Visar 10 av 6040 träffar

Orolig och osäker efter dåligt bemötande

2021-12-19
Hej! För ca ett halvår sen upptäckte jag en knöl i ena bröstet. Jag gick till vårdcentralen för någon månad sen och läkaren där bedömde att den var ca 5cm i diameter och skrev remiss till mammografienheten för mammografi, ultraljud och finnålspunktion. Var idag där och är jättemissnöjd med bemötandet där. Jag är bara 22 år så förstår att man kanske inte gör mammografi då men jag hade velat göra cellprovet bara för att vara säker. Läkaren där kände knappt på mitt bröst, högst 2 sekunder. Sen gjorde han ultraljud och sa att allt såg normalt ut bara. Jag frågade då om finnålspunktionen och han sa att det görs bara om det inte skulle se normalt ut på ultraljudet. Han sa sen åt mig att sluta vara orolig och ”släppa det”. Jag förklarade då att jag inte tror att jag kan släppa det utan att kolla ordentligt. När han gick ut sa jag till sjuksköterskan att jag ville ha en annan läkare och att jag tyckte att han var slarvig och knappt undersökte mig. Det gick inte att fixa och jag fick gå hem utan en riktig undersökning eller svar på vad det var. Jag vet att bröstcancer är ovanligt i min ålder och det är nog antagligen inte det men kände att han inte kollade ordentligt och gissa vad det är kan jag göra själv. Så jag undrar mest vad jag som patient har för rättigheter? Kan jag kräva finnålspunktion? Sen undrar jag om fibroadenom kan ändra storlek under menscykeln? Knölen känns alltid men innan mens känns den tydligare. Vet inte om den är större då eller om det är för att brösten är mer spända generellt. Sist mina bröst kändes spända så kände jag en knöl ungefär som en mandarin. Kändes så nedvärderande också när han sa att det var ”inget” när jag tydligt känner den och förra läkaren också. Han sa att det var normalt att ha olika bröst och jag kände mest att jag vet själv hur mina bröst brukar kännas och den här knölen har jag inte haft förut. Jag har också ett mikroprolaktinom om det kan spela någon roll? Har aldrig fått någon bröstmjölk som symtom och hade inte jättehögt prolaktin. Nu tar jag cabergoline och har prolaktin strax under referensvärdet så känns som att det inte borde vara det?
Visa svar
Svar:
Hej, det är alltid tråkigt att höra att en patient inte känt sig väl bemött. Jag har en synpunkt. Du upplever att han inte kände på ditt bröst, utan bara gjorde ultraljud. Jag tänker att ultraljudet är den viktigaste undersökningen, och det var ju därför du var där. Man kan förstås göra en finnålspunktion med ledning av det man känner, ifall man inte ser något på ultraljudet. Troligen har läkaren, visserligen snabbt, men ändå bedömt att det inte kändes avvikande på ett sätt som gör att man bör göra en sådan punktion. Den läkaren är ändå trots allt troligen mer van att göra den typ av bedömning än "din" doktor. Jag vet inte hur det är organiserat hos er, men på vissa ställen kan man skriva en remiss till cytologmottagningen som punkterar utan ultraljud. Jag skulle i första hand verkligen tro att den bedömning man gjort är korrekt, men det är klart att det är viktigt att du känner dig trygg med att så är fallet. Det man är på jakt efter är förstås att utesluta cancer, cancerknutor brukar aldrig ändra sig i takt med menstruationscyklerna. Jag tänker att du får söka igen hos den läkare som skickade dig till mammografin och ta en ny diskussion.
Niklas Loman

Niklas Loman

Överläkare, diagnosansvarig bröstcancer, Skånes universitetssjukhus i Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar

Fortfarande inga ögonbryn (!?)

2026-06-15
Hej, Nästan tre år efter behandling av bröstcancer och mina ögonbryn har fortfarande knappt kommit tillbaka mer än enstaka strån. Tycker inte om att alltid behöva sminka mig. Kan man få bidrag och någon sorts behandling?
Visa svar
Svar:
Hej, Det där är olika mellan olika regioner, tror jag. Fråga kontaktsjuksköterskan på din mottagning.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Fortfarande inga ögonbryn (!?)

Funderingar om ögonbryn som blir tunnare och blir vita

2026-06-15
Hejsan, jag har tagit letrozol i 1 år och 3 månader, har biverkningar som ledvärk och illamående emellanåt men det är övergående och jag lider inte så mycket av det, man vänjer sig då det inte är så ofta. Jag fyller 57 år och jag vet att det händer saker med kroppen och knoppen ändå men jag har just nu problem med ena ögonbrynet som är mycket tunnare och hårstråna är vita och det är svårt att färga dem och ögonbrynspenna är svårt att använda då jag vill försöka att få båda lika men eftersom det fattas lite hårstrån så ser jag it som en clown. Kan man få hjälp ekonomiskt av sin läkare att gå till någon som tatuerar ögonbryn och då även få båda lika ?
Visa svar
Svar:
Hej, Det där med ögonbrynen tror jag tyvärr kan skilja mellan olika regioner, så jag föreslår att du frågar din kontaktsjuksköterska.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Funderingar om ögonbryn som blir tunnare och blir vita

Veoza

2026-06-15
Finns det något annat alternativ än Veoza om man svettas otroligt mycket ? Blir ändå fundersam om det inte är testat?
Visa svar
Svar:
Hej, Man kan testa venlafaxin i låg dos (antidepressiv medicin), akupunktur, fysisk aktivitet tex.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Veoza
Övrigt

Barnönskan

2026-06-15
Hej! Är 39 år och fick bröstcancer för 12 år sedan, har sedan dess haft ett mindre återfall (oligometasatsering) för fyra år sedan. I remission sedan över tre år med hormonterapi och Kisqali. Välmående fysiskt och mentalt. Fått till mig att jag aldrig kan bli mamma. Söker mer kunskap om detta och om det verkligen inte finns alternativ för mig. Finns det någon med mer kunskap i ämnet fertilitet och bröstcancer?
Visa svar
Svar:
Hej, Det här är en väldigt svår diskussion att ha, och kanske inte så lämplig att ha i ett publikt forum som det här. Kortfattat är skälet att avråda från graviditet hos någon som är under behandling för spridd sjukdom inte i första hand att det skulle vara problem med fertiliteten. Men om man blir gravid så man då får pausa behandlingen, tex endokrin terapi + Kisqali, under graviditeten och vad gör man om sjukdomen tar fart? Diskutera gärna det här med din doktor, så att du får de svar du söker.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Barnönskan

Prognos utan endokrin behandling?

2026-06-15
För drygt ett år sedan fick jag diagnosen: "60 x 45 mm stort DCIS Hollandgrad 2 samt en invasiv tumör 2 cm. Tumören är NHG 2, ER 95 %, PR 100 %, Ki-67 12 % och HER2-negativ. I armhålan 1 av 5 lymfkörtlar med mikrometastas 0,9 mm." Är 43 år gammal. Jag gjorde mastektomi och fick dostät cellgiftsbehandling (EC 90 och DOC 75) samt 15 ggr strålning med boost pga att tumörområdet låg nära bröstmuskeln. Dock sa kirurgerna att de fick bort allt. Nu får jag zoladex och exemestan. Hade tidigare Anastrozol, men bytte för att se om biverkningarna skulle bli mindre. Biverkningarna är fortfarande jobbiga (ledsmärta, inflammerade senor, torra slemhinnor, ingen sexlust, vallningar, svårare att sova och blir lätt nedstämd) och jag funderar på om jag borde avsluta den endokrina behandlingen. Samtidigt är jag ju rädd för återfall. Hur ser prognosen ut, med och utan behandling? Kan lägga till att jag tränar tungt 4 dagar i veckan, så jag tror inte mer träning skulle minska biverkningarna.
Visa svar
Svar:
Hej, Det är svårt att ge allmäna råd angående hur man ska hantera risk för återfall, eftersom olika personer har så helt olika syn på vad som är stor eller liten risk. Jag skulle vilja be dig ställa samma fråga till din doltor och diskutera vad som är bäst just för dig.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Prognos utan endokrin behandling?

Lymfmassage under cytostatikabehandling

2026-06-12
Hej! Jag fick lymfmassage fyra veckor efter min operation. Jag har tagit bort både en tumör från ena bröstet och alla lymfkörtlar i armhålan på samma sida. Jag upplever att massagen hjälpte mot både svullnad och lymfsträngar. Nu har jag påbörjat min cystostatikabehandling och läser att lynfmassage då kan få negativa konsekvenser. Jag får en behandling var tredje vecka i totalt sex omgångar. Mina funderingar: Stämmer det att det kan vara dåligt/farligt med lymfmassage under pågående behandling? Gäller det under hela treveckorsperioden eller kan det vara okej i slutet och inför nästa behandling?
Visa svar
Svar:
Hej, Jag tror inte det är någon fara med det, om dt inte är så att du har en picclinekatater på den sidan? Om du tycker det känns bra tycker jag att du ska fortsätta.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Lymfmassage under cytostatikabehandling
Övrigt

Blissel

2026-06-12
Hej! Använder Blissel och har nu haft en stroke. Blissel är krångligt att hantera med fyllning av sprutan, rengöring m.m. Finns det något enklare alternativ? Är 75 år. Vänliga hälsningar Kerstin
Visa svar
Svar:
Hej, Jag känner tyvärr igen att vissa tycker att applikatorn för Blissel är krånglig, och vissa tycker den har vassa kanter. Det finns alternativ, men hur lämpliga är kan bero på hur din tumör såg ut. Kan du ringa din kontaktsjuksköterska och få tips?
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Blissel
Övrigt

Her2 återfalls risk

2026-06-12
Fick en bröstcancer diagnos,HER2 positiv hormon känslig,steg 3, fick ven port och olika sprutor mediciner kortison ,cell gifter ca 5 månader ,en dag/vecka, sen ’tårtbit” operation,sen 15 strålningar,sen cellgifter ca 7 månader-can 1 dag varannan vecka,sen avslutad,ej letrosol eller något då kraftiga biverkningar och enbart ”hjälp” till 2 % Opererad år 2023 Nu 49 år Ännu svåra svettningar/humörsvängningar med mera Kan ej ta anti depressiva Tar vagivital akti gel och elexir pharma Happy vagina Upplevde bemötande med mera som illa,traumatiskt med så klart Vill veta om återfall i cancer,allt! Olika cancer finns i min släkt,båda sidor och flera har dött av cancer och vissa lever med cancer-min pappa har kol min mamma har haft nån form av gyn cancer(opererad tre gånger varav två på grund av slarv av läkare) hon fick även bröstcancer strax efter mig Tack på förhand för svar
Visa svar
Svar:
Hej, Det är svårt att uttala sig om prognos så här för en enskild person, jag tror det vore bättre om du kontakated din mottaging och bad om ett samtal med doktor eller sjuksköterska om din situation.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Her2 återfalls risk
Övrigt

Funderingar kring mammografi

2026-06-11
Hej! Jag har varit inställd på att gå på mammografi en gång per år i 10 år, igår fick jag meddelande om att de dragit ner det till 5 år. Kan man påverka detta på ngt sätt? Jag vill verkligen gå varje år i 10 som lovats.
Visa svar
Svar:
Hej. I många regioner är det årliga mammografier i 5 år och därefter screeningintervall. När vi ger rekommendationer i början av ett kontrollprogram, kan det vara så att rutinerna ändras av olika anledningar. Jag vet inte vad som gjort att man i er region har ändrat till 5 år mot tidigare 10 år, men det kanske din läkare vet. I Västerbotten, där jag arbetar, har vi 5 år årliga mammografier.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Funderingar kring mammografi
Övrigt

Frågor om naturmedicin

2026-06-11
Hej jag fick hormonell bröstcancer HER 2 2023. Fick cellgifter i 12 veckor, operation och strålning. Äter Anastrozol och ska göra det i 10 år. Jag är stel i kroppen och har en axel som jag har riktiga problem med. Förkalkningar i skulderled. Kan jag ta benmärgsbuljong eller liknande för att underlätta?
Visa svar
Svar:
Hej. Jag har försökt läsa på om benmärgsbuljong och kan inte hitta något negativt i relation till bröstcancer, som skulle hindra att du intar det. Jag vet inte vilka mängder du tänker; är det hemkokt buljong eller något du ska köpa på hälsokostaffären, så det blir lite svårt att svara bättre än så.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Frågor om naturmedicin

Fråga våra specialister

  • Drabbad eller närstående? Fråga oss!
  • Experterna arbetar helt ideellt men du får oftast svar inom två veckor.
  • Alla frågor och svar publiceras på vår webbplats. Ange inte ditt namn om du vill vara anonym.
  • Stort arkiv med frågor och svar. Använd sökfunktionen nedan!
  • Mejla frågor om Bröstcancerförbundets verksamhet till info@brostcancerforbundet.se
  • Observera att ett svar från någon av bröstcancerspecialisterna inte motsvarar en läkarkontakt. Våra specialister kan inte ge en individuell medicinsk bedömning utan svarar mer övergripande på medicinska och vårdrelaterade frågor.

Vad funderar du kring?

Skickar fråga

Om bröstcancer

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Nära 9000 drabbas årligen i Sverige.
Om bröstcancer
Om bröstcancer

Stöd oss

Vår vision är att ingen ska drabbas av bröstcancer. Var med och bekämpa bröstcancer med oss!
Stöd oss
Stöd oss