Visar 10 av 6239 träffar
2020-10-05
Hej,
Är behandlad för trippelnegativ bröstcancer, 38 år gammal.
I början "led" jag av vallningar, torra ögon, utebliven mens och viktuppgång.
Sedan rätt några månader har jag inga vallningar längre och jag har de senaste tre månaderna haft mens regelbundet.
Min fråga är: är jag ändå i klimakteriet? Jag har fortfarande kvar min viktuppgång och torra ögon. Har inte ändrat något i min kost och rör mig som jag brukar, men kilona sitter som "klister" på min kropp.
Tack för en bra sida.
Hej Mimmie, jag tänker att du har starka äggstockar som återhämtat sig och nu igen är aktiva hormonproducenter, vilket du gissningsvis mår bra av. Du är inte i klimakteriet.
Jag tänker att man riskerar att missförstå varandra när man talar om "klimakteriet", och jag skä ärligt säga att jag är osäker på vad man menar. Jag tror att många menar antingen att äggstockarna är avstängda, eller möjligen att man menar den tidsperiod då äggstockarna håller på att stänga av sig. Det är en peropd som säkert kan ta olika lång tid hos olika kvinnor, men där mensen kanske till att börja med blir oregelbunden och det tillkommer vallningar från och till och där mensen småningom inte kommer alls. Så småningom uppfattar jag att vallningarna lindras, det är väl inte så många 70-åringar som har vallningar?
Jag tänker att det ofta blir litet mer dramatiskt och går snabbare i den situation som du varit genom, att äggstockarna stängs av p g a cytostatika. Det är ffa Cykofosfamid och epirubicin men inte så mycket taxanderna brukar stå för denna effekt på äggstockarna.
Tänk på att du nu skulle kunna bli gravid när äggstockarna kvicknat till igen.
Vikten ja, det är väl som det är med den saken. Betydligt lättare att gå upp en att gå ner för de flesta. En erfarenhet du delar med många tänker jag.
Niklas Loman
Överläkare, diagnosansvarig bröstcancer, Skånes universitetssjukhus i Lund.
Dölj svarHej!
Jag har får en spridning i mitt bäcken efter haft bröstcancer och har nu genomgått strålbehandling, äter antihormon och kisqali och nu vill min läkare att jag ska ta zylodronsyra trots att jag inte har den bästa tandhälsan, vad ställer du dig till detta?
ZylodronsyraOpererades 2018 vid 51 års ålder. Började äta Tamoxifen och funkade hur bra som helst. Bytte efter 5 år till Letrozol och livet blev riktigt tråkigt. Depression och ledvärk. Efter några månader fick jag byta tillbaka. Äter Tamoxifen sen dess och mår bra. Nu undrar jag var det dumt att inte byta? Vet att det bästa är att byta till andra sorten men hur stor är risken att jag skulle få återfall på grund av att jag ätit Tamoxifen hela perioden. Har två år kvar att äta.
Tamoxifen/LetrozolHej!
Jag ska pausa Letrozol i 4 veckor på läkarens inrådan pga biverkningar. Förmodligen blir det Examestan därefter.
Har Letrozol och Examestan samma effekt?
Jag är orolig att Examestan ska ha en något mindre effekt.
Hur är det?
Skillnad på Letrozol och Examestan? Om en fåHej är 78 år och op för brcancer 2005. Invasiv men ingen spridning till lymfa eller blod. Åt tamoxifen tre år aromasin i 3 år.täthet i brösten fortfarande c.
Min gyn.läkare vill att jagska använda Blissel för mina torra slemhinnor. Vågar jag börja med det. Man ska väl inte använda något med östrogen då man haft br.cancer. Nu får jag ju ingen mammografi längre trots remiss och oro.
Oro för läkemedelsbolagenOpererad i somras, tar Letrozol.
Tagit Kisqali i 10 dagar.
Då uppstod diarre,ljus färg, mörk urin.
Våldsamma kräkreflexer.
Ingen aptit.
Utmattning, avbokade hela mitt liv utom att försöka äta/ besöka toaletten.
I samråd med onkologsköterska, har jag gjort uppehåll, symptom minskat.
Ska börja om nu när uppehåll varat 2 veckor.
Jag är 74, vanligtvis aktiv,nu är det sofflocket som gäller .
Vill veta vad det är med Kisqali som orsakar mina symptom. Har uteslutit matförgiftning.
Jag har också IBS. Kan överkänslighet i tarmen ge denna reaktion?
Kisqali diarre.Hej! Jag har en fråga om prognosen vid olika doseringar av ett läkemedel.
Min tumör: pT3 pN1a cM0, L0V0R0, ER 100 %, PR 100 %, HER2 1+ (low), grad 2, Ki-67 20 %. Oncotype DX Recurrence Score (RS): 10. Risken för fjärrmetastaser 2 % efter 5 år.
Behandling: bilateral mastektomi, Letrozol och Zoladex. Planerad behandling: Zometa och Kisqali.
Min fråga gäller Kisqali. Standarddosen är 400 mg, men behandlingen kan medföra allvarliga biverkningar. Jag är ensamstående. Därför är det viktigt för mig att kunna fungera och klara av vardagen under behandlingen.
Jag funderar på att föreslå för min onkolog att börja med 200 mg, eftersom jag har förstått att en lägre dos eventuellt kan innebära en lägre risk för biverkningar. Jag har dock inte lyckats hitta någon studie som visar om en sådan dosreduktion skulle försämra prognosen i någon betydande utsträckning.
Hur ser ni på detta? Vilken ytterligare nytta kan jag förvänta mig av 400 mg jämfört med 200 mg när det gäller att minska risken för återfall och fjärrmetastaser? Finns det några studier som belyser skillnaden i behandlingseffekt mellan dessa doser?
Jag vill gärna hitta en balans mellan behandlingens effekt och biverkningar, så att jag kan genomföra behandlingen på ett sätt som är hållbart för mig i längden.
Tack på förhand för era synpunkter!
Hej. I studien var det 400 mg per dag i 3 veckor följt av en veckas uppehåll, i upp till 3 år. Om man behövde sänka dosen till 200 mg (den lägsta dosen) pga biverkningar har man inte kunnat se någon försämrad effekt. Det kan ibland vara en vits att börja med 200 mg och om det går bra och biverkningarna är begränsade, kan dosen ökas till 400 mg (standarddos). Det var inte så man gjorde i studien men kan ibland vara ett alternativ för den som är tveksam och lite orolig över att livskvaliteten ska försämras påtagligt. Om 400 mg då blir för tufft, om och när dosen ökats, kan man gå ned till 200 mg igen. Det finns inga studier som jämfört olika doser. Prata med din läkare om hur ni ska lägga upp det.
Anne Andersson
Överläkare och diagnosansvarig
Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.
Dölj svar Kisqali och prognosHar en spridd bröstcancer. Ätit Letrozol i 4,5 år med mycket biverkningar speciellt svettningar.
Har nu försökt med Exemestan, svettningarna minimalt bättre däremot övriga biverkningar värre.
Vad rekommenderar ni?
Spridd bröstcancerHaft mina implantat sedan 1983. Ramlade på ena sidan och implantatet släppte från kapseln. Har fått röntgen via min försäkring där ser man att den är trasig men kapseln är hel de är också mycket kalk kring den båda
Min plastkirug finns inte kvar
Och försäkringen har de sagt att dom tar inte detta
Jag kan betala men rädd vill få en ärlig läkare jag har börjat få ont i bröstet
Vart kan jag vända migHej! Är gravid i v 36- upptäckte en liten knöl i armhålan- gick till VC dagen efter- läkaren med kollega bedömde inte behovet att utreda vidare bla då den var 6x4 mm, mjuk och kunde flyttas? Har dock hälsoångest så vill inte något missas..
Oro trots vc bedömningHej,
Jag genomgick förra året cellgiftsbehandling (sista i augusti) och strålning (sista i slutet av oktober) och har sedan dess gått på tamoxifen.
Har sedan augusti i år gått upp o jobbat 100% även om jag själv inte kände mig redo. Min läkare på vårdcentralen tyckte att jag fick diskutera om att gå ner i tid för att jag skulle inte göra mig sjukare än jag är och alla hade nog mått bra av att jobba 75%. Men jag är så trött. Jag är så ofattbart trött och innan lunch känns det som mitt batteri är på rött. Kan detta vara fatigue? Jag går på cancerrehabiliteringsprogram samtidigt och en skattning där tyder på att jag har en måttlig depression. Jag skulle tex vilja prova att börja träna men när arbetsdagen är slut kan jag bara lägga mig. Vet inte om jag vågar ta det en runda till med vårdcentralen, de känns inte så förstående för min situation.
Fatigue?