Visar 10 av 6055 träffar

Invasiv duktal bröst cancer bara par månader efter användning av Activelle oralt.

2021-11-14
Min bästa vän 55 år gammal sedan oktober 2020 använde HRT Activelle pga klimakteriebesvär. Redan i december sökte upp läkare hjälp pga att palpationsfynd i höger bröst. Efter detta noterades att brösten började tillväxa och blev spända, det hela har lagt sig ner på vänster sida men på höger sida finns kvarstående förtjockning i övre delen av bröstet och redan början i maj 2021 efter mammografi på område kl 12-1 som mäter 5-6mm där man ser ordentlig förtätning tumörmisstanke M5,U5. Även patologisk körtel i höger axill även skuggbildning åt kl 8 i samma bröst. MNB visar receptornegativ HER-2 positiv invasiv duktal cancer med histologisk grad 3. Ki67 65%. Punktion av patologisk körtel i höger axill visar axillmetastas. I höger axill palperas 2-3cm stor och mobil körtel. Höger bröst har lätt rodnad och hudförtjockning i form av Peau d`orange samt även mamillretraktion med viss eksematöst inslag i basen av mamillen. I brösten finns 6x5cm stor välavgränsad och fritt förskjutbar mot underlaget en resistens. Mamilen ser påverkad ut och retraherad samt viss misstanke om tumörinfiltration. I nedre polen av bröstet kan man enbart palpera hudförtjockningen men inga palpabla resistenser. Åt kl 3 finns det lätt rosaktig missfärgning av huden. planerades neoadjuvant behandling först. HuvuddiagnosCO509 55 årig blev insatt på 6 cellgifter även att planerades 7 men efter visa komplikationer avbröts den 7 -de behandling. Därefter efter en månad paus bortopererades den hela höger bröst tillsammans med alla körtlar i höger arm. Hon mådde relativt bra efteråt, endast hon kände stor lymfa tryck och flera gånger tömdes på sjukhuset. I början på denna vecka hon har fått infektion i såret, igår sättes drän som hon måste byta påsen själv eller gå till Akuten för att vänta 3 gg om dagen stor kö. Fattar inte att de så sjuka patienter kan inte få vårdnad hjälp under helgen? Vi vill fråga vilken typ är denna cancer eftersom det står negativ samt positiv osv. Är cancern känslig mot hormoner eller inte. Snälla en kortare förklaring om hela detta? Hur stor risk är till återfall? Är den spridit sig i hela kroppen ? Varför är nu ovanpå huden där bröst har blivit bortopererad rödaktig igen ( inte på hela ytan utan tillfäligt)? Hon väntar på strålning i Lund i december månad. Min väninna har nu massor med frågor, känner sig dålig, rädd och vill veta mycket mer. Hittills hon ville inte höra någonting om sjukdomen, hon orkade inte, hon var i stor chock. Hur kan bli på detta sättet även att hon 10 år tillbaka i tiden alla mammografi har varit u.a. dessutom den från februari 2020? Hon har varit helt frisk arbetande kvinna, 173 cm, 65 kg, icke rökare, aldrig drack alkohol, ingen som har eller har haft cancer i familjen, båda föräldrar lever 80 och 83 år. Hon tror att hon har fått allt detta av Activelle pga att hon sa till gynekologen redan en månad efter att hon började äta Activelle att hon märkte rödaktig flytning från underlivet även att hennes mens slutade några år tidigare än hon har påbörjat med Activelle.? Är det möjligt att denna typ av cancer kommer bara så utan anledning och att finns inga tecken varken vid palpation eller på mammografi? Hur säkra är mammografi undersökningar? Gynekolog läkare ignorerade hennes symptom och bekymmer även att hon återvände till honom december 2020, januari 2021, 15 mars 2021 när hon kontaktade första gång mig oc h när jag sa till henne att hon skulle kräva mammografi igen vilket gynekolog läkare inte har gjort. Hon väntade tills den 7 april när jag sa att hon måste gå till sin Vårdcentral och kräva akut mammografi vilket var 14 dagar väntetid igen, så att denna cancer typ har vuxit upp till den III stadium från oktober 2020-05.05.2021 när konstaterades diagnosen. Min fråga är: om vara läkare på Vårdcentral, specialist läkare i gynekologi, bröst spec läkare osv vet en specifikum att invasiv bröst cancer är väldigt väldigt snabbt varför tillåts till patienter att väntar så lång tid till undersökningen?? 1. 55 årig frisk kvinna i övrigt har haft sömnsvårigheter och rekommenderas oralt Activelle och när hon inom kort tid beskriver underlivs flytningar, bröst förändringar osv, varför då denna gynekologen inte har skickat henne vidare till undersökningar?? Istället inte ens ville titta på hennes bröst och rekommenderade att fortsätta samma medicin?? Alla nämnda bekymmer han noterade också men misstänkte bara en fibrom???? Gynekolog specialist som har 40 år erfarenhet? 2. Hon återkom i slutet av januari 2021 samma "saga" 3. Hon återkom 15.03.2021 när hon i panik krävde remis till undersökningen med mammografi, men det blev ingenting. Hon ringde upp flera gånger till Mammografi i Malmö och frågade om den väntade tid men de svarade att de inte har fått någon remis (remis går elektronisk så den skulle anlända samma dag som blev utskriven)??!! eller hur! Allt detta patient har tolka på olika sätt eller hur? Vem täcker nu mammografi ? Läkare eller patienter? 4. Den 07 april 2021 55 årig väninna sökte läkare hjälp på sin Vårdcentral för en remis till mammografi och allmän spel läkare skriver: önskad undersökning mammografi fullständig undersökning och ULJ inklussive hö och vä bröstkörtlar i axill MEN HON BLEV TVUNGNA ATT VÄNTA PÅ MAMMOGRAFI TILLLS DEN 19.04.2021, därefter hon väntade tills den 05.05.2021 till att bröst spec läkare berätta att hon har invasiv cancer stadium III?! Återstår fråga VARFÖR? VARFÖR ? NÄR ALLA VET HUR AGRESSIV ÄR VISA BRÖST CANCER? VARFÖR PRIRITERAS VI INTE OCH ISTÄLLET MÄRKS MED A K U T, AKUT, A K U T vilket skulle leda bara positivt till oss alla. Ni kan se i ovan att om bara min väninna har blivit trodd och rätt undersökt från alla första början , vidare på väg också, då skulle hon säkert kunna hamna i stadium I eller II vilket är stor skillnad. P.S. jag är medlem i bröstcancerföreningen och hoppas på ett svar. Tack
Visa svar
Svar:
Hej, du är verkligen en engagerad väninna! Det är fint. Jag tror inte att din väns cancer har med activelle att göra, för det första hade hon fått det litet för kort tid för att man ska tro att det hänger ihop, för det andra är det inte så troligt att denna hormonokänsliga bröstcancer har med hormonbruk att göra. Tumören är hormonOkänslig, men däremot känslig för HER2-riktade mediciner. Det verkar som om det dragit ut på tiden i den diagnostiska perioden. Om din vän känner sig felaktigt behandlad ska man förstås skriva en sk avvikelserapport för att man ska kunna titta på om det skett något fel. Om hon inte kan få någon läkare att göra det, t ex på onkologen, kan hon höra av sig till förtroendenämnden.
Niklas Loman

Niklas Loman

Överläkare, diagnosansvarig bröstcancer, Skånes universitetssjukhus i Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Övrigt

Fundering kring alt medicin mot klimakteriebesvär

2026-06-25
Jag har nyligen op för Her2 negativ. Ingen spridning i lymfan, borttaget med god marginal. Jag har genomgått en 5 dagars strålning och är färdig behandlad. Efter att jag nu slutat med östrogen- lenzetto, har klimakteriebesvären kommit med vallningar, nedstämdhet, humörskiftnigar. Min fråga är om det finns alternativ till östrogenet mot klimakteruebesvären?
Visa svar
Svar:
Hej. Det finns olika sätt att få hjälp mot klimakteriebesvär, hur bra den enskilda metoden fungerar varierar mellan individer. Jag tänker att de olika besvären ofta går in i varandra, tex att svettningar kan leda till sömnbesvär som kan leda till trötthet och humörskiftningar osv. Jag rekommenderar dig att prata med din läkare för att bena ut hur du kan få den bästa hjälpen beroende på de besvär som du har. Läkaren på hälsocentralen är ofta van med denna frågeställning. En del blir hjälpta av tex akupunktur, motion osv, men det finns även olika läkemedel man kan prova.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Fundering kring alt medicin mot klimakteriebesvär

Östrogen kan orsaka bröstcancer?

2026-06-25
Hej! Jag har fått dessa journalsvar: *Tumörstorlek 20 mm (T1c) * Inga lymfkörtelmetastaser (N0) * Grad 1 * Luminal A-lik * ER- och PR-positiv * HER2-negativ * Ingen multifokalitet Det jag undrar är varför man fortfarande ger östrogen som kan orsaka bröstcancer? Jag har använt östrogen + hormonspiral mot klimakteriebesvär i 3 år.
Visa svar
Svar:
Hej. Riskökningen för bröstcancer med tex östrogen har genom åren varit väldigt omdebatterad. Riskökningen är inte så stor de första 5 åren och när man ger östrogentillskott till en kvinna som kommit in i klimakteriet bör man ge så kort tid som möjligt. För vissa kvinnor är klimakteriesymtom väldigt livskvalitetssänkande och det är därför bra ändå att det finns hjälp. Tidigare gavs östrogentillskott i många år, ibland 10-15 år. Det var innan man visste om riskerna. En ung kvinna som tappat sin östrogenproduktion tidigt, tex pga cancerbehandling, ges tillskott en längre tid eftersom det då ersätter kroppens egen produktion som nu försvunnit för tidigt. Jag vet inte om du blev klokare av detta.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Östrogen kan orsaka bröstcancer?

Strålning start 12 v postop, risk för lungcancer?

2026-06-25
Fick cancerdiagnos 16/3. En cancer som sannolikt missats på mammografi i slutet av augusti då man inte tog kompletterande UL, täta bröst som undersöktes med UL 2023. Hade total tumörmassa 5X3X1,5 cm. Lokal metastas i bröstets periferi medförde total mastektomi 27/4. Man tog enbart 1 lymfkörtel och i denna fanns en mindre makrotumör. Fick vänta 3 v på PAD-svar och sedan ytterligare drygt 3 v på kompletterande PAM50 som visade ROR 14. Det var både duktal typ B och lobulär. ER 98%, PR85%, Ki67% 4 (men i biopsin 16/3 var den 17). Det har nu beslutats om enbart strålning 15 ggr samt aromatashämmare. Dessvärre start strålning 9/7, dvs nästan 12 v postop. Det är oerhört långa väntetider på KS. Enligt forskningsrön är det ökad risk för lungcancer vid strålning av bröstkorgen, 50% ökad för rökare. Jag är f d rökare och är nu väldigt orolig för ökad risk för lungcancer och om det står i proportion till minskad risk för recidiv av bröstcancern när strålningen påbörjas så sent. Hur stor andel av de som strålas får lungcancer?
Visa svar
Svar:
Hej. Risken att få tillbaka bröstcancer utan strålbehandling är större än risken att få en lungcancer på grund av strålbehandling. Studier har visat att risken för att få en lungcancer efter strålbehandling fördubblas. Strålbehandlingstekniken utvecklas hela tiden för att minska risken för akuta och sena biverkningar, tex lungcancer, så risken är möjligen lite mindre idag än den tiden studierna baseras på. Vad innebär det då? Om man tittar i den statistik som finns på tex Cancerfondens hemsida har en kvinna en risk på drygt 3% att få lungcancer innan hon fyller 80 år och det innebär då att risken ökar till 6,5% om man fått strålbehandling (på ett ungefär). Andra riskfaktorer är rökning eller om man har exponerats för tex radon och asbest. Hur många som får lungcancer efter en bröstcancer kan jag inte svara på, men risken ökar inte för att du kommer igång med behandlingen först efter 12 veckor.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Strålning start 12 v postop, risk för lungcancer?

Fundreringar kring torra slemhinnor

2026-06-25
PAD både duktal och lobulär cancer samt omgivande DCIS grad 1 + 2, totalt extent 47 x 36 mm. Tumörerna 6 respektive 2 mm. Hormonreceptorpositiv. En frisk lymfkörtel. Tog Exemestan en månad med många biverkningar bl a höga levervärden. Avslutade behandlingen. Min fråga är kan jag använda Blissel mot torra slemhinnor eller rekommenderar ni hormonfria preparat?
Visa svar
Svar:
Hej. Vi brukar rekommendera hormonfria preparat i första hand. Om det inte hjälper kan tex Blissel vara ett alternativ.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Fundreringar kring torra slemhinnor

Biverkningar efter Tamoxifen?

2026-06-25
Fick tubulär cancer (0,7mm) i vä bröst utan spridning i januari 2025. Tog bort en tårtbit och strålades 5 dagar. Började äta Tamoxifen i jan/februari med biverkningar som stickningar, sendrag, ont i leder och svårt att sova. Fick komplettera med E-vimin kaplsar mot svettningarna, vilket fungerade bra. Vid kontakt med onkolog i juni så beslöt jag mig att avbryta med Tamoxifen eft det var 0,7% chans att jag skulle få tillbaka cancer. Dock har mina skakningar i armar, huvud och ryckningar i underbenen fortsatt. Kan dessa skakningar och ryckningar bero pga klimakteriet eft allt började när jag åt Tamoxifen? Nu har jag en tid hos neurologen för att utreda mina skakningar och har även genomfört en hjärnröntgen. Har även börjat äta Inderdal (40mgx2) för misstänkt Tremor. Jag gissar att det är klimakteriet som har utlöst detta och vilket även min läkare också misstänker men HUR går jag vidare i detta? Mvh Susann, 57 år
Visa svar
Svar:
Hej. Det är bra att du får utreda dina besvär. Vad som orsakar dem är förstås svårt att veta. Hur man ska gå vidare beror på vad utredningen visar. Det bästa är att de läkare du har kontakt med stöttar upp, då det är svårt att i ett sånt här forum att ge förslag. Vi har ju inte hela bilden och inte heller möjlighet att utreda osv. Jag önskar dig lycka till och hoppas att du får rätt hjälp.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Biverkningar efter Tamoxifen?

Funderingar kring interaktion

2026-06-25
Äter kisqali 400mg och letrozol och nu när jag har hög smärta i rygg och axel fick jag recept belagd naproxen 500mg som jag ska ta 2gånger om dagen. Kan jag kombinera dessa mediciner?
Visa svar
Svar:
Hej. Det går bra att kombinera dessa 3 preparat.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Funderingar kring interaktion

Funderingar.

2026-06-22
Hej,jag är 76 år och önskar göra mammografi. Jag har gjort mammografi vid varje kallelse sedan jag var 40 år. Jag har flera äldre bekanta som drabbats av bröstcancer vid högre ålder. Tacksam för svar hur jag kan få till detta. Det verkar svårt!?
Visa svar
Svar:
Hej Screeningprogrammet för bröstcancer med mammografi slutar vid 74 års ålder. Efter den åldern behövs en remiss för mammografi. För att undersökningen ska göras behöver det finnas en anledning. Att man vill ha en undersökning räcker inte för att uppfylla de krav som finns i svensk strålskyddslagstiftning för att undersökningen ska kunna bedömas berättigad och genomföras. Rekommendationen är att regelbundet känna på sina bröst och att söka läkare för bedömning vid symtom från brösten eller om du känner en ny knöl. Läkaren kan då vid behov skicka en remiss för mammografi.
Maria Edegran

Maria Edegran

Överläkare mammografiavdelningen

Maria Edegran är överläkare vid mammografiavdelningen inom NU-sjukvården i Uddevalla.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Funderingar.
Övrigt

Diagnostik ultraljud

2026-06-22
Kag sökta vård eftersom jag har en svullnad mellan armhåla och bröst. Har även en nykommen brännande smärta i bröstet som varierar i intensitet. Blev remitterad till kirurgmottagning och därefter kallas till mammografi. Nu efter att ha väntat på provsvar i en månad få jag en ny kallelse för ultraljud om ytterligare en månad. Är helg och jag kan inte kontakta vården. Jag känner mig väldigt orolig efter denna nya kallelse och har svårt att stå ut med oron....har nå gått 4 månader sedan min första kontakt. Varför blir jag kallad för ultraljud? Har de hittat något?
Visa svar
Svar:
Hej Att man vill komplettera mammografin med en ultraljudsundersökning kan bero på att man har sett något på mammografibilden, men behöver inte göra det. Det kan också bero på att man tyckte mammografibilderna var svårbedömda av någon anledning eller att man vill komplettera med ultraljud för att öka känsligheten i undersökningarna av någon anledning.
Maria Edegran

Maria Edegran

Överläkare mammografiavdelningen

Maria Edegran är överläkare vid mammografiavdelningen inom NU-sjukvården i Uddevalla.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Diagnostik ultraljud
Övrigt

Har jag ärftlig cancer?

2026-06-18
Hej! Min mamma blev diagnostiserad med bröstcancer när hon bara var 26 år gammal, och dog två år efter det. När jag var 14 började jag på p-piller men när min barnmorska fick reda på att min mamma dog i cancer så fick jag inte längre ta preventivmedel med hormoner i innan jag gjorde ett ”test” hos läkare. Vad kan detta vara för ”test” hon pratade om? Och finns det en större risk för mig som ung att få bröstcancer? Jag är snart 20 år gammal, slutat ta hormoner, och har ingen annan direkt nära släktning med cancer. All hjälp uppskattas!
Visa svar
Svar:
Hej! 26 år är väldigt ungt för att få bröstcancer, vilket gör att man kan misstänka att det kan finnas en bröstcancergen i släkten. En sådan gen ger stor risk för bröstcancer. Detta kan man undersöka med ett speciellt blodprov. Det ser lite olika ut på olika ställen hur rutinerna ser ut, men ofta är det via Klinisk Genetik (på universitetssjukhus) som dessa prover beställs. Om du vill undersöka detta kan du börja med att söka hjälp på vårdcentralen, som kan skriva remiss till den klinik som är ansvarig för detta i din region.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Har jag ärftlig cancer?

Oro bröst / bröstvårta

2026-06-18
Hej, vet inte hur jag ska sammanfatta detta. Jag fick plötsligt för två veckor sedan en smärta i vänster bröst som jag inte känt tidigare. Smärtan strålade från bröst till armhålan och ibland ut i armen. Kände antingen på sidan av brösten men ibland att själva bröstvårtan och vårtgården ömmade. Kunde bli svullet. Det försvann helt i 6 dagar. Jag uppsökte min vårdcentral första dagen jag fick denna smärta och han kände igenom armhålor och brösten utan anmärkning. Jag har gjort mammografi och ultraljud 25 november 2025 utan något avvikande. Helt plötsligt började smärtan dock komma tillbaka för några dagar sedan. Uppsökte då läkare på nytt som kände igenom armhålor och bröst på nytt, inget misstänkt sa han. Sedan igår har jag sett att en av mina talgkörtlar som sitter ytligt på vårtgården blivit lite mer ljusrosa än de andra som är hudfärgade, när jag petat på den så börjar hela bröstet smärta igen.. Jag är orolig vad kan detta vara, just smärtan men också den enskilda körteln. Den kan bli stor som de andra körtlarna vid kyla och beröring och sedan bli platt igen men färgen är fortfarande ljusrosa.
Visa svar
Svar:
Hej! Det är svårt att säga utan att ha sett det, men det låter som att du är undersökt ordentligt. Ömhet och värk i bröst är väldigt vanligt och sällan tecken på något farligt. När det gäller talgkörtlarna kan de ju ibland blir inflammerade men det borde läkaren i så fall ha sett. Huden ändras vid temperaturskiftningar och beröring, så det du beskriver kan mycket väl vara helt normalt. Då du nyligen varit på undersökning tycker jag att du kan avvakta lite.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Oro bröst / bröstvårta

Fråga våra specialister

  • Drabbad eller närstående? Fråga oss!
  • Experterna arbetar helt ideellt men du får oftast svar inom två veckor.
  • Alla frågor och svar publiceras på vår webbplats. Ange inte ditt namn om du vill vara anonym.
  • Stort arkiv med frågor och svar. Använd sökfunktionen nedan!
  • Mejla frågor om Bröstcancerförbundets verksamhet till info@brostcancerforbundet.se
  • Observera att ett svar från någon av bröstcancerspecialisterna inte motsvarar en läkarkontakt. Våra specialister kan inte ge en individuell medicinsk bedömning utan svarar mer övergripande på medicinska och vårdrelaterade frågor.

Frågelådan är tillfälligt stängd – men vi öppnar snart igen!

Tack för alla frågor och stora engagemang. Nu är det dags för sommaruppehåll och tid för återhämtning för våra hårt arbetande experter. Vi öppnar upp för nya frågor igen den 10 augusti. Sök gärna bland "Frågor & svar" nedan, för att se om din fråga finns besvarad sedan tidigare. Varmt välkommen åter!

Om bröstcancer

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Nära 9000 drabbas årligen i Sverige.
Om bröstcancer
Om bröstcancer

Stöd oss

Vår vision är att ingen ska drabbas av bröstcancer. Var med och bekämpa bröstcancer med oss!
Stöd oss
Stöd oss