Visar 10 av 6055 träffar

Järnanemi

2026-04-07
Har behandlats för Her 2 pos bröstcancer.. 3x Doc 100, 3x EC 90, 5x strålning samt 14x Kadcyla. Gick ner 8-10 kg i vikt under Doc och Ec behandlingen då jag inte kunde äta p.g.a smakgörändringar, svamp och blåsor i munnen. Opererade tårtbit samt tog bort äggstockar och livmoder p.g.a stor cysta (ej malign). Hb: t sjön efter varje behandling och efter sista Kadcylan var det nere på 80 och efter 2 månader hade det inte vänt uppåt. Utredning visar järnanemi med ett ferratin på 4. Är det ovanligt att få en sådan biverkning efter en sån tuff behandling? Prover visar inget blod i avföringen och gastroskopin visade inga avvikelser. Har fått 1500 mg järn intravenöst och hb:t hade då stigit till 107 efter 3 veckor. Har inte gjort någon mer uppföljning efter det.
Visa svar
Svar:
Hej, Det låter inte som ett ovanligt tillstånd efter de behandlingen, och efter att ha gått ner så mycket i vikt pga svårigheter att äta. Du verkar vara väl omhändertagen.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Järnanemi

Ashwagandha

2026-04-07
Hej ! Hormonell bröstcancer för 13 år sedan ,äter inga andra medeciner fullt frisk ,kan jag äta ashwagandha ,har svettningar ,oro
Visa svar
Svar:
Hej, Eftersom du inte tar några mediciner, så interagrerar det ju inte med något. Jag läste dock på Livsmedelsverkets hemsida att det pågår arbete om just ashwagandha angående hur hälsosamt det är, så jag rekommenderar dig att prata med apoteket om det.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Ashwagandha

Skelettstärkande behandling

2026-04-07
Får injektion med XGEVA (denosumab) var fjärde vecka. Kan jag fortsätta med Longovital (multivitamin)?
Visa svar
Svar:
Hej, Jag uppfattar att det går bra att kombinera ditt vitaminpreparat med XGEVA, men vet ju inte om du tar andra mediciner också? Om du tar andra mediciner kan du fråga din läkare om hur de passar ihop.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Skelettstärkande behandling

Östrogendominans?

2026-04-07
Jag är 61 år och har hormonersättning. Vissa perioder har jag så ömma bröst. Klarar inte att sänka östrogenet då jag får sån yrsel. Är detta farligt? Är det något som kan synas på mammografin om jag är östrogen dominant. Långa perioder känns det helt ok men sedan kan det komma en månad då det känns som om brösten ska spricka.
Visa svar
Svar:
Hej, Jag uppfattar att du inte har behandlats för bröstcancer, stämmer det? Jycker du ska prata med den som skriver ut din behandling till dig angående det här.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Östrogendominans?

Blåsor på vårtgården ena bröstet

2026-04-02
Hej, Jag var på mammografi och gjorde ultraljudsundersökning förra veckan. Systa blev hittad - biopsi togs. Tre dagar senare fick jag smärta och klåda främst på det bröst de undersökte mest. Har smort med kortison två ggr (då jag har haft problem med eksem och svamp under ex tidigare graviditet och är atopiker). Upplever minskad klåda men har 9 små gulaktigt vätskefyllda blåsor på vårtgården på det bröst som var i fokus. Kan detta vara allergisk reaktion på ultraljusgel eller bör jag söka vård?
Visa svar
Svar:
Hej! Jag har aldrig hört talas om allergi mot ultraljudsgel, men det betyder förstås inte att det kan förekomma i sällsynta fall. Oavsett tycker jag att du ska kolla upp det med mottagningen.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Blåsor på vårtgården ena bröstet

Ultraljud

2026-04-01
Hej. Jag är väldigt orolig, har remiss till mammografi och ultraljud sen 2015, anledningen till båda undersökningarna var att knölen var osynligt på mammo bilderna ( tagna 8 st). Nu vägrar dom att utföra ultraljud? Förra året var det jätte kämpig att övertala dom. Jag har varit i kontakt med onkologen angående detta, fick veta att dom kan tyvärr inte påverka vad mammografi enheten bestämmer. Vad kan jag göra själv? Jag Vill åka utomlands och göra ultraljud, kan inte gå runt och oroa mig om att kanske det finns i bröstet något som mammografi visar inte. Snälla vet Ni kanske något ställe där man kan göra ultraljud? Spela ingen roll om jag måste betala.
Visa svar
Svar:
Hur synlig en tumör är på mammografibilder kan bero på många olika faktorer, till exempel vilken typ av tumör det är, var i bröstet den sitter och hur den normala bröstvävnaden ser ut. Även om man inte har kunnat se en tumör på mammografibilder vid ett undersökningstillfälle kan mammografi fungera bra som undersökningsmetod i framtiden. Vävnaden i brösten blir också oftast glesare med åldern, vilket kan göra mammografibilder lättare att bedöma. Det finns också en del nackdelar med att göra ultraljudsundersökningar som kontroller. En av nackdelarna är att det finns en risk att man hittar så kallat falskt positiva fynd, alltså fynd som inte är cancer, men som kan vara svårbedömda med ultraljud och som behöver utredas, vilket riskerar leda till onödiga provtagningar. Om mammografienheten inte längre vill göra ultraljud som kontroll har de troligen gjort bedömningen att mammografiundersökning räcker som kontrollmetod i ditt fall.
Maria Edegran

Maria Edegran

Överläkare mammografiavdelningen

Maria Edegran är överläkare vid mammografiavdelningen inom NU-sjukvården i Uddevalla.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Ultraljud

Funderar kring slutligt besked efter cancer

2026-03-27
Jag drabbades av bröstcancer 2020. Behandlades med cellgifter, operation och strålning utan några som helst biverkningar. Har också behandlats med zoledronsyra+ 10 dagas kalktabletter efter varje gång. Därefter har jag kallas till mammografi flera gånger, senast november 2025. Allt bra. Undrar om detta innebär att jag är frisk från min cancer? Är alltså brevet efter mammografin det slutliga beskedet jag kommer att få angående min cancer?
Visa svar
Svar:
Hej. Hur avslutande kontakt sker varierar mellan regioner och sjukhus. Många kallar till ett avslutande besök (telefon/fysiskt eller digitalt). Hör med bröstsköterskan på den klinik du tillhör vad som gäller hos er.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Funderar kring slutligt besked efter cancer

Graviditet och antihormoner

2026-03-27
Hej Går nu på antihormoner. Spruta (Zoladex) varje månad och Letrozol varje dag. Mensen har slutat komma efter påbörjad behandling. Jag är 46 år. Min fundering är, kan jag fortfarande bli gravid under behandlingen? Känns som att sannolikheten är låg? Eller? Hade spiral innan jag fick bröstcancern. Känns trist att börja med kondomer igen...
Visa svar
Svar:
Hej. Risken/chansen att bli gravid är liten men du kan inte räkna den behandlingen som ett preventivmedel. Vi rekommenderar kondom eller annat skydd mot graviditet under pågående antihormonell behandling, även om menstruationerna är borta.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Graviditet och antihormoner

Skorpa på ena bröstvårtan

2026-03-26
Hej Jag är 35 år och har en liten skorpa på ena bröstvårtan som varit där säkert ett par månader. Har aldrig fött barn eller ammat och har inga andra symptom men har pratat med 1177 som hänvisade mig boka tid på vårdcentralen. Behöver jag vara orolig. Vad kan det bero på? Finns det andra naturliga orsaker än cancer? Bör det kollas regelbundet om det inte läker?
Visa svar
Svar:
Hej! Det finns många anledningar som är mer sannolika än cancer, som tex eksem, att du fått något sår som inte vill läka, en inflammerad talgkörtel. Om det inte försvinner är det dock bra att kolla upp det ändå.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Skorpa på ena bröstvårtan

Skillnad cellgifter

2026-03-24
Hej, Är 40 år och nyligen fått diagnos, HER2-positiv, icke-luminal, grad 3, Ki-67 35 %. Jag påbörjade cellgiftsbehandling förra veckan med Docetaxel 80 och ska efter tre behandlingar byta till EC för ytterligare tre behandlingar. Kommer få behandling var tredje vecka. Undrar nu skillnaden på dessa läkemedel och varför man byter? Är någon ”snällare” än den andra? Undrar även om det allmänt brukar kännas någon skillnad i biverkningar, återigen, brukar något läkemedel upplevas ”snällare” så att säga? Undrar också vad Ki-67 35 % innebär? Har förstått att det är något med hur snabbt cellerna delar sig men vad innebär det just för mig med 35%? Får ju behandling innan operation, hur vanligt är det att tumörer faktiskt krymper och hur mycket? Blev mycket frågor nu, tack så mycket på förhand!
Visa svar
Svar:
Hej. Jag börjar med din sista fråga och vid en HER2-positiv bröstcancer brukar de flesta tumörer minska på behandlingen. Hos drygt hälften av patienterna uppnås sk komplett respons, dvs man kan inte se någon kvarvarande cancer i tumörområdet när det analyseras efter operationen. Det påverkar vilken efterbehandling som rekommenderas. Studier har visat att en kombination av olika cytostatika ofta ger bättre effekt (minskar risken för återfall) och det är därför vi ger olika typer av cytostatika. Jag skulle inte säga att något av de preparat som planeras för din del är "snällare" än det andra, men de har olika typer av biverkningar. En del tycker att EC är lite tuffare medan andra tycker att docetaxel är tuffare. Ki67 kan variera från 1-100%, ytterligheterna (1 och 100) är ovanligt. Över 29% räknas som "högt" men det är förstås skillnad mellan 35% och 75%. Ibland kan %-graden påverka vilken behandling vi väljer (tex om den är över eller under 5 respektive 30%). I ditt fall tänker jag att Ki67 inte påverkat behandlingsvalet.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Skillnad cellgifter

Fråga våra specialister

  • Drabbad eller närstående? Fråga oss!
  • Experterna arbetar helt ideellt men du får oftast svar inom två veckor.
  • Alla frågor och svar publiceras på vår webbplats. Ange inte ditt namn om du vill vara anonym.
  • Stort arkiv med frågor och svar. Använd sökfunktionen nedan!
  • Mejla frågor om Bröstcancerförbundets verksamhet till info@brostcancerforbundet.se
  • Observera att ett svar från någon av bröstcancerspecialisterna inte motsvarar en läkarkontakt. Våra specialister kan inte ge en individuell medicinsk bedömning utan svarar mer övergripande på medicinska och vårdrelaterade frågor.

Frågelådan är tillfälligt stängd – men vi öppnar snart igen!

Tack för alla frågor och stora engagemang. Nu är det dags för sommaruppehåll och tid för återhämtning för våra hårt arbetande experter. Vi öppnar upp för nya frågor igen den 10 augusti. Sök gärna bland "Frågor & svar" nedan, för att se om din fråga finns besvarad sedan tidigare. Varmt välkommen åter!

Om bröstcancer

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Nära 9000 drabbas årligen i Sverige.
Om bröstcancer
Om bröstcancer

Stöd oss

Vår vision är att ingen ska drabbas av bröstcancer. Var med och bekämpa bröstcancer med oss!
Stöd oss
Stöd oss