Om Bröstcancerförbundet

I Sverige lever i dag drygt 100 000 kvinnor som någon gång haft bröstcancer. Nära 11 000 av dem är medlemmar i någon av våra 33 bröstcancerföreningar som finns runt om i landet.

Bröstcancer är den vanligaste formen av cancer hos kvinnor bröstcancervård. i Sverige. Varje timme får en kvinna sin bröstcancerdiagnos. Varje vecka får en man samma besked. Bröstcancerförbundet är Sveriges enda intresseorganisation som fokuserar enbart på bröstcancer – och som stödjer både forskning och medlemmar. För att nå vår vision om att ingen ska drabbas av bröstcancer, finansierar vi forskning, sprider kunskap kring prevention och driver opinionsbildning i bröstcancerfrågor.

Bröstcancerfonden

Bröstcancerförbundet samlar in pengar genom Bröstcancerfonden. För oss är alla månader rosa, inte bara oktober. Och vi samlar in pengar till Bröstcancerfonden året runt.

Pengarna går till patientnära bröstcancerforskning, till att påverka makthavare och till att underlätta livet för de som drabbas – både patienter och anhöriga.

Privatpersoner kan till exempel starta en egen insamling, skänka en minnesgåva eller bli månadsgivare. Företag kan bli huvudpartner, partner, sponsor, supporter eller företagsvän. Sätten att bidra är många. Men alla betyder lika mycket.

Om Rosa Bandet

Under den internationella bröstcancermånaden, oktober, säljs två olika rosa band: Bröstcancerförbundets enfärgade ceriserosa och Cancerfondens med ny design varje år. All cancerforskning behöver bidrag. Men om du vill att ditt bidrag ska gå odelat till bröstcancer är det vårt du ska köpa. Det finns världen över men vi har ensamrätt till det i Sverige och alla intäkter går till vårt arbete.

Pink Ribbon, Rosa Bandet, har sitt ursprung i USA liksom oktober som bröstcancermånad. Initiativet togs av kosmetikföretaget Estée Lauder 1991. I Sverige introducerades Rosa Bandet 1994 av Estée Lauder-företagen. Bröstcancerförbundet driver sedan dess en kampanj för Rosa Bandet, under namnet Rosa Oktober, i Sverige med stöd av Estée Lauder. 2001 fick kampanjen en större spridning och genombrott i Sverige då Amelia Adamo började utgivningen av en speciell bilaga om bröstcancer i sin tidning Amelia.

Logotyper

För information om användningen av Bröstcancerförbundets logotyp, vänligen kontakta Bröstcancerförbundet.

E-postadress: info@brostcancerforbundet.se

Kansli: 08-546 40 530