Visar 10 av 6040 träffar

BRAC1 med TNBC - kontroller?

2025-11-24
Hej, Jag är BRCA1-bärare, haft TNBC för ca 3 år sen, utan någon upptäckt spridning. Opererats med dubbel masktektomi (plattstängning) och fått cellgiftsbehandling. Efter min cellgiftsbehandling fick jag till svar att några vidare kontroller inte var aktuellt. Jag fick med mig att försöka leva mitt liv, ta hand om mig och själv observera min kropp. Även att någon skanning, för att leta efter cancer inte är relevant. För jobbigt för mig som patient och livskvalitén skulle förmodligen påverkas av oro som kanske inte ens är befogad. Om cancern kommer tillbaks, så kan det gå många år innan jag ens har några symtom. Vet ej om jag uppfattas som friskförklarad, för cancern kan ju komma tillbaks. Detta är ju för att vid avslut av behandlingen, fanns ingen som kunde säga att: "Nu är du frisk! Nu kan du slappna av och leva vidare." Det vet man ju inte, eller hur? Jag brottas förstås med tanken, om cancern lömskt växer inom mig. Den känslan kommer och går, så är det nog för alla som drabbats av cancer. Underförstått fick jag veta att man räknar med att man nu fått bort cancern genom den behandling som gjorts. Jag försöker leva och förhålla mig till denna information. Det som är svårt, är att jag väldigt ofta får frågan: "-Men du går väl på kontroller?" Ofta säger jag Javisst, för jag orkar inte förklara. Då blir folk nöjda och ställer inga fler frågor. När jag säger att så inte är fallet, så blir folk väldigt förvånade, arga och frustrerade. Jag kan få svar liknande: "JA min kompis dog, då hon inte fick vård i rätt tid!" eller "Nog är det väl konstigt, du har ju haft allvarlig cancer? Då går man väl på kontroll?" eller "Hur allvarlig är det egentligen, när du inte ens får gå på kontroll? Är det kört för dig?" "Hur mår du... egentligen? Säg som det ääär!" Frågorna är många och väldigt jobbiga att svara på. Suck! Jag får försvara beslutet från sjukvården, att min kropp inte "skannas" varje år för en eventuell cancer upptäckt eller för att hitta eventuella metastaser i min kropp. Upplever att jag saknar argument som lugnar mina frågeställare. Oftast drar det igång mina egna tankar, ibland funderar jag på om jag borde fått frågan nån gång hur jag mår? Ibland tänker jag, är jag dum? Borde jag inte stå på mig att få en kontroll? Jag har ju faktiskt drabbats av den allvarligare cancersorten Trippelnegativ cancer, som inte stöds av någon efterbehandling. I samma stund tänker jag, vilka kontroller borde man då göra? Ett ultraljud kring operationsområderna, nån gång? Skanna lever, lungor nån gång? På nåt sätt lever jag i detta vakuum, får ta hand om frågor som ständigt dyker upp. Människor som är frustrerade, oroliga, plumpa i sina uttryck. Samtidigt som jag brottas med mina egna tankar. Så min fråga är, bör jag kontakta sjukvården för en rutin cancerkontroll? I så fall, vem gör jag det för? Mina vänner? Eller för att jag ska kunna säga ärligt till folk som undrar. "-Nä, det var okej denna gång!" Hur gör man i övriga Sverige? ps. helt okej att korta ner mitt mejl.
Visa svar
Svar:
Hej, Det var många frågor i ditt meddelande, och jag ska försöka svara på dem. När det gäller kliniska kontroller efter behandling av bröstcancer så är det en vanlig sak vi talar om på alla mottagningar. Många patienter tar upp dina frågor. Det har visat sig att det inte tillför våra symtomfria patienter något att göra regelbundna röntgenundersökningar, utöver mammografi för de som har ett eller två bröst kvar. Om personer som har behandlats för bröstcancer får symtom som inte går över, då ska man dock göra riktade undersökningar. Så här uppfattar jag att man gör i hela Sverige. Du skrev att du är BRCA 1 mutationsbärare, jag vet inte hur du gjort med dina äggstockar? Omgivningen vill visa omsorg, men det blir för mycket ibland, tycker en del. Du har ingen skyldighet att berätta mer än vad som känns rätt för dig. Kanske kan du komma på en formulering som fungerar som svar när folk frågar och påstår för mycket?
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar

Fortfarande inga ögonbryn (!?)

2026-06-15
Hej, Nästan tre år efter behandling av bröstcancer och mina ögonbryn har fortfarande knappt kommit tillbaka mer än enstaka strån. Tycker inte om att alltid behöva sminka mig. Kan man få bidrag och någon sorts behandling?
Visa svar
Svar:
Hej, Det där är olika mellan olika regioner, tror jag. Fråga kontaktsjuksköterskan på din mottagning.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Fortfarande inga ögonbryn (!?)

Funderingar om ögonbryn som blir tunnare och blir vita

2026-06-15
Hejsan, jag har tagit letrozol i 1 år och 3 månader, har biverkningar som ledvärk och illamående emellanåt men det är övergående och jag lider inte så mycket av det, man vänjer sig då det inte är så ofta. Jag fyller 57 år och jag vet att det händer saker med kroppen och knoppen ändå men jag har just nu problem med ena ögonbrynet som är mycket tunnare och hårstråna är vita och det är svårt att färga dem och ögonbrynspenna är svårt att använda då jag vill försöka att få båda lika men eftersom det fattas lite hårstrån så ser jag it som en clown. Kan man få hjälp ekonomiskt av sin läkare att gå till någon som tatuerar ögonbryn och då även få båda lika ?
Visa svar
Svar:
Hej, Det där med ögonbrynen tror jag tyvärr kan skilja mellan olika regioner, så jag föreslår att du frågar din kontaktsjuksköterska.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Funderingar om ögonbryn som blir tunnare och blir vita

Veoza

2026-06-15
Finns det något annat alternativ än Veoza om man svettas otroligt mycket ? Blir ändå fundersam om det inte är testat?
Visa svar
Svar:
Hej, Man kan testa venlafaxin i låg dos (antidepressiv medicin), akupunktur, fysisk aktivitet tex.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Veoza
Övrigt

Barnönskan

2026-06-15
Hej! Är 39 år och fick bröstcancer för 12 år sedan, har sedan dess haft ett mindre återfall (oligometasatsering) för fyra år sedan. I remission sedan över tre år med hormonterapi och Kisqali. Välmående fysiskt och mentalt. Fått till mig att jag aldrig kan bli mamma. Söker mer kunskap om detta och om det verkligen inte finns alternativ för mig. Finns det någon med mer kunskap i ämnet fertilitet och bröstcancer?
Visa svar
Svar:
Hej, Det här är en väldigt svår diskussion att ha, och kanske inte så lämplig att ha i ett publikt forum som det här. Kortfattat är skälet att avråda från graviditet hos någon som är under behandling för spridd sjukdom inte i första hand att det skulle vara problem med fertiliteten. Men om man blir gravid så man då får pausa behandlingen, tex endokrin terapi + Kisqali, under graviditeten och vad gör man om sjukdomen tar fart? Diskutera gärna det här med din doktor, så att du får de svar du söker.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Barnönskan

Prognos utan endokrin behandling?

2026-06-15
För drygt ett år sedan fick jag diagnosen: "60 x 45 mm stort DCIS Hollandgrad 2 samt en invasiv tumör 2 cm. Tumören är NHG 2, ER 95 %, PR 100 %, Ki-67 12 % och HER2-negativ. I armhålan 1 av 5 lymfkörtlar med mikrometastas 0,9 mm." Är 43 år gammal. Jag gjorde mastektomi och fick dostät cellgiftsbehandling (EC 90 och DOC 75) samt 15 ggr strålning med boost pga att tumörområdet låg nära bröstmuskeln. Dock sa kirurgerna att de fick bort allt. Nu får jag zoladex och exemestan. Hade tidigare Anastrozol, men bytte för att se om biverkningarna skulle bli mindre. Biverkningarna är fortfarande jobbiga (ledsmärta, inflammerade senor, torra slemhinnor, ingen sexlust, vallningar, svårare att sova och blir lätt nedstämd) och jag funderar på om jag borde avsluta den endokrina behandlingen. Samtidigt är jag ju rädd för återfall. Hur ser prognosen ut, med och utan behandling? Kan lägga till att jag tränar tungt 4 dagar i veckan, så jag tror inte mer träning skulle minska biverkningarna.
Visa svar
Svar:
Hej, Det är svårt att ge allmäna råd angående hur man ska hantera risk för återfall, eftersom olika personer har så helt olika syn på vad som är stor eller liten risk. Jag skulle vilja be dig ställa samma fråga till din doltor och diskutera vad som är bäst just för dig.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Prognos utan endokrin behandling?

Lymfmassage under cytostatikabehandling

2026-06-12
Hej! Jag fick lymfmassage fyra veckor efter min operation. Jag har tagit bort både en tumör från ena bröstet och alla lymfkörtlar i armhålan på samma sida. Jag upplever att massagen hjälpte mot både svullnad och lymfsträngar. Nu har jag påbörjat min cystostatikabehandling och läser att lynfmassage då kan få negativa konsekvenser. Jag får en behandling var tredje vecka i totalt sex omgångar. Mina funderingar: Stämmer det att det kan vara dåligt/farligt med lymfmassage under pågående behandling? Gäller det under hela treveckorsperioden eller kan det vara okej i slutet och inför nästa behandling?
Visa svar
Svar:
Hej, Jag tror inte det är någon fara med det, om dt inte är så att du har en picclinekatater på den sidan? Om du tycker det känns bra tycker jag att du ska fortsätta.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Lymfmassage under cytostatikabehandling
Övrigt

Blissel

2026-06-12
Hej! Använder Blissel och har nu haft en stroke. Blissel är krångligt att hantera med fyllning av sprutan, rengöring m.m. Finns det något enklare alternativ? Är 75 år. Vänliga hälsningar Kerstin
Visa svar
Svar:
Hej, Jag känner tyvärr igen att vissa tycker att applikatorn för Blissel är krånglig, och vissa tycker den har vassa kanter. Det finns alternativ, men hur lämpliga är kan bero på hur din tumör såg ut. Kan du ringa din kontaktsjuksköterska och få tips?
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Blissel
Övrigt

Her2 återfalls risk

2026-06-12
Fick en bröstcancer diagnos,HER2 positiv hormon känslig,steg 3, fick ven port och olika sprutor mediciner kortison ,cell gifter ca 5 månader ,en dag/vecka, sen ’tårtbit” operation,sen 15 strålningar,sen cellgifter ca 7 månader-can 1 dag varannan vecka,sen avslutad,ej letrosol eller något då kraftiga biverkningar och enbart ”hjälp” till 2 % Opererad år 2023 Nu 49 år Ännu svåra svettningar/humörsvängningar med mera Kan ej ta anti depressiva Tar vagivital akti gel och elexir pharma Happy vagina Upplevde bemötande med mera som illa,traumatiskt med så klart Vill veta om återfall i cancer,allt! Olika cancer finns i min släkt,båda sidor och flera har dött av cancer och vissa lever med cancer-min pappa har kol min mamma har haft nån form av gyn cancer(opererad tre gånger varav två på grund av slarv av läkare) hon fick även bröstcancer strax efter mig Tack på förhand för svar
Visa svar
Svar:
Hej, Det är svårt att uttala sig om prognos så här för en enskild person, jag tror det vore bättre om du kontakated din mottaging och bad om ett samtal med doktor eller sjuksköterska om din situation.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Her2 återfalls risk
Övrigt

Funderingar kring mammografi

2026-06-11
Hej! Jag har varit inställd på att gå på mammografi en gång per år i 10 år, igår fick jag meddelande om att de dragit ner det till 5 år. Kan man påverka detta på ngt sätt? Jag vill verkligen gå varje år i 10 som lovats.
Visa svar
Svar:
Hej. I många regioner är det årliga mammografier i 5 år och därefter screeningintervall. När vi ger rekommendationer i början av ett kontrollprogram, kan det vara så att rutinerna ändras av olika anledningar. Jag vet inte vad som gjort att man i er region har ändrat till 5 år mot tidigare 10 år, men det kanske din läkare vet. I Västerbotten, där jag arbetar, har vi 5 år årliga mammografier.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Funderingar kring mammografi
Övrigt

Frågor om naturmedicin

2026-06-11
Hej jag fick hormonell bröstcancer HER 2 2023. Fick cellgifter i 12 veckor, operation och strålning. Äter Anastrozol och ska göra det i 10 år. Jag är stel i kroppen och har en axel som jag har riktiga problem med. Förkalkningar i skulderled. Kan jag ta benmärgsbuljong eller liknande för att underlätta?
Visa svar
Svar:
Hej. Jag har försökt läsa på om benmärgsbuljong och kan inte hitta något negativt i relation till bröstcancer, som skulle hindra att du intar det. Jag vet inte vilka mängder du tänker; är det hemkokt buljong eller något du ska köpa på hälsokostaffären, så det blir lite svårt att svara bättre än så.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Frågor om naturmedicin

Fråga våra specialister

  • Drabbad eller närstående? Fråga oss!
  • Experterna arbetar helt ideellt men du får oftast svar inom två veckor.
  • Alla frågor och svar publiceras på vår webbplats. Ange inte ditt namn om du vill vara anonym.
  • Stort arkiv med frågor och svar. Använd sökfunktionen nedan!
  • Mejla frågor om Bröstcancerförbundets verksamhet till info@brostcancerforbundet.se
  • Observera att ett svar från någon av bröstcancerspecialisterna inte motsvarar en läkarkontakt. Våra specialister kan inte ge en individuell medicinsk bedömning utan svarar mer övergripande på medicinska och vårdrelaterade frågor.

Vad funderar du kring?

Skickar fråga

Om bröstcancer

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Nära 9000 drabbas årligen i Sverige.
Om bröstcancer
Om bröstcancer

Stöd oss

Vår vision är att ingen ska drabbas av bröstcancer. Var med och bekämpa bröstcancer med oss!
Stöd oss
Stöd oss