Visar 10 av 6055 träffar
2026-04-07
Har behandlats för Her 2 pos bröstcancer.. 3x Doc 100, 3x EC 90, 5x strålning samt 14x Kadcyla. Gick ner 8-10 kg i vikt under Doc och Ec behandlingen då jag inte kunde äta p.g.a smakgörändringar, svamp och blåsor i munnen. Opererade tårtbit samt tog bort äggstockar och livmoder p.g.a stor cysta (ej malign). Hb: t sjön efter varje behandling och efter sista Kadcylan var det nere på 80 och efter 2 månader hade det inte vänt uppåt. Utredning visar järnanemi med ett ferratin på 4. Är det ovanligt att få en sådan biverkning efter en sån tuff behandling? Prover visar inget blod i avföringen och gastroskopin visade inga avvikelser. Har fått 1500 mg järn intravenöst och hb:t hade då stigit till 107 efter 3 veckor. Har inte gjort någon mer uppföljning efter det.
Järnanemi2026-04-07
Hej !
Hormonell bröstcancer för 13 år sedan ,äter inga andra medeciner fullt frisk ,kan jag äta ashwagandha ,har svettningar ,oro
Ashwagandha2026-04-07
Får injektion med XGEVA (denosumab) var fjärde vecka. Kan jag fortsätta med Longovital (multivitamin)?
Skelettstärkande behandling2026-04-07
Jag är 61 år och har hormonersättning. Vissa perioder har jag så ömma bröst. Klarar inte att sänka östrogenet då jag får sån yrsel. Är detta farligt? Är det något som kan synas på mammografin om jag är östrogen dominant.
Långa perioder känns det helt ok men sedan kan det komma en månad då det känns som om brösten ska spricka.
Östrogendominans?2026-04-02
Hej,
Jag var på mammografi och gjorde ultraljudsundersökning förra veckan. Systa blev hittad - biopsi togs. Tre dagar senare fick jag smärta och klåda främst på det bröst de undersökte mest. Har smort med kortison två ggr (då jag har haft problem med eksem och svamp under ex tidigare graviditet och är atopiker). Upplever minskad klåda men har 9 små gulaktigt vätskefyllda blåsor på vårtgården på det bröst som var i fokus.
Kan detta vara allergisk reaktion på ultraljusgel eller bör jag söka vård?
Blåsor på vårtgården ena bröstet2026-04-01
Hej. Jag är väldigt orolig, har remiss till mammografi och ultraljud sen 2015, anledningen till båda undersökningarna var att knölen var osynligt på mammo bilderna ( tagna 8 st). Nu vägrar dom att utföra ultraljud? Förra året var det jätte kämpig att övertala dom. Jag har varit i kontakt med onkologen angående detta, fick veta att dom kan tyvärr inte påverka vad mammografi enheten bestämmer. Vad kan jag göra själv? Jag Vill åka utomlands och göra ultraljud, kan inte gå runt och oroa mig om att kanske det finns i bröstet något som mammografi visar inte. Snälla vet Ni kanske något ställe där man kan göra ultraljud? Spela ingen roll om jag måste betala.
Hur synlig en tumör är på mammografibilder kan bero på många olika faktorer, till exempel vilken typ av tumör det är, var i bröstet den sitter och hur den normala bröstvävnaden ser ut. Även om man inte har kunnat se en tumör på mammografibilder vid ett undersökningstillfälle kan mammografi fungera bra som undersökningsmetod i framtiden. Vävnaden i brösten blir också oftast glesare med åldern, vilket kan göra mammografibilder lättare att bedöma.
Det finns också en del nackdelar med att göra ultraljudsundersökningar som kontroller. En av nackdelarna är att det finns en risk att man hittar så kallat falskt positiva fynd, alltså fynd som inte är cancer, men som kan vara svårbedömda med ultraljud och som behöver utredas, vilket riskerar leda till onödiga provtagningar.
Om mammografienheten inte längre vill göra ultraljud som kontroll har de troligen gjort bedömningen att mammografiundersökning räcker som kontrollmetod i ditt fall.
Maria Edegran
Överläkare mammografiavdelningen
Maria Edegran är överläkare vid mammografiavdelningen inom NU-sjukvården i Uddevalla.
Dölj svar Ultraljud2026-03-27
Jag drabbades av bröstcancer 2020. Behandlades med cellgifter, operation och strålning utan några som helst biverkningar. Har också behandlats med zoledronsyra+ 10 dagas kalktabletter efter varje gång.
Därefter har jag kallas till mammografi flera gånger, senast november 2025. Allt bra.
Undrar om detta innebär att jag är frisk från min cancer? Är alltså brevet efter mammografin det slutliga beskedet jag kommer att få angående min cancer?
Funderar kring slutligt besked efter cancer2026-03-27
Hej
Går nu på antihormoner. Spruta (Zoladex) varje månad och Letrozol varje dag. Mensen har slutat komma efter påbörjad behandling. Jag är 46 år.
Min fundering är, kan jag fortfarande bli gravid under behandlingen? Känns som att sannolikheten är låg? Eller? Hade spiral innan jag fick bröstcancern.
Känns trist att börja med kondomer igen...
Graviditet och antihormoner2026-03-26
Hej
Jag är 35 år och har en liten skorpa på ena bröstvårtan som varit där säkert ett par månader. Har aldrig fött barn eller ammat och har inga andra symptom men har pratat med 1177 som hänvisade mig boka tid på vårdcentralen.
Behöver jag vara orolig. Vad kan det bero på? Finns det andra naturliga orsaker än cancer? Bör det kollas regelbundet om det inte läker?
Skorpa på ena bröstvårtan2026-03-24
Hej,
Är 40 år och nyligen fått diagnos, HER2-positiv, icke-luminal, grad 3, Ki-67 35 %. Jag påbörjade cellgiftsbehandling förra veckan med Docetaxel 80 och ska efter tre behandlingar byta till EC för ytterligare tre behandlingar. Kommer få behandling var tredje vecka. Undrar nu skillnaden på dessa läkemedel och varför man byter? Är någon ”snällare” än den andra? Undrar även om det allmänt brukar kännas någon skillnad i biverkningar, återigen, brukar något läkemedel upplevas ”snällare” så att säga?
Undrar också vad Ki-67 35 % innebär? Har förstått att det är något med hur snabbt cellerna delar sig men vad innebär det just för mig med 35%?
Får ju behandling innan operation, hur vanligt är det att tumörer faktiskt krymper och hur mycket?
Blev mycket frågor nu, tack så mycket på förhand!
Hej. Jag börjar med din sista fråga och vid en HER2-positiv bröstcancer brukar de flesta tumörer minska på behandlingen. Hos drygt hälften av patienterna uppnås sk komplett respons, dvs man kan inte se någon kvarvarande cancer i tumörområdet när det analyseras efter operationen. Det påverkar vilken efterbehandling som rekommenderas.
Studier har visat att en kombination av olika cytostatika ofta ger bättre effekt (minskar risken för återfall) och det är därför vi ger olika typer av cytostatika. Jag skulle inte säga att något av de preparat som planeras för din del är "snällare" än det andra, men de har olika typer av biverkningar. En del tycker att EC är lite tuffare medan andra tycker att docetaxel är tuffare.
Ki67 kan variera från 1-100%, ytterligheterna (1 och 100) är ovanligt. Över 29% räknas som "högt" men det är förstås skillnad mellan 35% och 75%. Ibland kan %-graden påverka vilken behandling vi väljer (tex om den är över eller under 5 respektive 30%). I ditt fall tänker jag att Ki67 inte påverkat behandlingsvalet.
Anne Andersson
Överläkare och diagnosansvarig
Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.
Dölj svar Skillnad cellgifter