Visar 10 av 6254 träffar
2019-10-01
Genomgick bröstbevarande kirurgi pga cancer för 14 dgr sedan och allt såg väl ut första veckan efter. Dag 8 efter op började det spänna mera och annorlunda än tidigare, jag sökte hjälp men fick veta att så kunde det vara. Natten till dag 12 sov jag inte mycket pga spänningar, stickningar och obehag. Svårt hitta sovställning. Sökte åter hjälp och på morgonen tappade man då ut 110 ml vätska och det var väldigt skönt (har normalt stl B). Men, redan samma kväll hade det fyllt på sig igen. Sökte hjälp dag 13 men då ville man inte tappa, kroppen skulle själv ta hand om det. Ringde idag eftersom det spänner ytterligare mera igen, svårare att lyfta armen över huvudet, men idag fick jag svaret att "1 dl sårvätska är helt normalt". Däremot sa de som gjorde ultraljudet och tappningen dag 12 att det "inte var konstigt att det spände. Det kan fylla på sig igen, men om du känner obehag är det bara att komma tillbaka för det är så lätta att göra tappningen." Nu vet jag inte vad jag ska tro. Tar smärtstillande (Naproxen) till natten. Har supportBH på dygnet runt.
Frågor: Kan trycket i bröstet påverka läkningen negativt? Kan det påverka igångsättandet och effekten av strålningsterapin? Behandlas serom på olika sätt på olika ställen i landet? Vad ska jag göra, behöver ju sova!
Hälsningar
Louise
Hej! Serom är vanligt! Jag brukar tappa (eller så tappar kontaktsköterskorna) om seromet är spänt och gör ont. Som du har märkt kommer vätskan ofta tillbaka, även om det minskar i mängd. Om det inte är väldigt spänt kan man egentligen vänta. Som du redan har hört - kroppen kan ta hand om en hel del själv och vätskan kan ibland försvinna om man ger det hela tid (flera veckor eller ändå längre). Upprepade tappningar kan i värsta fall resultera i infektioner, även om det är ovanligt. Strålbehandling kan du göra även om du har ett serom. Däremot får det inte finnas öppna sår.
Är det så spänt att det gör ont tycker jag inte att du behöver avstå från tappning.
Renske Altena
Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.
Dölj svarHej!
För yngre, premenaupausala kvinnor som tillexempel står inför en 10 år lång endokrin behandling verkar det föreligga stora risker för senbiverkningar och sekundära biverkningar som påverkar livet negativt. Vet man något om hur vanligt det är med olika hälsorelaterade problem senare i livet för den här patientgruppen?
Information om potentiella direkta biverkningar som värmevallningar, att alla inte får alla biverkningar, att man måste pröva och se vad som händer, och "vi tar det som det kommer, allteftersom" räcker ju inte i så fall.
Om det finns risk för permanenta eller kroniska sjukdomar och hälsoproblem på lång sikt så borde väl läkarna informera om hur stora de riskerna är, tillsammans med patientens absoluta riskminskning för återfall med behandlingen - hur ska patienterna annars kunna ta ett informerat beslut kring om de tycker att riskerna för sekundärbiverkningar och senbiverkningar är rimliga mot vad de vinner med behandlingen?
yngre med endokrin behandlingHej!
Jag har hört att Moringa i tablettform skulle kunna hjälpa en att bl a få ner kortisolet. Finns det något bevisat som talar emot att ta det om man haft Her2 negativ bröstcancer?
Moringa i tablettform om man haft bröstcancerKan man känna av biverkningar mer eller mindre om man bytar "fabrikat" på tamoxifen. Känner mig orkeslös och trött efter att ha bytat.
TamoxifenHej!
Kan jag ta marint Collagen mot ledvärk när jag behandlas med Tamoxifen Ebb? Jag har även Ganapentin?
Tacksam för svar🌸
Marint CollagenEfter att ha fått 6 behandlingar med cellgifter sommaren 2024 så fick jag problem med domnande/pirrande fötter, främre delen. Nu upplever jag att dessa känningar sakta förvärras med tiden. Det är värst på nätterna och ibland är det svårt att sova. På dagtid märks det inte lika mycket. Finns det nånting jag kan göra för att motverka detta?
Ang. fotproblem efter cellgifterHej! Kan jag ta viktminskningspreparatet Mounjaro om jag haft trippelnegativ bröstcancer? Jag är klar med cellgiftsbehandlingen, operation och strålning. Har 3 doser immunterapi kvar var sjätte vecka. Ökar jag risker för återfall eller påverkar det inte?
Risker med viktminskningsmedelHej, opererades i mars blev strålad och har ätit letrozol sedan dess. Nu har jag haft fyra urinvägsinfektioner som medicinerats med ab sedan i juni. Har gjort dt på njurar och även cystoskopi ua. Kan detta vara en biverkning av letrozol?
FunderingHej, har fått detta i min journal. Op 22/7 gick bra och är klar med superfint resultat. Sedan står detta:
I PAD från mastektomi ses utbredd DCIS av kärngrad 3 med övergång i invasiv cancer NST närmast NHG 2 och största mått 2 mm. Totalt extent 70 x 47 mm. Radikalt opererad. ER 0%, PR 0%, Ki-67 20%, HER2 2+ ISH negativ. Sentinel node biopsi höger axill visar 4 lymfkörtlar utan hållpunkter för metastas. I en av lymfkörtlarna ses isolerade tumörceller. (0/4, ITC+).
Från MDK: Konferensen bedömer att patienten är färdigbehandlad. Ingen indikation för adjuvant behandling. Noterar dock osäkerhet med hänsyn till mikroinvasionen med flera foci i ett stort område med DCIS. Trippelnegativ biologi som dock inte når upp till mer än grad 2. Ingen indikation för kemoterapi finns men denna osäkerhet kan diskuteras med patienten.
Vad skulle nästa steg kunna vara?. jag får själv avgöra om jag vill ha cellgifter, men min fråga är biter det?
Försöker hitta någon som varit med om liknande.
Har du några inspel som kan hjälpa mig i mitt beslut
Hur ska jag tänka när läkaren säger att jag är färdigbehandlad, men jag kan få behandling om jag villHej! Undrar om ingefärashots ska undvikas pga slår ut tamoxifen eller om det som antioxidant ska undvikas vid hormonell bröstcancer?
Ingefära shots52 år. Op innan jul och strålning därefter ej cyt. Tårtbitsop. Hormonkänslig. Invasiv lågaggressiv bröstcancer spridning till 2 lymfkörtlar, tog ut 13 st. Behandling med anastrozole och zoledronsyra. Rygg o ledvärk sedan unga år. Värre med Anastrozol ffa efter då varit still en stund känns som att leder ”rostat ihop” . Då kommit igång helt ok m Ipren o Alvedon. Vill inte byta medicin då det kan bli andra värre biv jag inte vill ha.
Min fråga: är det ok m kosttillskott som Omega 3 eller ex vitaproe? Fick på strålningen höra att det kommit ny forskning som ev visar att antioxidanter o omega 3 gynnar en ev cancertillväxt om det skulle finnas nån cell kvar nånstans. Pratat m min kontaktsköterska som ej vet. Har ni nåt tänk kring just dessa eller finns nåt annat kosttillskott för lederna som ni kan tipsa om. Tack på förhand !
Ledvärk /omega 3