Visar 10 av 6254 träffar
2021-01-18
Hej! Opererades för 3,5 veckor sedan med direktrekonstruktion med onkoplastik samt axillutrymning.
Jag har TNBC grad 3, och hade vid diagnos en primärtumör på 5,5x6 cm samt lymfkörtelmetastas om 2 cm. Efter neoadjuvant cytostatika syntes tumören knappt på mammografi+ultraljud och lymfkörtlarna hade helt normaliserats. Tumörområdet i bröstet kunde dock fortfarande palperas till 4x5 cm, även om det inte längre var hårt.
Jag väntar nu på svar från patologen, men i min journal kan jag läsa mig till att de under operationen ska ha fått bort allt med god marginal, dock att marginalen fick justeras en gång p g av utlöpare. Jag känner sedan några dagar dock en stor, hård knöl, på samma ställe där tumören satt. Jag har varit på återbesök på kirurgen och sjuksköterskan trodde att det var ett hematom, men kan det verkligen vara det?
Det hårda har en väl avgränsad kant, och är åtminstone i storlek som tumören var. Det fanns inte där de första två veckorna efter operationen, och mina hjärnspöken gör mig livrädd för att det fanns kvar cancerceller som nu hunnit växa till sig i väntan på strålning. Jag har ingen feber och snabbsänka visade inte på någon infektion. Kan ett hematom vara stenhårt och så stort? Bör man inte tömma det isf?
Hej, jag förstår din oro, det är ju obehagligt att känna en knöl på samma ställe igen! Men tumörer som precis har tagits bort kan inte växa till så där, även det skulle finnas rester kvar (vilket jag hoppas att du snart får svar på att det inte finns!). Jag antar att du har gjort någon typ av bröstbevarande kirurgi, och att du har antingen format om bröstet (typ reduktion, där man "möblerar om" inuti bröstet) eller en flanklambå (en vävnadsbit från flanken fälls i in bröstet). I båda fallen kan den vävnad som ska fylla ut defekten bli hård; dels så kan det bara vara så att du känner den "nya" vävnaden läka in, men det kan även vara en så kallad fettvävsnekros vilket innebär att den flyttade vävnaden fått för lite blodförsörjning och fettvävnaden börjat "gå under" (inget farligt även om det låter dramatiskt!). Ett ultraljud kan ofta ge svar på vad det hårda står för. Ett hematom är ju ett alternativ också, eller en ansamling av sårvätska ("serom"), även detta syns på ultraljud. Du kanske kan fråga din läkare om ett ultraljud skulle vara en bra idé?
Jana de Boniface
Överläkare och bröstkirurg, Capio S:t Görans Sjukhus AB, Stockholm
Dölj svarHej!
För yngre, premenaupausala kvinnor som tillexempel står inför en 10 år lång endokrin behandling verkar det föreligga stora risker för senbiverkningar och sekundära biverkningar som påverkar livet negativt. Vet man något om hur vanligt det är med olika hälsorelaterade problem senare i livet för den här patientgruppen?
Information om potentiella direkta biverkningar som värmevallningar, att alla inte får alla biverkningar, att man måste pröva och se vad som händer, och "vi tar det som det kommer, allteftersom" räcker ju inte i så fall.
Om det finns risk för permanenta eller kroniska sjukdomar och hälsoproblem på lång sikt så borde väl läkarna informera om hur stora de riskerna är, tillsammans med patientens absoluta riskminskning för återfall med behandlingen - hur ska patienterna annars kunna ta ett informerat beslut kring om de tycker att riskerna för sekundärbiverkningar och senbiverkningar är rimliga mot vad de vinner med behandlingen?
yngre med endokrin behandlingHej!
Jag har hört att Moringa i tablettform skulle kunna hjälpa en att bl a få ner kortisolet. Finns det något bevisat som talar emot att ta det om man haft Her2 negativ bröstcancer?
Moringa i tablettform om man haft bröstcancerKan man känna av biverkningar mer eller mindre om man bytar "fabrikat" på tamoxifen. Känner mig orkeslös och trött efter att ha bytat.
TamoxifenHej!
Kan jag ta marint Collagen mot ledvärk när jag behandlas med Tamoxifen Ebb? Jag har även Ganapentin?
Tacksam för svar🌸
Marint CollagenEfter att ha fått 6 behandlingar med cellgifter sommaren 2024 så fick jag problem med domnande/pirrande fötter, främre delen. Nu upplever jag att dessa känningar sakta förvärras med tiden. Det är värst på nätterna och ibland är det svårt att sova. På dagtid märks det inte lika mycket. Finns det nånting jag kan göra för att motverka detta?
Ang. fotproblem efter cellgifterHej! Kan jag ta viktminskningspreparatet Mounjaro om jag haft trippelnegativ bröstcancer? Jag är klar med cellgiftsbehandlingen, operation och strålning. Har 3 doser immunterapi kvar var sjätte vecka. Ökar jag risker för återfall eller påverkar det inte?
Risker med viktminskningsmedelHej, opererades i mars blev strålad och har ätit letrozol sedan dess. Nu har jag haft fyra urinvägsinfektioner som medicinerats med ab sedan i juni. Har gjort dt på njurar och även cystoskopi ua. Kan detta vara en biverkning av letrozol?
FunderingHej, har fått detta i min journal. Op 22/7 gick bra och är klar med superfint resultat. Sedan står detta:
I PAD från mastektomi ses utbredd DCIS av kärngrad 3 med övergång i invasiv cancer NST närmast NHG 2 och största mått 2 mm. Totalt extent 70 x 47 mm. Radikalt opererad. ER 0%, PR 0%, Ki-67 20%, HER2 2+ ISH negativ. Sentinel node biopsi höger axill visar 4 lymfkörtlar utan hållpunkter för metastas. I en av lymfkörtlarna ses isolerade tumörceller. (0/4, ITC+).
Från MDK: Konferensen bedömer att patienten är färdigbehandlad. Ingen indikation för adjuvant behandling. Noterar dock osäkerhet med hänsyn till mikroinvasionen med flera foci i ett stort område med DCIS. Trippelnegativ biologi som dock inte når upp till mer än grad 2. Ingen indikation för kemoterapi finns men denna osäkerhet kan diskuteras med patienten.
Vad skulle nästa steg kunna vara?. jag får själv avgöra om jag vill ha cellgifter, men min fråga är biter det?
Försöker hitta någon som varit med om liknande.
Har du några inspel som kan hjälpa mig i mitt beslut
Hur ska jag tänka när läkaren säger att jag är färdigbehandlad, men jag kan få behandling om jag villHej! Undrar om ingefärashots ska undvikas pga slår ut tamoxifen eller om det som antioxidant ska undvikas vid hormonell bröstcancer?
Ingefära shots52 år. Op innan jul och strålning därefter ej cyt. Tårtbitsop. Hormonkänslig. Invasiv lågaggressiv bröstcancer spridning till 2 lymfkörtlar, tog ut 13 st. Behandling med anastrozole och zoledronsyra. Rygg o ledvärk sedan unga år. Värre med Anastrozol ffa efter då varit still en stund känns som att leder ”rostat ihop” . Då kommit igång helt ok m Ipren o Alvedon. Vill inte byta medicin då det kan bli andra värre biv jag inte vill ha.
Min fråga: är det ok m kosttillskott som Omega 3 eller ex vitaproe? Fick på strålningen höra att det kommit ny forskning som ev visar att antioxidanter o omega 3 gynnar en ev cancertillväxt om det skulle finnas nån cell kvar nånstans. Pratat m min kontaktsköterska som ej vet. Har ni nåt tänk kring just dessa eller finns nåt annat kosttillskott för lederna som ni kan tipsa om. Tack på förhand !
Ledvärk /omega 3