Visar 10 av 6244 träffar
Jag har sen 30 års åldern haft återkommande vätskefyllda cystor i vänster bröst. Är nu 42 år. Gjort mammografi och ultraljud och punkterat de som har varit stora och ömmat kanske 4-5 ggr.
På UL så har det synts många mindre cystor i båda brösten. Jag har trott att samma cysta återkommer eftersom det är på ungefär på samma ställe. Kommer vartannat år ca.
Nu sist så tog läkaren hål på en, men kände nästan direkt att en är kvar som jag upplever som stor.
Läkaren sa att man tar inte alltid hål på cystor även ifall de orsakar smärta och obehag genom att ha en knöl. De gör ont och värker tillslut.
Kändes som att jag fick övertala läkaren att ta hål på den. Så retligt att det är en kvar nu.
Ska jag vänta tills den med gör ont eller ska jag söka igen för att ta bort den?
Jag kan inte veta att det är exakt den eftersom jag inte kan se själv med UL, tänk om det kommer en farlig knöl jämte och jag struntar i den.
Har läkaren rätt i att låta de vara kvar fast de gör ont?
Tidigare så har det varit en stor på samma ställe som de tömt varje gång utan diskussion.
Varför får jag så många cystor?
Hej Kristina
Cystor i brösten är mycket vanligt, men hur många, och hur stora, cystor man får är olika för olika kvinnor. Vanliga cystor är ofarliga. Om man har besvär kan man tömma ut vätska ur en cysta. Det händer dock att cystan man har tömt fyller på sig igen eller att någon annan cysta i bröstet blir större. Det är inte medicinskt nödvändigt att tömma cystor. Det är inte farligt att ha dem kvar. Om man har många cystor i bröstet är det inte möjligt att tömma alla, utan man får som regel rikta in sig på en eller några få som man har besvär från. Det är inte heller ovanligt att cystor kan minska i storlek av sig självt.
Om du känner en ny knöl i bröstet, som inte försvinner på ett par veckor, rekommenderar jag att du söker för en bedömning, även om du vet att du brukar ha cystor. Det går inte att veta att nya knölar är cystor utan att titta efter.
Maria Edegran
Överläkare mammografiavdelningen
Maria Edegran är överläkare vid mammografiavdelningen inom NU-sjukvården i Uddevalla.
Dölj svarHej. Jag opererades för bröstcancer för två månader sedan och har ätit Anastrozol i en månad. Allt har gått väldigt enkelt och bra till att börja med, men nu upplever jag en dipp och känner mig tröt, nedstämd, har svårt att fokusera och värst av allt - hittar inte ord! Vad är det som händer? Kommer jag att kunna fortsätta sköta mitt jobb? Kommer jag att bli ännu trögare än så här? ( Är 52, ska äta A:zol i fem år) Jag börjar bli rädd…
Anastrozol, hjärna och jobbIs it possible to get a ctDNA (liquid biospi) test at a private clinic here in sweden? If so, where? My local hospital does not offer ctDNA tests.
Thanks in advance.
ctDNA testsHej, jag har tagit Anastrozol i 6,5 år och slutat i april i år. De flesta biverkningarna har minskat, men sköra slemhinnor och smärta och stelhet i armarna och fingrarna minskar inte. Jag undrar om det kanske är åldersrelaterat (jag har under tiden hunnit bli 76 år). Smärtan är hanterbar men tröttsam, likaså UVI pga sköra slemhinnor. Min fråga är: hur länge efter avslutad behandling med aromatashämmare kan man ha kvar biverkningarna? Livet ut?
Skeletsmärta efter att ha slutat med AnastrozolHej!
Kvinna 54 år. Var på mammografi på fm. Blev uppringd på em för att göra återbesök med fler bilder, ultraljud samt träffa läkare. Har använt hormonspray i drygt 1 år efter att äggstockar tagits bort. Var 3e till 4e mån tagit gulkroppshormon kur i 10 dagar. De 2 senaste gångerna utan att ha fått konstgjord mens.
Jag känner inga knölar, men aningen öm i brösten.
Behöver jag oroa mig för cancer.
Både mormor, mormorsmor dog i gynekologisk cancer som börjat i äggstockar i 50+ ålder Även mor opererad i 50+ ålder, Syster förändringar på äggstockar.
Har även dotter jag fött med hjälp av IVF.
Ingen i släkten vad jag vet har haft bröstcancer
De gånger jag tidigare varit på mammografi har allt sett bra ut.
Kan detta vara cancer.
Återbesök efter mammografiHej, jag fick diagnosen spridd bc för 6 månader sedan. Började med kisqali och letrozol, fick bland annat kraftig hudinflammation och har nu haft uppehåll med Kisqali i 3 månader. Tanken var att övergå till Ibrance men pga biverkningar inkl mitt psykiska mående så har det inte påbörjats.
Mår psykiskt mycket dåligt, har sökt hjälp och efter ök med kurator så väntar jag nu på psykologkontakt men väntetiden till psykolog är 3-6 månader! Har mycket oro, ångest och så många frågor men det som erbjuds är antidepressiva tabletter, tar ibland för sömnen men kan inte ta dem i övrigt för mår då ännu sämre m huvudvärk illamående och extrem trötthet.
En av alla frågor är kan man ta CDK4/6 i perioder? läser att många gör så för att få vila från biverkningar men min onkolog svarade att de har inte mandat att ordinera CDK4/6 i perioder. Varför gör man olika?
Tack på förhand
Hej. Vi brukar inte ge CDK4/6-hämmare i perioder (dvs långa behandlingsfria intervall). Om biverkningarna är stora och det bedöms lämpligt, kan man ge "enbart" letrozol, vilket också det är en bra behandling. Det finns dock olika faktorer man bör ta hänsyn till, tex om sjukdomen är ett återfall av tidigare hormonkänslig bröstcancer, hur länge sedan det är sedan den första behandlingen avslutade, symtom mm. Varför man gör olika är svårt att svara på. En orsak kan vara att vi försöker skräddarsy behandlingen för varje enskild patient för att få så bra effekt som möjligt med god livskvalitet. Då kanske det ibland ges en "extra" vilotid (veckor/månader). Vid annan cancersjukdom gör man ofta så när man ger cytostatika, dvs ger lite vila från behandling.
Anne Andersson
Överläkare och diagnosansvarig
Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.
Dölj svar Fråga om CDK4/6Hej!
Jag har får en spridning i mitt bäcken efter haft bröstcancer och har nu genomgått strålbehandling, äter antihormon och kisqali och nu vill min läkare att jag ska ta zylodronsyra trots att jag inte har den bästa tandhälsan, vad ställer du dig till detta?
ZylodronsyraOpererades 2018 vid 51 års ålder. Började äta Tamoxifen och funkade hur bra som helst. Bytte efter 5 år till Letrozol och livet blev riktigt tråkigt. Depression och ledvärk. Efter några månader fick jag byta tillbaka. Äter Tamoxifen sen dess och mår bra. Nu undrar jag var det dumt att inte byta? Vet att det bästa är att byta till andra sorten men hur stor är risken att jag skulle få återfall på grund av att jag ätit Tamoxifen hela perioden. Har två år kvar att äta.
Tamoxifen/LetrozolHej!
Jag ska pausa Letrozol i 4 veckor på läkarens inrådan pga biverkningar. Förmodligen blir det Examestan därefter.
Har Letrozol och Examestan samma effekt?
Jag är orolig att Examestan ska ha en något mindre effekt.
Hur är det?
Skillnad på Letrozol och Examestan? Om en fåHej är 78 år och op för brcancer 2005. Invasiv men ingen spridning till lymfa eller blod. Åt tamoxifen tre år aromasin i 3 år.täthet i brösten fortfarande c.
Min gyn.läkare vill att jagska använda Blissel för mina torra slemhinnor. Vågar jag börja med det. Man ska väl inte använda något med östrogen då man haft br.cancer. Nu får jag ju ingen mammografi längre trots remiss och oro.
Oro för läkemedelsbolagenOpererad i somras, tar Letrozol.
Tagit Kisqali i 10 dagar.
Då uppstod diarre,ljus färg, mörk urin.
Våldsamma kräkreflexer.
Ingen aptit.
Utmattning, avbokade hela mitt liv utom att försöka äta/ besöka toaletten.
I samråd med onkologsköterska, har jag gjort uppehåll, symptom minskat.
Ska börja om nu när uppehåll varat 2 veckor.
Jag är 74, vanligtvis aktiv,nu är det sofflocket som gäller .
Vill veta vad det är med Kisqali som orsakar mina symptom. Har uteslutit matförgiftning.
Jag har också IBS. Kan överkänslighet i tarmen ge denna reaktion?
Kisqali diarre.