001 fick kampanjen en större spridning och genombrott i Sverige då Amelia Adamo började utgivningen av en speciell bilaga om bröstcancer i sin tidning Amelia.

Logotyper

För information om användningen av Bröstcancerförbundets logotyp, vänligen kontakta Bröstcancerförbundet.

E-postadress: info@brostcancerforbundet.se

Kansli: 08-546 40 530