Visar 10 av 6035 träffar

Frågor om biverkningar av Letrosol och Tamoxifen, neuropati och karpaltunnelsyndrom.

2021-10-24
Jag är en kvinna på 80 å,r änka, pigg för min ålder och helt "självgående" I juni 2020 upptäcktes en cancertumör i vä bröst. Efter det följde 12 omgångar med cellgifter, operation och 15 strålbehandlingar på Karolinska sjukhuset i Solna Allt verkar ha gått bra, men jag vill fråga om biverkningar, som har uppstått. I samband med cellgiftsbehandlingarna började jag frysa om tårna. Detta tilltog långt efter att cellgiftsbehandlingarna avslutats, och jag fick också en känsla av att ha kuddar under fötterna, allså neuropati. Detta påverkar balansen, men enligt en läkare på KS finns ingenting att göra. Efter avslutade behandlingar började jag med Letrosol 26 januari, som jag inte mådde bra av. En av biverkningarna var karpaltunnelsyndrom i båda händerna, varav den högra måste opereras. Detta konstaterades på Neurofysiologen på KS, och jag erbjöds remiss till operation. Jag har emellertid skjutit upp denna, men hoppas få den gjord före jul. Jag bytte från Letrosol till Tamoxifen. Nu kom andra biverkningar. Håret glesnade på hjässan, jag fick klåda och eksem (?) i hårbotten. Betnovat hjälper inte; det enda som lindrar i någon mån är äppelcidervinäger. Jag har också tappat ögonbryn och ögonfransar. Har läst att Tamoxifen har håravfall som en biverkan. Sedan ett par veckor har jag på eget bevåg minskat Tamoxifen från 20 mg till 10 mg. Vad säger ni om detta? Har alltså inte varit i kontakt med KS om detta. Tycker det är besvärligt med alla olika läkare. Har haft minst fem olika under min cancebehandling. Mycket tacksam för era synpunkter! lång efter att cellgiftsbehandlingarna
Visa svar
Svar:
Hej, eftersom du fått 12 behandlingar tillåter jag mig att gissa att du åtminstone delvis fått paklitaxel som ju har som biverkan neuropati, precis som du säger. Det beror på att paklitaxel verkar genom att påverka en struktur i cellerna som heter mikrotubuli och som har med celldelning att göra. Kroppen använder dock mikrotubuli även som "armeringsjärn" i de långa nerverna, vilket är orsaken till att man får en påverkan på dem vid sådan behandling. Den är det detdär med håravfall, jag uppfattar att både tamoxifen och letrozol kan har den bieffekten, men inte lika uttalat som cytostatika förstås, mer så att man får mer hår i hårborsten än man brukar, jag uppfattar inte att man blir kal på huvudet av medicinen. Håravall är ett besvärligt symtom, jag får intrycket av att du varit hos en hudläkare redan, annars kunde du gott få träffa en för att diskutera saken, även om det leder till att du får träffa ytterligare en läkare... Jag kan förstås inte rekommendera att ta 10 mg istället för 20 mg, dokumentation om effekt på 20 mg är överväldigande och finns i mycket mindre omfattning för 10 mg.
Niklas Loman

Niklas Loman

Överläkare, diagnosansvarig bröstcancer, Skånes universitetssjukhus i Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar

Lymfmassage under cytostatikabehandling

2026-06-12
Hej! Jag fick lymfmassage fyra veckor efter min operation. Jag har tagit bort både en tumör från ena bröstet och alla lymfkörtlar i armhålan på samma sida. Jag upplever att massagen hjälpte mot både svullnad och lymfsträngar. Nu har jag påbörjat min cystostatikabehandling och läser att lynfmassage då kan få negativa konsekvenser. Jag får en behandling var tredje vecka i totalt sex omgångar. Mina funderingar: Stämmer det att det kan vara dåligt/farligt med lymfmassage under pågående behandling? Gäller det under hela treveckorsperioden eller kan det vara okej i slutet och inför nästa behandling?
Visa svar
Svar:
Hej, Jag tror inte det är någon fara med det, om dt inte är så att du har en picclinekatater på den sidan? Om du tycker det känns bra tycker jag att du ska fortsätta.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Lymfmassage under cytostatikabehandling
Övrigt

Blissel

2026-06-12
Hej! Använder Blissel och har nu haft en stroke. Blissel är krångligt att hantera med fyllning av sprutan, rengöring m.m. Finns det något enklare alternativ? Är 75 år. Vänliga hälsningar Kerstin
Visa svar
Svar:
Hej, Jag känner tyvärr igen att vissa tycker att applikatorn för Blissel är krånglig, och vissa tycker den har vassa kanter. Det finns alternativ, men hur lämpliga är kan bero på hur din tumör såg ut. Kan du ringa din kontaktsjuksköterska och få tips?
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Blissel
Övrigt

Her2 återfalls risk

2026-06-12
Fick en bröstcancer diagnos,HER2 positiv hormon känslig,steg 3, fick ven port och olika sprutor mediciner kortison ,cell gifter ca 5 månader ,en dag/vecka, sen ’tårtbit” operation,sen 15 strålningar,sen cellgifter ca 7 månader-can 1 dag varannan vecka,sen avslutad,ej letrosol eller något då kraftiga biverkningar och enbart ”hjälp” till 2 % Opererad år 2023 Nu 49 år Ännu svåra svettningar/humörsvängningar med mera Kan ej ta anti depressiva Tar vagivital akti gel och elexir pharma Happy vagina Upplevde bemötande med mera som illa,traumatiskt med så klart Vill veta om återfall i cancer,allt! Olika cancer finns i min släkt,båda sidor och flera har dött av cancer och vissa lever med cancer-min pappa har kol min mamma har haft nån form av gyn cancer(opererad tre gånger varav två på grund av slarv av läkare) hon fick även bröstcancer strax efter mig Tack på förhand för svar
Visa svar
Svar:
Hej, Det är svårt att uttala sig om prognos så här för en enskild person, jag tror det vore bättre om du kontakated din mottaging och bad om ett samtal med doktor eller sjuksköterska om din situation.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Her2 återfalls risk
Övrigt

Funderingar kring mammografi

2026-06-11
Hej! Jag har varit inställd på att gå på mammografi en gång per år i 10 år, igår fick jag meddelande om att de dragit ner det till 5 år. Kan man påverka detta på ngt sätt? Jag vill verkligen gå varje år i 10 som lovats.
Visa svar
Svar:
Hej. I många regioner är det årliga mammografier i 5 år och därefter screeningintervall. När vi ger rekommendationer i början av ett kontrollprogram, kan det vara så att rutinerna ändras av olika anledningar. Jag vet inte vad som gjort att man i er region har ändrat till 5 år mot tidigare 10 år, men det kanske din läkare vet. I Västerbotten, där jag arbetar, har vi 5 år årliga mammografier.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Funderingar kring mammografi
Övrigt

Frågor om naturmedicin

2026-06-11
Hej jag fick hormonell bröstcancer HER 2 2023. Fick cellgifter i 12 veckor, operation och strålning. Äter Anastrozol och ska göra det i 10 år. Jag är stel i kroppen och har en axel som jag har riktiga problem med. Förkalkningar i skulderled. Kan jag ta benmärgsbuljong eller liknande för att underlätta?
Visa svar
Svar:
Hej. Jag har försökt läsa på om benmärgsbuljong och kan inte hitta något negativt i relation till bröstcancer, som skulle hindra att du intar det. Jag vet inte vilka mängder du tänker; är det hemkokt buljong eller något du ska köpa på hälsokostaffären, så det blir lite svårt att svara bättre än så.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Frågor om naturmedicin

Veoza

2026-06-11
Svettas vansinnigt mycket, trippelnegativ bröstcancer opererad för 3 år sen, har nu fått veoza utskrivet efter leverprov o har ätit i tre dagar men inte märkt nån skillnad än o blir nu fundersam då jag ser tidigare svar. Vore oerhört tacksam att inte svettas så jag ser ut som jag duschar men är det lämpligt?!
Visa svar
Svar:
Hej. Det finns idag inga rekommendationer att använda Veoza efter bröstcancer, då det inte är studerat för bröstcancerpatienter. Om det sedan är "farligt" eller inte vet vi inte. Din läkare har säkerligen värderat för och nackdelar med att använda Veoza och kommit fram till att ni kan prova. De jag vet har provat har fått effekt ganska snabbt (inom 1 vecka). Om det inte ger effekt på några veckor ser jag ingen anledning till att du ska fortsätta, men den diskussionen bör du ha med din läkare.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Veoza

Mikrogranulärt adenom och papillom

2026-06-11
Hej, Mitt biopsisvar visade mikrogranulärt adenom och ev intraduktalt papillom. Tog bort knölen för några veckor sedan med VAE. Vad är mikrogranulärt adenom och medför det en ökad risk för cancer?
Visa svar
Svar:
Hej! MikroGLANDULÄRT adenom är tydligen en ganska ovanlig variant. Ordet är en beskrivning av att körtelvävnad (körtel=glandula) växer i små "bollar". På grund av växtsättet kan det i mikroskopet vara svårt att skilja från bröstcancer i vanliga små biopsier (och man vill därför ha större prov som vakuumexcision (VAE). Det finns teorier om att det skulle kunna vara ett förstadium till cancer, men det är som sagt ovanligt och finns inte jättemycket studier. Men man vill ta det säkra före det osäkra och ta bort dessa typer av förändringar.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Mikrogranulärt adenom och papillom

Icke-maligna förändringar efter ingrepp

2026-06-11
Hej! Sökte, och fick tidigarelagd mammografi/ultraljud pgr a nytillkomna knöligheter. 7 år efter operation, cytostatika och strålning, har det opererade bröstet börjat utveckla fettcellsnekros med förkalkningar, samt förtjockning av huden med indragningar. Förutom det estetiska så har jag fått svårt att ligga på mage, det gör för ont. Det jag undrar över är, varför händer detta? Är det immunförsvaret som har börjat reagera, och hur länge kan det här pågå? Tacksam för att det inte handlade om tumörer, men undrar ändå lite över slutresultatet. Tack på förhand!
Visa svar
Svar:
Hej! Både kirurgi och strålning har stor påverkan på vävnaden. Det bildas alltid ärrvävnad som innehåller mer bindväv och brukar vara lite hårdare. Fettvävsnekroser orsakas av att fettväv skadas, till exempel om området inte har fått tillräckligt med syresättning för att blodtillflödet varit otillräckligt, och medför ofta att det blir förkalkningar i vävnaden. Vid kirurgi skär man av små blod- och lymfkärl (och dessa skador förvärras ofta av strålning) vilket påverkar vätskeavflödet från området och ger då en svullnad och förtjockning av huden bland annat. Allt detta förekommer hos alla som genomgått behandling men det varierar mycket hur omfattande besvären blir. Det mesta blir bättre med tiden, men tex svullnad kan uppstå även efter längre tid då framför allt strålning kan leda till en process i vävnaden som pågår under lång tid. När det gäller svullnaden och indragningen blir det ofta bättre om man masserar över området, och drar med handen ut mot armhålan.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Icke-maligna förändringar efter ingrepp

Orolig över liten knöl

2026-06-11
Hej, jag upptäckte igår en pytteliten knöl/förhårdnad i mitt högra bröst, ungefär en cm från vårtgården. Jag skulle beskriva den som om det skulle sitta ett sandkorn i bröstet rent storleksmässigt, men den sticker ut på så sätt att den känns hårdare än resterande vävnad. Står eller sitter jag känner jag den direkt men den är svårare att hitta om jag ligger ned även om jag känner den då också till sist. Svårt att säga om den är flyttbar eller inte i och med storleken, hela bröstet följer liksom med när jag drar med fingertopparna över. Ömmar inte, utan den liksom bara är där plötsligt. Jag är snart 38 år, tar inga hormonpreparat alls. Jag är skräckslagen och kan inte tänka på någonting annat än detta nu. Ringde mammografin och ska få en kallelse, men fick ingen vidare information annat än att det KAN vara en cysta men det är omöjligt att svara på utan att kontrollera. Jag har försökt leta information själv men ingenstans hittar jag något om såna här små, hårda knölar.
Visa svar
Svar:
Hej! Det är bra att du kollar upp det, men det låter i första hand som en liten ofarlig knöl. Det kan vara en liten cysta (vätskeblåsa) eller att en liten del av bröstvävnaden (eventuellt lite extra bindvävsrik) känns tydligare. Cancerknölar är oftast lite större än det du beskriver, men det är som sagt bra att du har ordnat med tid för mammografi.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Orolig över liten knöl
Övrigt

Fundering på om jag bör söka vård

2026-06-11
Hej! Jag är en 32 åring som börjar bli lite orolig. Jag har under ett års tid haft ont och hugg i ena bröstet. Alltså inte p bröstkorgen utan i själva bröstet. Känner jag på det så är det svullet på olika ställen vilket det inte varit förr. Är inte precis innan mens ont utan kan komma till och från under månadens gång. Håller i sig i kanske ett dygn och sen försvinner. Är det något jag bör kolla upp? Vet att man inte brukar komma på mammografi förens man passerat 40. Tack
Visa svar
Svar:
Hej! Det låter inte som något farligt om svullnaden går tillbaka igen. Men om du tycker att något känns annorlunda och du är orolig är det nog ändå bra att kolla upp det på vårdcentralen i första hand.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Fundering på om jag bör söka vård

Fråga våra specialister

  • Drabbad eller närstående? Fråga oss!
  • Experterna arbetar helt ideellt men du får oftast svar inom två veckor.
  • Alla frågor och svar publiceras på vår webbplats. Ange inte ditt namn om du vill vara anonym.
  • Stort arkiv med frågor och svar. Använd sökfunktionen nedan!
  • Mejla frågor om Bröstcancerförbundets verksamhet till info@brostcancerforbundet.se
  • Observera att ett svar från någon av bröstcancerspecialisterna inte motsvarar en läkarkontakt. Våra specialister kan inte ge en individuell medicinsk bedömning utan svarar mer övergripande på medicinska och vårdrelaterade frågor.

Vad funderar du kring?

Skickar fråga

Om bröstcancer

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Nära 9000 drabbas årligen i Sverige.
Om bröstcancer
Om bröstcancer

Stöd oss

Vår vision är att ingen ska drabbas av bröstcancer. Var med och bekämpa bröstcancer med oss!
Stöd oss
Stöd oss